Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Vanhellemont
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 okt 2021 09:59

Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Bericht door Vanhellemont »

Ik ben op zoek naar iemand die me kan helpen met het afstellen van men veringen.
Ik heb geen flauw Benul hoe ik hier aan begin, er zijn zoveel filmpjes...
Ik Heb deze fiets aan gekocht in een Giant Store Nieuw.
Het is maar een Giant Anthem 29 2.
Maar ik moet eerst weten of het me ligt, en oefen dan liever op een fiets van 2K dan 1 van 5 of 6K.
Ik heb met de fiets zelf nog maar 5 km gereden. omdat de afstelling van de vering niet correct is.
Dus als er iemand is die me wegwijs kan maken hier in, dat zou heel vriendelijk zijn.
Vroeger deed ik verschillende sporten.
Nu is sport beperkt tot MTB en Wandelen Zwemmen.
Dus het zou fijn zijn moest ik kunnen starten met de juiste afstelling van mijn vering.
Zodat ik ook weet ik niets schaad.
En dan ook veilig de weg op kan.

Regio Ham 3945
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Bericht door Boebbel »

Hallo en welkom :-)

Als het inderdaad zo slecht is afgesteld, is mijn eerste reaktie om terug te keren naar de winkel. Een fietsverkoper is meer dan een dozenschuiver, hé.

Om zelf aan de slag te gaan zal je minstens een vorkpompje nodig hebben. Misschien dat iemand van het forum van uit je buurt kan helpen?
Dit filmpje heb ik onlangs nog zelfs gebruikt bij mijn nieuwe fiets: GMBN 10 minute suspension setup.
Vanhellemont
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 okt 2021 09:59

Re: Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Bericht door Vanhellemont »

Tilburg... enkel daar was deze fiets in maat M nog voorradig.
Deze worden momenteel niet meer gemaakt, en zijn bij Giant zelf al een tijdje niet meer voorradig.
En de man zelf heeft de informatie moeten op zoeken.
En het mij daarna via mail verzonden.
Maar de link is corrupt.
Denk als hij het geweten had, de MTB voor verkoop wel zou hebben af gesteld. (ook de vering)
Maar dan nog zou ik het graag zelf kunnen.
Want als ik elke keer naar een fietsenmaker moet gaan xD
En heb de Giant store in Diest/Ham en Mail gestuurd.
Maar Geen reactie, vermoed wegens daar niet aangekocht.
Maar de Giant fabrikant zelf liet me weten deze fiets slechts nog maar in 3 winkels beschikbaar was, en Nederland was het kortste bij.
Dus onrechtstreeks, als hun hoofdverdeler zegt de fietsen niet meer bij gemaakt worden.
Was dit de enige optie.
Maar het blijft wel een Giant^^
Bedankt voor het filmpje.
Ik ga het nu kijken.
Grtz
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Bericht door Boebbel »

Dan wordt het wel lastiger, inderdaad.

Ik ben wel de laatste die zou afraden om zelf aan je fiets te sleutelen. :wink: Maar dat zou toch het voordeel van een traditioneel merk moeten zijn. Misschien gewoon eens bellen naar de winkel in de buurt of eens binnenspringen, dat werkt soms makkelijker dan mail.

Als je het zelf graag leert, kan je het zo laten en verdergaan met de "kennis van heel de wereld" of het internet ook.
Vanhellemont
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 okt 2021 09:59

Re: Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Bericht door Vanhellemont »

Ja idd ik kan hun ook eens bellen.
Maar dat filmpje van jou is best leerrijk.
En dat zelf sleutelen zo zit ik ook in elkaar, enkel wil ik wel dat het gewoon goed is.
Het draait niet enkel om mijn fiets maar ook mijn veiligheid.
Kan me inbeelden als dit fout is afgesteld en je gaat rijden.
Als de druk BV veel te laag staat, dit slecht/pijnlijke gevolgen kan hebben.
Maar bedankt voor de moeite en het filmpje.
Grtz
Laatst gewijzigd door Vanhellemont op do 07 okt 2021 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Bericht door TimW »

Een vork pompje kopen en op druk zetten. Is even moeilijk als een band oppompen.

Op de voorvork plakt een sticker met een tabelletje met de juiste druk voor uw lichaamsgewicht.
Begin daar mee. Na wat ritten kan je dan wat meer of minder druk zetten. Met de rubberen O-ring kan je zien hoeveel veerweg je gebruikt en hoeveel sag je hebt.

Voor de achterdemper gewoon uw gewicht omrekenen van kg naar lbs. Dat aantal lbs komt overeen met de psi dat in uw demper moet. (75kg is 165lbs, dus 165psi in de demper zetten).
Zelfde verhaal als de vork, begin met deze druk en finetunen via de O-ring.

Van volume spacers en tokens moet je absoluut niet wakker liggen, dat is voor stevig gevorderde rijders.
Vanhellemont
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 okt 2021 09:59

Re: Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Bericht door Vanhellemont »

Ja dat zeggen de de filmpjes ook. Maar volgens mij kloppen die tabellen niet altijd. Maar ik heb de volgende dagen iemand die komt kijken.
Denk iets let lucht gelijkmatig verdelen. En open en toe en welke stand van de 12 klikken enz.
Maar zo als ik al zij ben ik nieuw in suspension. Dus de raad en tijd zal het uitwijzen.
Bedankt voor de info.
Grtz
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Bericht door KrisMaes76 »

De druk stel je voornamelijk af door de gewenste sag in te stellen (die tabellen zijn een redelijke richtlijn)

Rebound en compressie kan je best testen door telkens over hetzelfde terrein (liefst met voldoen boomwortels, rotsen ed) te rijden en te kijken wat het effect is en of het goed voelt.

Telkens 1 parameter tegelijk aanpassen en je start met telkens de knoppen naar 1 van de uitersten te draaien om te zien in welke richting je wil beginnen met afstellen.

Als je gewicht veel lager of hoger is dan gemiddelde, dan kan het ook nog zijn dat je volume spacers moet verwijderen of toevoegen in de luchtkamer. Vering afstellen is iets dat geduld vraagt en is ook nog wat afhankelijk van de buitentemperatuur
Vanhellemont
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 okt 2021 09:59

Re: Afstellen Veringen fully Giant Anthem 29 2 wie kan helpen?

Bericht door Vanhellemont »

Ik weeg momenteel 88 Kg met outfit aan.
Lengte 1m77cm.
Bedankt voor de informatie.
Op deze manier werd het me nog niet uit gelegd.
Bedankt voor deze informatie, ik zal het zeker benutten.
Grtz.
Plaats reactie