SRAM PF92 DUB vervangen/alternatief

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

SRAM PF92 DUB vervangen/alternatief

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Vorige week 70km in een modderpoel, zoals de veldrijders vanmiddag, gaan trappelen in Cerfontaine, les Lacs de l'eau d'heure.
Geen "vast" slijk maar echt soep met momenten.

Gevolg: Zand in de lagers van de trapas. Als ik de trapas ronddraai kraakt heel mijn carbon-kader precies.

Het gaat om een Speedfox 02 two van 2019 met PF92 dub pressfit bracket.

Wat mij opviel is dat de beschermrubbertjes niet te demonteren vallen zodat ik het lager kan reinigen en terug invetten.
Ik moet dus op zoek naar een nieuw BB.

De vraag aan jullie is of ik hetzelfde neem of bestaan er betere versies of alternatieven?
En hoe kan ik dit probleem in de toekomst voorkomen of vertragen?

Groetjes,

Bossi
dman
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 jan 2019 17:58

Re: SRAM PF92 DUB vervangen/alternatief

Bericht door dman »

Interlock lager nemen van Cema, kan je zelf kiezen of de de keramische of de stalen lagers pakt... 1x een wat hogere investering, maar lagers zijn vervolgens gewoon los te vervangen. Lagers van Cema zijn echt TOP!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: SRAM PF92 DUB vervangen/alternatief

Bericht door spaghetti_2 »

Tegen modder en water is Hope altijd bij het beste wat je kan vinden. Ceramisch kan niet oxideren en zal dus minder last ondervinden van roest door inkomend water, maar uiteindelijk zit de afdichting hem in de seals en niet in het materiaal van de lagers uiteraard.

Ik heb zeer variërende ervaringen met brackets. Op een Trek Procaliber heb ik eens het ene na het andere bracket versleten. 1 vettige rit was voldoende, niet enkel voor basic brackets maar ook voor meer hoogwaardigere brackets. Nu doe ik netjes 1 seizoen met een PF bracket van Sram en ik vervang het eerder preventief tijdens een jaarlijks groot onderhoud.

Ergens vermoed ik dat de correcte uitlijning van het bracket zelf dus erg belangrijk is, maar dat heb je zelf niet in de hand. Bij montage voorzie ik de buitenkant van de lagers ook steeds van een royale dosis marine vet.
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

Re: SRAM PF92 DUB vervangen/alternatief

Bericht door SaintRemy »

Ik heb in dit draadje viewtopic.php?f=5&t=151519 eerder mijn beklag gedaan over hetzelfde BB en stel vast dat ik niet de enige ben. Ik heb in augustus 2020 mijn best gedaan om een alternatief te vinden en voor zover ik toen gevonden heb heeft alleen Wheels Manufacturing een (perperduur) alternatief dat je o.a. bij Mantel kan bestellen: https://www.mantel.com/be/wheels-manufa ... 6-sram-dub.

Dat heb ik ook gedaan, maar helaas was mijn ervaring niet positief: die zijn volledig in staal, qua diameter net net iets groter dan de originele SRAM DUB BB's en geen mooi afgeschuind kantje waardoor ik die er niet ingeperst krijg zonder scheef te trekken en ik heb nochthans de juiste tools hiervoor ... maar er zijn anderen die daar wel in geslaagd zijn en tevreden over zijn. Als ik na de covid miserie ooit nog eens op het werk geraak dan ga ik ze op de draaibank even afschuinen en evt 0.05mm afdraaien zodat ik ze alsnog kan gebruiken.
Plaats reactie