X1900 Boost Shimano -> XD body

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

X1900 Boost Shimano -> XD body

Bericht door Boebbel »

Hallo allen,

Graag een keer meedenken/zoeken.

Voor een nieuwe cassette zou ik graag overschakelen op XD, nu heb ik een standaard shimano body op mijn Lux. Dat is een boost X 1900 12x148.

Volgens de site van DT swiss heb ik een kit HWRABM00S4193S nodig, maar een zoektocht in mijn vertrouwde winkels daarvan levert me niet veel op. :-k

Ik vind wel andere 3-pawl conversion kits, maar deze zijn blijkbaar gemaakt voor de 1800 reeks, niet boost. Maakt die endcap wat uit mbt de algemene breedte? Kan ik de oorspronkelijke gebruiken van mijn shimano body nu?

Alvast bedankt !
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: X1900 Boost Shimano -> XD body

Bericht door theguy »

Ik heb https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Bo ... em-SRAM-XD gevonden. Dan gewoon in het uitklapmenu uw uitvoering kiezen.
BTW: Ik heb een set X1900 en ik ben zeer ontevreden over. De afdichting bij een DT-Swiss 3-pawl (370 naaf) is zeer slecht want door water en zand ging alles heel vlug stuk. Na minder dan 1000km in winterse omstandigheden waren de lagers versleten en de pallekes al eerder aan vervanging toe. ...en om de 3 ritten reinigen en smeren haalde niets uit!
De 350 en 240 naven van DT-Swiss zijn op dat vlak veeeeeeeel beter. Ik heb beide, setje x1700 en setje xr1501.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: X1900 Boost Shimano -> XD body

Bericht door Boebbel »

Bedankt om mee te zoeken, theguy! Dat ziet er inderdaad de goeie uit =D>

Na de spullen in het wagentje te leggen en nog eens goed de prijs te zien, lijkt het me eigenlijk toch wat overdreven voor een tandje kleiner en 200gr lichter. De sunrace MZ90 cassette ziet er dan interessanter uit: zelfde prijs als de NX, maar toch wat lichter. Even het internet nog afschuimen op zoek naar reviews.

Ik kan eigenlijk niet klagen over de X1900: ik heb er meer dan 6000km op gereden met twee sets op twee verschillende fietsen en nooit onderhoud moeten doen.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: X1900 Boost Shimano -> XD body

Bericht door theguy »

Boebbel schreef: ma 07 dec 2020 22:50 Bedankt om mee te zoeken, theguy! Dat ziet er inderdaad de goeie uit =D>

Na de spullen in het wagentje te leggen en nog eens goed de prijs te zien, lijkt het me eigenlijk toch wat overdreven voor een tandje kleiner en 200gr lichter. De sunrace MZ90 cassette ziet er dan interessanter uit: zelfde prijs als de NX, maar toch wat lichter. Even het internet nog afschuimen op zoek naar reviews.

Ik kan eigenlijk niet klagen over de X1900: ik heb er meer dan 6000km op gereden met twee sets op twee verschillende fietsen en nooit onderhoud moeten doen.
Ik heb een Sunrace 12x cassete liggen die amper gebruikt is (wss maar 1 keer). In de modder ben ik er niet tevreden van. Het is vermoedelijk de MZ90 (dus Shimano HG zoals de NX). Zal even checken want die heb ik in de originele doos terug gestoken
Mocht je deze willen....voor een echt prikje want die neemt plaats in
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: X1900 Boost Shimano -> XD body

Bericht door Boebbel »

Om het verhaal af te maken voor iemand die via de zoekfunctie hierop geraakt.

Ik ben fan van de sunrace MZ90 cassette. :bounce: Past prima zonder aanpassingen aan kabelspanning en het schakelen is minder kling! klong! dan de originele Sram NX en veel vlotter. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het wat richting Shimano gaat. :lol: Dus heel content met de overschakeling, al zou het op papier niet veel uitmaken. Ik koop in de toekomst in ieder geval geen NX cassette meer.

Merci theguy voor het aanbod. =D>
Plaats reactie