Chainsuck

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palmo
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: di 11 jun 2002 02:00
Rijdt met: TREK Superfly 5 2017

Chainsuck

Bericht door Palmo »

Enkele maanden geleden heb ik een nieuwe ketting opgelegd en tandwielen achteraan en vooraan (enkel het grootste blad) vervangen. Het kleinste blad was op dat moment niet beschikbaar en heb ik nu nog steeds niet veranderd. :roll:
Nu, toch wel zoveel tijd later en zeker zonder moddertochten, krijg ik de laatste paar weken opvallend veel last van chainsuck. Niet indien ik rustig vooraan van het grootste naar het kleinste blad schakel maar altijd als ik zeer snel moet schakelen.

Nochtans reinig en smeer ik de ketting zeer regelmatig maw volgens mij kan het daar niet aan liggen.

Zou het kunnen dat de oorzaak ligt aan het niet veranderen van het kleinste blad vooraan ?
Dat zou me toch verbazen omdat ik toch een paar maanden zonder problemen heb kunnen rijden.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Chainsuck

Bericht door RigolleM »

Ligt het probleem niet aan uw traptechniek, m.a.w. trappen terwijl je vooraan schakelt? Ik hou altijd de benen stil als ik schakel, zelfs achteraan hou ik mij ff in.
Gebruikersavatar
Palmo
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: di 11 jun 2002 02:00
Rijdt met: TREK Superfly 5 2017

Re: Chainsuck

Bericht door Palmo »

RigolleM schreef:Ligt het probleem niet aan uw traptechniek, m.a.w. trappen terwijl je vooraan schakelt? Ik hou altijd de benen stil als ik schakel, zelfs achteraan hou ik mij ff in.
Toch niet: het probleem doet ze pas de laatste weken voor. Ben trouwens al vrij lang aan het biken :-D
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Chainsuck

Bericht door RigolleM »

Palmo schreef:
RigolleM schreef:Ligt het probleem niet aan uw traptechniek, m.a.w. trappen terwijl je vooraan schakelt? Ik hou altijd de benen stil als ik schakel, zelfs achteraan hou ik mij ff in.
Toch niet: het probleem doet ze pas de laatste weken voor. Ben trouwens al vrij lang aan het biken :-D
Lang fietsen is geen garantie voor een juist techniek :lol:
Is het bij het op- en/of afschakelen?
Gebruikersavatar
Palmo
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: di 11 jun 2002 02:00
Rijdt met: TREK Superfly 5 2017

Re: Chainsuck

Bericht door Palmo »

RigolleM schreef:
Palmo schreef:
RigolleM schreef:Ligt het probleem niet aan uw traptechniek, m.a.w. trappen terwijl je vooraan schakelt? Ik hou altijd de benen stil als ik schakel, zelfs achteraan hou ik mij ff in.
Toch niet: het probleem doet ze pas de laatste weken voor. Ben trouwens al vrij lang aan het biken :-D
Lang fietsen is geen garantie voor een juist techniek :lol:
Is het bij het op- en/of afschakelen?
Dat zal ik niet ontkennen. :-)
het is voornamelijk bij het schakelen van het grootste voorblad naar het kleinste voorblad. (heb er maar 2)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Chainsuck

Bericht door RigolleM »

Palmo schreef: het is voornamelijk bij het schakelen van het grootste voorblad naar het kleinste voorblad. (heb er maar 2)
Ik zou eerst uw klein kettingblad vervangen, een versleten kettingblad is 9/10 de boosdoener.
Plaats reactie