Hang elk wiel vast aan een goede oude klok met wijzers, dan blijft de vloeistof in bewegingchrisper schreef:ik zit idd ook met dit idee, dat zo te doen met 2 identieke wielsets.KrisMaes76 schreef:Als je regelmatig van banden wil wisselen, raad ik toch een 2e wielset aan, idealiter met dezelfde hubs, dan is de kans het grootst dat de remschijven op dezelfde plek zitten en je dus niet elke keer de remklauw moet bijregelen (kan je uiteraard ook doen door shims te gebruiken om bij alle wielen de schijven op exact dezelfde plaats te hebben).
Hubs van dtswiss bvb, kan je ook de body zonder gereedschap verwijderen, als ik van achterwiel wissel, trek ik de body met cassette enal van het wiel in klik die op het andere wiel. Bandenwissel duurt zo max 5 min.
maar ik vind nergens antwoord hoelang een set mag stilstaan, ivm de melk die naar 1 punt loopt en daar opstijft misschien?
het is voor mijn trainingsfiets, vaste vork voor duurritten of wegritjes.
in de winter gebruik is deze met de kleine nopjes op de weg als het wat nat ligt en voor gravel.
in de zomer komen hier slicks op voor op de weg of op t strand.
dus elke wielset zou dan enkele maanden stilstaan.
is dit wel oke voor de sealent?
tubeless maken of niet?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- KrisMaes76
- Mountainbiker
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
- Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom
Re: tubeless maken of niet?
Bericht door KrisMaes76 »
- Dickie
- Mountainbiker
- Berichten: 3822
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
- Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Re: tubeless maken of niet?
Door gewoon stil te staan gaat het vocht in de sealant minder snel verdampen dan wanneer in gebruik. Het plasje in de band heeft een kleiner oppervlak dan wanneer het continu wordt rondgeslingerd.
Ik zou er me niet druk om maken. Wanneer je niets meer hoort klotsen in de band, even bijvullen, en weer op weg.
Ik zou er me niet druk om maken. Wanneer je niets meer hoort klotsen in de band, even bijvullen, en weer op weg.
- Christ D.
- Mountainbiker
- Berichten: 1617
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
- Rijdt met: Stalen rossen.
- Contacteer:
Re: tubeless maken of niet?
Voila.Dickie schreef: Ik zou er me niet druk om maken. Wanneer je niets meer hoort klotsen in de band, even bijvullen, en weer op weg.
Re: tubeless maken of niet?
KrisMaes76 schreef:Hang elk wiel vast aan een goede oude klok met wijzers, dan blijft de vloeistof in bewegingchrisper schreef:ik zit idd ook met dit idee, dat zo te doen met 2 identieke wielsets.KrisMaes76 schreef:Als je regelmatig van banden wil wisselen, raad ik toch een 2e wielset aan, idealiter met dezelfde hubs, dan is de kans het grootst dat de remschijven op dezelfde plek zitten en je dus niet elke keer de remklauw moet bijregelen (kan je uiteraard ook doen door shims te gebruiken om bij alle wielen de schijven op exact dezelfde plaats te hebben).
Hubs van dtswiss bvb, kan je ook de body zonder gereedschap verwijderen, als ik van achterwiel wissel, trek ik de body met cassette enal van het wiel in klik die op het andere wiel. Bandenwissel duurt zo max 5 min.
maar ik vind nergens antwoord hoelang een set mag stilstaan, ivm de melk die naar 1 punt loopt en daar opstijft misschien?
het is voor mijn trainingsfiets, vaste vork voor duurritten of wegritjes.
in de winter gebruik is deze met de kleine nopjes op de weg als het wat nat ligt en voor gravel.
in de zomer komen hier slicks op voor op de weg of op t strand.
dus elke wielset zou dan enkele maanden stilstaan.
is dit wel oke voor de sealent?
en raad je dan de secondewijzer aan? of beter de minuten wijzer?