SRAM DUB Pressfit BB lagers ondermaats?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

SRAM DUB Pressfit BB lagers ondermaats?

Bericht door SaintRemy »

Ik heb het BB van mijn fiets de eerste keer vervangen op 1450km (februari 2020) en vond dat vergeleken met ervaring op mijn eerdere fiets heel erg snel. Maar goed ... het is winter, ik kan pech gehad hebben. Afgelopen zondag voor het eerst nog eens wat plassen en lap .... daar gaan we weer: bottom bracket muurvast ... deze keer na 1600km en vooral heel veel goei weer. Dit lijkt mij niet helemaal meer te wijten aan toeval ...

Een mogelijk oorzaak (naast slechte kwaliteit van het BB zelf) is dat ik mijn fiets tamelijk nauwgezet proper hou en mijn ketting dus regelmatig ontvet met Morgan Blue in zo'n kettingkuisbakske maar wel verdund (1 op 3 ongeveer). Deed ik op mijn vorige fietsen ook zo maar dat heeft me nooit gelijkaardige problemen opgeleverd.

Iemand gelijkaardige ervaringen of ligt het aan mij?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: SRAM DUB Pressfit BB lagers ondermaats?

Bericht door spaghetti_2 »

Vroeger had Sram een slechte reputatie op vlak van trapassen maar dit is gebeterd. Ik heb ooit heel veel ellende met trapassen gehad op een Trek Procaliber. De ene na de andere versleet, een natte rit was voldoende voor gekraak en verroeste lagers. Na deze fiets nooit meer problemen gehad, ongeacht het merk van de trapas. Ik begin te vermoeden dat mijn bracket van die fiets niet mooi uitgelijnd of gefreesd was ofzo. Misschien dat dat ook bij jou een mogelijke verklaring is.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: SRAM DUB Pressfit BB lagers ondermaats?

Bericht door theguy »

....ik kom toevallig deze topic tegen.
Ik kan dit dus volledig bevestigen. Mijn mtb heeft nu ongeveer 7000km en het is al bracket nr.5 die erin. Dus zover de reclame van Sram dat de DUB bb's minder gevoelig zijn aan zand en water. Bovendien is het pressfit in een carbon frame dus ben ik bang dat de bb er plots niet meer in zal spannen. Deze kraakt nu al regelmatig....en ja ik gebruikte carbon paste met van die korrels erin.
Laatst gewijzigd door theguy op do 21 jan 2021 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: SRAM DUB Pressfit BB lagers ondermaats?

Bericht door Mister No Chaïn »

Denk je dat Shimano zoveel beter is? Heb net een kameraad zijn pressfit in zijn gravelbike vervangen, het is een nieuwe fiets van november.
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

Re: SRAM DUB Pressfit BB lagers ondermaats?

Bericht door SaintRemy »

Mister No Chaïn schreef: ma 18 jan 2021 18:01 Denk je dat Shimano zoveel beter is? Heb net een kameraad zijn pressfit in zijn gravelbike vervangen, het is een nieuwe fiets van november.
Mmmm ... ik kan niet veralgemenen, maar mijn vorige mountainbike had een Shimano XTR Press Fit SM-BB94-41A BB en die ging in ieder geval 3-4 keer langer mee. Mijn persoonlijke mening is dat de problemen met SRAM DUB pressfit vooral te maken hebben met het kleine diameterverschil tussen as (29mm) en bb (41 mm). Daardoor is het lager + cups samen maar 6mm en dan kan je niet anders dan heel kleine kogels in het lager te gebruiken ... die dan ook gemakkelijker blokkeren als er vuil of roest in komt. Ik stel iedere keer vast dat er roest in die lagers zit op het moment dat ik ze vervang. Ik heb ze nu inmiddels 3 keer vervangen telkens tussen de 1400 en 1600km en dat is altijd omdat ze muurvast zitten.

Ik heb als alternatief de peperdure lagers van Wheels Manufacturing ooit besteld (4 keer zo duur), maar dat was ook geen succes: die zijn volledig in staal, qua diameter net net iets groter dan de originele SRAM DUB BB's en geen mooi afgeschuind kantje waardoor ik die er niet ingeperst krijg zonder scheef te trekken en ik heb nochthans de juiste tools hiervoor ... maar er zijn anderen die daar wel in geslaagd zijn en tevreden over zijn.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: SRAM DUB Pressfit BB lagers ondermaats?

Bericht door chrisper »

ik kan ook niet veralgemenen, en al zeker niet meespreken over de DUB pressfit BB
maar ik heb 3 mtb's met shimano pf lagers bb-m800
ik doe daar enkele maanden mee. en dat voor slechts 25 euro
bij de droogweerfiets zelf makkelijk een heel seizoen.
ik lees idd her en der veel problemen met kwaliteit van pf trapassen, maar voorlopig geen last van.
en ga er 1tje stuks, ben ik gedepaneerd voor 25 euro, daar kan ik niet voor sukkelen.
Plaats reactie