Schakelproblemen Sram Eagle

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Pollepap
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 19 sep 2007 10:22
Rijdt met: Cube

Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door Pollepap »

Hallo,

de Canyon van mijn zoon heeft een 'vreemd' schakelprobleem :
De limieten zijn goed afgesteld maar de derailleur (X0) schakelt niet naar het kleinste tandwiel. Hij blijft dan hangen op het voorlaatste tandwiel en als je manueel even trekt aan de derailleur verspringt hij wel.
De derailleurkabel is reeds vervangen, de scharnierpunten zijn gesmeerd en de derailleur gereinigd.
De pad is ook reeds vervangen.
Mij lijkt het alsof de veer van de derailleur niet sterk genoeg meer is of dat er ergens teveel kabelwrijving is ?
Fiets is 2 jaar oud; kabels zijn intern.
Heeft iemand als iets gelijkaardigs meegemaakt ?

Grts,
Paul
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door TaurineR »

Meegemaakt wel, identiek hetzelfde, wel 11speed.
Uiteindelijk heb ik de derailleur vervangen, hij was wel 4 jaar oud en +40000km mee gereden.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door Mister No Chaïn »

En de B-schroef staat perfect afgesteld? Bij een Eagle groepset is dat wel van cruciaal belang.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door demonic »

Idd. B-tension is cruciaal en kan je niet zonder tooltje. Je kan ook via de low limit schroef je derailleur ietsje naar buiten zetten zodat de linkerkant van de jockey tandwiel gealigneerd is met de rechterkant van de tanden van je kleinste tandwiel, er is dan nog geen risico dat de ketting er over valt. je doet dat nu best met de kabelspanning erop.
Smeer zeker ook het wieltje waar je kabel op loopt aan je derailleur waar hij de geine buitenkomt.
Pollepap
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 19 sep 2007 10:22
Rijdt met: Cube

Re: Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door Pollepap »

demonic schreef:Idd. B-tension is cruciaal en kan je niet zonder tooltje. Je kan ook via de low limit schroef je derailleur ietsje naar buiten zetten zodat de linkerkant van de jockey tandwiel gealigneerd is met de rechterkant van de tanden van je kleinste tandwiel, er is dan nog geen risico dat de ketting er over valt. je doet dat nu best met de kabelspanning erop.
Smeer zeker ook het wieltje waar je kabel op loopt aan je derailleur waar hij de geine buitenkomt.

Bedankt voor de reacties.
B-schroef heb ik afgesteld met het Sram tooltje en derailleur staat al ietsje meer naar buiten.
Mss toch maar eens proberen met een andere derailleur ?
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door [DHB]KweNi »

Kabel is vervangen, ook de buitenkabel?
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door demonic »

Ik zou zeggen, ipv dure X01 derailleur te vervangen, ga er even mee naar de lbs. is nog maar 2j oud. Met sommige 12 speed derailleurs van sram zijn er al problemen geweest met gratis vervanging ook.
eatsleepcrashrepeat
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17 feb 2019 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 27.5, Kona Wo, the Shred Sled

Re: Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door eatsleepcrashrepeat »

Hier hezelfde meegemaakt,schakelde perfect op 1 tandwiel na, na lang zoeken (nieuwe binnen en buitenkabel, meerdere malen opnieuw afstellen,derailleur uit elkaar gehaald) uitgekomen bij de kabel die blokeerde in de shifter, nieuwe shifter gemonteerd en geen problemen meer sindsdien.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door TimW »

Lagertjes van uw derailleurwieltjes nog OK?
Wanneer deze versleten zijn krijgen ze zijdelingse speling en krijg je dat soort fenomeen.
Kan je checken door ze eens links en rechts te bewegen.
Tip: https://www.kugellager-express.de/minia ... -6x19x6-mm
Van deze kan je voor een paar euro's een voorraadje inslaan, altijd handig om te hebben liggen :wink:

(En ja, origineel zitten er keramische in, bij XX1 toch, maar het enige wat daar sneller van gaat is je bankrekening naar nul :lol:)
dman
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 jan 2019 17:58

Re: Schakelproblemen Sram Eagle

Bericht door dman »

TimW schreef: di 22 dec 2020 08:15 Lagertjes van uw derailleurwieltjes nog OK?
Wanneer deze versleten zijn krijgen ze zijdelingse speling en krijg je dat soort fenomeen.
Kan je checken door ze eens links en rechts te bewegen.
Tip: https://www.kugellager-express.de/minia ... -6x19x6-mm
Van deze kan je voor een paar euro's een voorraadje inslaan, altijd handig om te hebben liggen :wink:

(En ja, origineel zitten er keramische in, bij XX1 toch, maar het enige wat daar sneller van gaat is je bankrekening naar nul :lol:)
Deze heb ik idd ook al eens voor gehad, derailleurwieltjes teveel speling... zelfde probleem! Was op een AXS XX1
Plaats reactie