Nieuw vork monteren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
robke95
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:09

Nieuw vork monteren

Bericht door robke95 »

Ik wil een nieuwe vork steken op mijn mtb. Na wat rondzoeken hier naar uitleg besloten er aan te beginnen. Volgens specificaties van mijn fiets (giant xtc advanced limited 2015) zou er nu een rockshock recon silver vork inzitten welke tapered is. Ok goed dus ik een fox gekocht welke ook tapered is. Maar nu..

Vandaag de vork gedemonteerd en nu heeft die vork een rechte 1 1/8 stuurbuis.. hoe kan ik dit nu oplossen?
Ik heb het kader gemeten en bovenaan opening is 1 1/8 en onderaan toch 1.5. Toch ruimte dan neem ik aan? Kan ik die tapered fox vork dan toch zo monteren met een nieuwe onderring van de balhoofd? (hoe noemt dat?)
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Nieuw vork monteren

Bericht door Real Epic '89 »

robke95 schreef: Ik heb het kader gemeten en bovenaan opening is 1 1/8 en onderaan toch 1.5. Toch ruimte dan neem ik aan? Kan ik die tapered fox vork dan toch zo monteren met een nieuwe onderring van de balhoofd? (hoe noemt dat?)
Het kan zijn dat Giant een opvul ring gebruikt heeft om die 1 1/8 te plaatsen. Als je die baseplate lostikt is die dan ook 1,5?

Afbeelding
robke95
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:09

Re: Nieuw vork monteren

Bericht door robke95 »

De baseplate ziet er hetzelfde uit als de foto. Enkel bestaat deze uit 1 geheel in plaats van opvulring.
robke95
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:09

Re: Nieuw vork monteren

Bericht door robke95 »

Volgends sommige sites heb ik een baseplate reducer (omdat onderkant balhoofd wel maat heeft voor 1.5). En moet ik dus opzoek naar een normale versie. Merk is FSA wat erop zit.

Ik kan mis zijn maar klinkt wel logisch?
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Nieuw vork monteren

Bericht door Real Epic '89 »

Het is lastig te zeggen zo van een afstand zonder foto's.

Ik kom wel iets tegen op de FSA site maar dan bij/ voor Specialized.
https://www.fullspeedahead.com/sites/de ... alized.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
robke95
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:09

Re: Nieuw vork monteren

Bericht door robke95 »

Opgelost :)
Was inderdaad een reducer. Bij de bikeshop een andere FSA baseplate besteld en het is in orde.
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Nieuw vork monteren

Bericht door Real Epic '89 »

Mooi, nu kijken hoe hij werkt en dan nog een likje verf? Of andere bijpassende decals?
robke95
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:09

Re: Nieuw vork monteren

Bericht door robke95 »

Wordt inderdaad opnieuw gespoten (matzwart) en nieuw stickers zijn onderweg :) ben ik weer klaar tegen de toertochten terug beginnen. (Zal nog foto plaatsen als klaar is en gemonteerd)
Plaats reactie