Canyon Lux Frame schade

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
andreas600
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 20 mei 2020 15:16

Canyon Lux Frame schade

Bericht door andreas600 »

Hoi allemaal,

In 2017 heb ik een Canyon Lux gekocht, zoals je waarschijnlijk wel weet worden Canyon fietsen online gekocht en komen volledig gemonteerd per post aan. Ik ben niet echt een mechanieker en heb mijn fiets altijd in een Canyon Service Center laten onderhouden.

Ik ben tot nu toe erg tevreden met de fiets.

Onlangs merkte een vriend op dat het frame beschadigd is doordat de voorste kabel van de veer tegen het carbonframe wreef. Ik heb de schade nooit echt opgemerkt en dacht zelfs dat dit zo ontworpen was. bij nader onderzoek lijkt het erop dat de kabel bij elke bocht die ik met de fiets tot nu toe genomen heb tegen het frame wreef. Ook al zit er een rubberachtig beschermdingetje op de kabel, toch is in het frame reeds een 5 mm diepe gleuf ontstaan door de wrijving.

Ik maak me nu echt zorgen omdat het frame hierdoor misschien wel onherstelbaar beschadigd is. Ik stel me de vraag of dit iets is wat ik had moeten opmerken of dat dit aan Canyon lag om op te merken bij de initieele montage en/of daarna bij het onderhoud van de fiets (waarbij de demper en voorveer ook een onderhoud kregen en dus gedemonteerd werden) ?

Ze hadden bij het onderhoud de kabel naar de voorkant van het frame kunnen leiden dan zou dit nooit gebeurd zijn. Verder heb ik online gezocht naar een soortgelijk model waarbij je duidelijk ziet dat de kabel naar de voorkant van de fiets is geleid ipv onderdoor. Ook vond ik een YouTube-video van iemand waar je duidelijk kunt zien dat de kabel ook onder het frame loopt bij de levering van uit de fabriek. Op de fiets waar de kabel wrijvingsschade zou kunnen aanrichten is een soort van sticker als bescherming aangebracht, waarom werd dit niet aangebracht op deze plaats, zij wisten dat de kabel daar wrijving zou gaan veroorzaken.

Ik maak me hierover echt zorgen en ik betreur het echt dat dit pas in dit stadium heb opgemerkt , ik hoop dat Canyon met een oplossing komt, uiteindelijk is de fiets door hen in elkaar gezet, en zelfs na een onderhoud bij een Canyon Service Center hebben ze geen bescherming geplaatst of werd de kabel niet omgeleid naar voor.

Wat is jullie mening over dit onderwerp? En indien Canyon besluit geen garantie te verlenen, kan dit frame dan nog worden hersteld? Is het Überhaupt nog veilig om nog met mijn fiets te rijden of is het te gevaarlijk om breuk te hebben?

Ik voel me hierdoor een beetje teleurgesteld in Canyon en ben bang dat ik zal moeten investeren in een nieuw frame, wat op dit moment financieel geen optie is.

Foto's van de fiets met de aangerichte schade

https://imgur.com/a/82V92GX

Video met montage met kabel onderdoor

https://youtu.be/hUZxomNzxRc
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Canyon Lux Frame schade

Bericht door RigolleM »

Ik zou hiermee terug naar de Canyon Service center gaan en luisteren wat zij hiervan vinden.

Mocht dit niet Canyon geweest zijn, had je wellicht recht op een nieuw frame... maar Canyon doet lastig, héél lastig... ik vrees er een beetje voor.

Als leek kan ik begrijpen dat je zoiets niet ziet, en er dus vanuit gaat dat zoiets niet kan gebeuren. Een redmiddel zou een foto van de fiets bij levering zijn kunnen zijn, om aan te tonen dat dit zo geleverd werd.

Op mijn carbon fietsen plak ik ook overal stickers voor ik er 1 meter zou mee rijden op de plaatsen waar mogelijks wrijving zou kunnen gebeuren, maar deze kabel mocht niet via het frame lopen maar onder de vork zoals je zelf al hebt gezien.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Canyon Lux Frame schade

Bericht door Dickie »

Inderdaad, in de video loopt de lockout kabel voor en onderdoor de shifter en remkabel, terwijl bij jouw frame de lockout kabel door de shifter-en remkabel ahw. tegen het frame, én de vorkkroon btw, worden geduwd.
Het lijkt me toch een fout die bij een service is gebeurd, kabelhoedje aan lockout kabel is ook vergeten.
Plaats reactie