Speling na montage nieuwe trappenas type SRAM PF 30

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Teslamon
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 08 jul 2013 21:16
Rijdt met: Trek 8500

Speling na montage nieuwe trappenas type SRAM PF 30

Bericht door Teslamon »

Dag allen,

Ik heb m'n oude PF30 bottom bracket gedemonteerd en een nieuw interlock exemplaar gemonteerd in het kader. Het crankstel is een BB30 X01-set van SRAM. Ik heb de montage gedaan volgens de regels van de kunst, met montagepasta voor carbon in de carbon behuizing van het kader en het door de fabrikant van het bottom bracket aangegeven aanhaalmoment. Ook de crank staat vast net onder het maximale aanhaalmoment.
En ... ik kom er maar niet uit: ik heb speling loodrecht op de as, m.a.w. ik kan de crank op en neer bewegen. Met de schuifpasser heb ik afwijkingen van enkele honderdsten van een millimeter gemeten, wat binnen de tolerantiegrenzen ligt. Ik dacht dat het lag aan een foute keuze van vet of een fout aanhaalmoment, maar dat heb ik beide geëlimineerd.
Heeft er iemand iets soortgelijk meegemaakt of kan iemand een foutje in m'n aanpak bespeuren?

Alvast bedankt!
Koen
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Speling na montage nieuwe trappenas type SRAM PF 30

Bericht door madskatingcow »

Is er aan de non drive side geen stelmoer om de speling te elimineren? Heb je aan de drive side de juiste spacer gebruikt?
Carbonpasta gebruik je niet in de behuizing van de lagers, maar wel wit montagevet.
Teslamon
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 08 jul 2013 21:16
Rijdt met: Trek 8500

Re: Speling na montage nieuwe trappenas type SRAM PF 30

Bericht door Teslamon »

Ik heb de stelmoer gebruikt: zijdelingse speling is er niet. Ik heb nog 'ns met schuifpasser de as gemeten en er is een verschil van 0,20 mm tussen links en rechts. Dat lijkt mij relatief veel. Wat denken jullie?
Plaats reactie