Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
RudyBoe
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 30 apr 2020 19:59
Rijdt met: Hardtail Giant Alu met SLX / XT 3x10 groep, Deore M500 remmen, Reba vork

Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door RudyBoe »

Dag mensen,

Enkele jaren aan het MTBen, maar steeds rustig met de dochter op stap. Die is nu 16 en begint sneller te rijden en wildere zaken te doen... en paps er achteraan natuurlijk

Ben nu door mijn M500 achterrem gegaan: tijdens een harde stop aan hoge snelheid het gevoel gehad dat ik door mijn rem kneep: de hendel ging ineens helemaal in. Sindsdien is de remkracht nog 20%. Ik moet bij hard bergaf nu zeer voorzichtig met de voorrem werken, soms niet ideaal. Met volle achterrem krijg ik wiel niet meer geblokkeerd.
Ik heb de rem gedemonteerd, had ook een bleeding kitje besteld, maar daar bleek geen bleed block bij te zitten, dus alles proper, schijf ontvet, plaatjes proper gemaakt, die waren niet weggesleten denk ik, en dan maara terug gemonteerd, maar het gaat echt niet zo...

Goed, long story short. De fiets was een instapper, Giant van 1100€, altijd goed mee geweest, maar ik wil daar geen honderden euros insteken. Ik vraag me nu af: kan ik enkel een andere caliper kopen, bvb een M7000, dat heb ik voor 26€, dat kan nog net :-D . Of ga ik dan problemen hebben met de greep en moet ik door de zure appel bijten en alles vervangen, met een M7100 kitje ofzo? Daar een remkit inhangen van honderden euros lijkt me wat gek...

Iemand die goede raad heeft? Fietsenmaker zit weken vol, en ik wil niet thuiszitten, bovendien wil ik dat zelf kunnen.

Groetjes
R.B.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door dirkdierickx »

deore zijn prima remmen, het is me niet duidelijk of je nu effectief je remmen gebleed hebt?
dat is volgens mij toch echt de oplossing hoor.
RudyBoe
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 30 apr 2020 19:59
Rijdt met: Hardtail Giant Alu met SLX / XT 3x10 groep, Deore M500 remmen, Reba vork

Re: Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door RudyBoe »

Nee, ik heb ze niet kunnen bleeden omdat je volgens de filmpjes die ik heb gezien zo een geel block ding nodig hebt. Ik heb het ook nog nooit gedaan dus ben wat onzeker. Dus dat ga ik dan eerst doen. Moet ik enkel aan zo een blokje geraken, bestellen bij bike components denk ik best?... Lukt het niet dan kunnen we alsnog met geld smijten nadien :p


Bedankt alvast voor het antwoord.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door [DHB]KweNi »

Het gele blokje dient om ipv je remblokken te steken.
Je kan hier ook dik dubbel geplooid karton voor gebruiken.
RudyBoe
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 30 apr 2020 19:59
Rijdt met: Hardtail Giant Alu met SLX / XT 3x10 groep, Deore M500 remmen, Reba vork

Re: Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door RudyBoe »

Bedankt voor de tip. Heb nu zo twee blokjes en ook remblokjes besteld, dan nog eens proberen. Is allemaal nog nieuw maar het lukt wel uiteindelijk.

Algemeen gesproken, is het een goed idee om aan dergelijke fiets echte kosten te doen om up te graden, of koop ik dan best eerst een carbon kader? Voor mezelf niet meer zo echt actueel, maar dochterlief rijdt met een Liv, gelijkaardige uitrusting, en daar overweeg ik enkele upgrades, zoals een nieuwe vork en een 1x12 groep, maar is dat zinvol, of koop ik haar beter een Canyon of Cube van 2500 met net iets beter materiaal?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door dirkdierickx »

Als je die dingen in goede staat 2de hands kan vinden is het misschien wel de moeite, maar als je die nieuw gaat kopen, dan zit je met en nieuwe vork en groupset al snel aan de prijs van een nieuwe fiets (op een paar €100 na).
RudyBoe
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 30 apr 2020 19:59
Rijdt met: Hardtail Giant Alu met SLX / XT 3x10 groep, Deore M500 remmen, Reba vork

Re: Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door RudyBoe »

Ja vreesde ik al een beetje. Met dank.
RudyBoe
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 30 apr 2020 19:59
Rijdt met: Hardtail Giant Alu met SLX / XT 3x10 groep, Deore M500 remmen, Reba vork

Re: Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door RudyBoe »

Bon, ik krijg de achterrem niet terug in orde: ik heb ondertussen al de ‘gear’, shimano bleedset, blokje, 2 of 3 filmpjes gezien, en ondertussen 2x gebleed, zonder resultaat, en vandaag een derde keer, helemaal volgens de regels, denk ik. Ook nieuwe pads gestoken. Voorzichtig geweest, pads niet aangeraakt, alles GOED ontvet: geen resultaat. Ik heb ook nog nooit luchtbelletjes zien opstijgen in mijn oliepotje. Als ik echt extreem hard rem blokkeert het wiel alsnog, maar dat is na 2 seconden.
Ik vraag me af:
1. Kan iemand (Ik dus) dit 3x na elkaar doen zonder effect omdat je iets niet goed doet? Ik kan toch wat onderhoud zelf doen, de wegfietsen onderhoud ik zelf, v remmen, derailleurs, allemaal geen probleem. Kan ik het echt zo verkl0ten?
2. Wat is de logische volgende stap? Leegmaken en terug vullen? Of is het tijd voor een nieuwe remklauw?
Den jjag
Mountainbiker
Berichten: 672
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 10:25
Rijdt met: Canyon Exeed CF SLX, Sensa fiori TNT pro 29er

Re: Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door Den jjag »

Volgens mij zit het in de remgreep (pompje), dit heb ik zelf ook al een paar keer stuk gehad.
Remgreep vervangen en zou terug moeten werken.

Ook een keer voor gehad: een gescheurd cilindertje in de remklauw.
Dit heb ik ontdekt door de rem in te knijpen en dan een olie lek aan de remklauw.
(Shimano xt remmen)

Groetjes Guido
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Shimano Brake M500 vervangen door iets beters

Bericht door RigolleM »

Den jjag schreef:Volgens mij zit het in de remgreep (pompje), dit heb ik zelf ook al een paar keer stuk gehad.
Remgreep vervangen en zou terug moeten werken.

Ook een keer voor gehad: een gescheurd cilindertje in de remklauw.
Dit heb ik ontdekt door de rem in te knijpen en dan een olie lek aan de remklauw.
(Shimano xt remmen)
Amaai... wat een rommel zeg die Shimano's... Is bij mij al 10 jaar geleden dat ik nog met Shimano gewerkt heb, als het niet langer is... Qua remmen heb ik geïnvesteerd in Hope en ik krijg ze niet kapot. Bovenstaande problemen nog nooit voorgehad met mijn Hope remmen. Mijn zoon heeft als hij 14 jaar was mijn 29'er gekregen om hiermee naar school te gaan, is er dus 3 jaar naar het Middelbaar onderwijs mee gereden door wind en regen, ondertussen is hij 21 en staat de fiets nog in de garage en wordt hij nog af en toe gebruikt. Ik heb door slijtage al het één en ander moeten vervangen, maar aan de remmen (Hope Mini's) nog niet moeten komen, zelfs niet moeten bleeden... Mijn Hope Techs zijn al op 3 fietsen gemonteerd geweest en blijven dienst doen, misschien om de 2 jaar eens gebleed.

Soit, aan de topic starter... ik zou geen investering doen in nieuwe remmen, maar zoals hierboven wordt aangehaald eens kijken voor een andere remgreep als het daar aan ligt, misschien zit het pompje een beetje vast en kan je het losmaken met wat WD40 of beetje olie. Als er scheurtjes zijn zal er wel ergens minerale olie uit vloeien... Ik zou aan een instapper nooit grote kosten doen, en al zeker niet investeren in duurder materiaal ter vervanging...
Plaats reactie