Canyon Lux lagers vervangen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Kenny789
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: do 28 jun 2007 19:02
Rijdt met: Cube Reaction HPA 2012

Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door Kenny789 »

Hoi,

Misschien staat dit al ergens besproken (maar ik vond het niet direct).
Heeft er iemand hier ervaring met het vervangen van de lagers van de achtervering?
Zoja, hebben jullie dan ook tips ivm, hoe te werk gaan, welke lagers, welke tools te gebruiken etc.

Ik ben zelf een matig sleutelaar, en probeer steeds zoveel mogelijk zelf te doen.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door Dickie »

Als je van plan bent om er aan te sleutelen, dan zou ik naast de lagerkit (vind je wel via Google) ook een lagertrekker kit bestellen.
Met de maten van uw lagerkit kan je op zoek.
Ik heb dit setje liggen, de bits kocht ik volgens de maten van mijn lagers bij Superstar Components:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan de lagertjes er proberen uittikken.
Als uitdrijver kan je bvb een socket van een dopsleutelset gebruiken, er is dan altijd wel eentje dat past.
Er is steeds kans dat je je frame gaat beschadigen.
Ik heb het met die methode al eens voorgehad dat de buitenring van een rot lager bleef zitten, waarna ik bovenstaand setje heb gekocht. Dat noemen ze leergeld betalen :wink:
Om ze er weer in te persen ben je gesteld met wat draadstang en carroserierondellen, daar zijn ook al genoeg voorbeelden van te vinden.
Ward81
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
Rijdt met: Stumpy, ne zwarten

Re: Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door Ward81 »

Waarom vervangen als je ze kan onderhouden? Je kan gerust de levensduur van vele lagers jaren verlengen door regelmatig de lagers eens goed te onderhouden. Youtube eens: dichting verwijderen, spoelen, invetten en klaar.
Enkel als ze slecht draaien of speling vertonen vervang ik mijn lagers.
Kenny789
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: do 28 jun 2007 19:02
Rijdt met: Cube Reaction HPA 2012

Re: Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door Kenny789 »

Bedankt voor de tips. Ik heb er 4 gereinigd, en terug ingevet. 2 nieuwe gestoken omwille van defekt tijdens demonteren.

Heeft er trouwens iemand van jullie ervaring met lagers van Enduro Bearings? Toen ik de typenummers opzocht kwam ik deze tegen en volgens hun info zijn de lagers die standaard in een canyon lux zitten, meer geschikt voor hubs etc...
En hebben zij andere lagers die meer specifiek zijn voor vering.
Kan natuurlijk verkooppraat zijn...
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door funkstar »

Voor wat een lager kost vervang ik ze altijd. Proper maken en invetten is waarschijnlijk even goed maar kost meer tijd.
Een lager van een fiets heeft geen hoge draaisnelheid, in een propere omgeving zal een goedkope of een duurdere lager niets uitmaken. Vuiligheid buiten houden is meer van tel. Ideaal is dan opzoek te gaan naar de beste afdichting voor modder en stof.
Of volproppen met vet. Wat eigenlijk aan te raden is. Ook bij. Nieuwe lagers.
Ward81
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
Rijdt met: Stumpy, ne zwarten

Re: Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door Ward81 »

Ik kan begrijpen dat sommigen geen moeite doen om lagers te onderhouden en ineens alles vervangen. Maar we hebben hier 7 fully's thuis, dus dan loopt de rekening wel op. Ik probeer de kosten gewoon zo laag mogelijk te houden door alles goed te onderhouden.

Enduro bearings zijn de meest gekende en heb ik tot nu toe ook altijd gebruikt, maar persoonlijk denk ik dat die nu niet zoveel beter zijn. Als je iets anders zou kiezen voor lagers in het frame moet je wel beter 'full complement bearings' kopen, ook MAX bearings genoemd. Dat zijn lagers waarbij er zoveel mogelijk kogels inzitten, dit voor de krachten op te vangen. Ik dacht eens de volgende keer lagers bij kugellager-shop te bestellen. Nog geen ervaring hiermee, lijkt me eens het proberen waard.
Frame lagers gaan er meestal aan doordat er vuil binnenkomt en niet door slijtage. Dus eens een 'minderwaardige' lager proberen lijkt me wel eens ok, ik hou ze dan wel goed in de gaten.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door RigolleM »

De enige plaats waar het een meerwaarde is, ook al is dat ook afhankelijk van de omstandigheden, om dure lagers te steken zijn BB lagers en/of lagers in naven. Als je er continue mee in de modder rijdt heeft het volgens mij daar ook geen zin... Op racefietsen heeft dit de grootste meerwaarde, snelheid en afstanden zijn daar veel hoger...

Ik heb nog altijd dezelfde BB C-bear lagers in mijn fiets van 2012... regelmatig eens open gooien, opnieuw invetten met lagervet en terug dicht. In 2014 van C-bear 'gratis' 2 paar nieuwe afdekkapjes ontvangen omdat er ééntje had gebroken bij het demonteren, dus echt zeer tevreden van hun service.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door Boebbel »

Kwestie van aankopen: ik vind niet meteen sets van geschikte lagers. Is het gewoon afmetingen opzoeken/opmeten en daarmee verder gaan?
Kenny789
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: do 28 jun 2007 19:02
Rijdt met: Cube Reaction HPA 2012

Re: Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door Kenny789 »

Bedankt voor de tips alleszins. Heb ondertussen de lagers ivm de vering gedaan zoals eerder vermeld en ondertussen ook nieuwe pressfit bb gedaan en lagers van de hubs. Hier en daar kleine probleempjes maar niks ergs. Heeft er nog iemand tips omtrent tools die jullie gebruiken. De lagers uit het frame (zogenaamde blind Bearings) halen was niet zo simpel.
kruznik
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 25 nov 2018 16:49

Re: Canyon Lux lagers vervangen

Bericht door kruznik »

Kan er iemand mij een juiste volgorde geven welke inbussen ik best eerst verwijder om mijn achtertrein los te maken van mijn lux? Want enkele inbussen zijn moeilijk bereikbaar. Evenals hoe ik de druk van mijn achterdemper(rockshox sidluxe select +) krijg om deze gemakkelijk uit te kunnen halen.

Alvast bedankt
Plaats reactie