slepende schijfremmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
La-Pierre
Mountainbiker
Berichten: 1186
Lid geworden op: zo 08 feb 2009 21:55
Rijdt met: Lapierre Pro Race 400

Bericht door La-Pierre »

zefii schreef:
La-Pierre schreef:
fredericdavid schreef:M'n eerste fiets met schijfremmen gekocht.
Qua remkracht niets op aan te merken, dat gaat prima.

Je hebt bij zo'n systeem wel altijd de indruk dat de boel ONGELOFELIJK sleept.
Toen ik gisteren m'n fiets op punt stelde, en ik de wielen liet draaien hoorde ik niets, deze ochtend na 100m kwam het gesleep al (enkel in een plasje gereden).

Ik vind het (tov een V brake of Magura) ook veel moeilijker om je wiel "zomaar" terug in de fiets te steken na een lekke band. Tips? of gewoon goed "mikken"?

Bestaat er trouwens een systeem om de rem meer open of dicht te doen? (Ik kan me voorstellen dat je niet elke 5 stappen die rempadjes moet gaan vervangen?) (Ergens aan het stuur?)

Ik rij met Formula RX remmen.
Thx!
* Dat ze wat slepen nadat je door water hebt gereden is normaal
*Je wielen opnieuw erin steken is misschien wat "moeilijker", maar moeilijk gaat ook :wink: en zoveel moet je je wiel er ook niet uithalen he!
*Je vraag over het open en dicht doen begrijp ik niet!? :oops:

zoals je bij v-brake die vijsjes hebt :wink:
En wat doen die vijsjes dan? Er is namelijk meer dan een vijsje... :wink:
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

zefii schreef:heb heir hetzelfde probleem ze slepen , piepen , schuren op de blokjes maar ben daar niet handig in in zulke dingen is hier iemand die hulp kan bieden ? vind dit uiterst irritant maar liefst ernaartoe gaan of hier komen want als de tekst getypt word dan sta ik geen stap verder want ik ken niks van remschijven

alvast bedankt , Zefii
Afbeelding
Ga terug naar de start……..
Met andere woorden, begin eens te lezen op pagina 1 van dit topic
Gebruikersavatar
fredericdavid
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 28 sep 2005 19:25
Rijdt met: Cube Reaction RX

Bericht door fredericdavid »

La-Pierre schreef: *Je vraag over het open en dicht doen begrijp ik niet!? :oops:
Dan moet ik die vijsjes even goed zoeken (dacht het aan de remhendel te kunnen doen met een regelvijsje zoals je dat bij de versnellingen hebt).
Gebruikersavatar
kurt r.
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 07 okt 2008 15:30
Rijdt met: cube reaction R1 2009

Bericht door kurt r. »

vandaag nieuwe remplaatjes moeten steken op formula R1
in den begin slepen gelik zot maar dan de raad van da Hope instructiefilmpje gevolgd en weg probleem !!!!!
DriesD
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 19:14
Rijdt met: Giant Terrago
Contacteer:

Bericht door DriesD »

LBS heeft onlangs mijn schijfremmen perfect 'uitgelijnd', reden perfect. zowel voor als achteraan. toen ik vorige week zondag voor de toertocht de fiets uit de auto haal, voorwiel erin steek, sleept m'n schijfrem echt hard. als ik m'n wiel met de hand laat draaien haalt ie amper anderhalve omloop.

ik probeer zo meteen even onderstaande manier. hopelijk met succes :)

La-Pierre schreef:
Het is echt niet zo moeilijk hoor...
Piepen doet elke schijfrem wel...
Slepen kan je dan weer verhelpen door je remmen te centreren:

1) draai de vijzen waarmee je caliper op het frame of adapter is bevestigd een beetje los!

2) knijp nu je rem hard toe

3) terwijl je de rem toeknijpt draai je de vijzen terug stevig vast

4) de rem zou niet meer mogen slepen, is dit wel het geval dan probeer je nog eens! :-D


Voila dit is duidelijk denk ik! :-D
Gebruikersavatar
bidonhouder1
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: za 29 sep 2007 18:40
Rijdt met: trek ridley

Bericht door bidonhouder1 »

DriesD schreef:LBS heeft onlangs mijn schijfremmen perfect 'uitgelijnd', reden perfect. zowel voor als achteraan. toen ik vorige week zondag voor de toertocht de fiets uit de auto haal, voorwiel erin steek, sleept m'n schijfrem echt hard. als ik m'n wiel met de hand laat draaien haalt ie amper anderhalve omloop.

ik probeer zo meteen even onderstaande manier. hopelijk met succes :)

La-Pierre schreef:
Het is echt niet zo moeilijk hoor...
Piepen doet elke schijfrem wel...
Slepen kan je dan weer verhelpen door je remmen te centreren:

1) draai de vijzen waarmee je caliper op het frame of adapter is bevestigd een beetje los!

2) knijp nu je rem hard toe

3) terwijl je de rem toeknijpt draai je de vijzen terug stevig vast

4) de rem zou niet meer mogen slepen, is dit wel het geval dan probeer je nog eens! :-D


Voila dit is duidelijk denk ik! :-D
Gisteren even getest, bedankt voor de tip, werkt perfect. Was al een tijdje aan het prossen, steeds bleef dat wiel stroef draaien. Ik heb wel gemerkt dat ge die bouten maar een klein beetje mag los draaien, zelf 5 keer moeten proberen, wat gevoel krijgen. =D>
Gebruikersavatar
BoXeR
Mountainbiker
Berichten: 2517
Lid geworden op: wo 09 jan 2008 22:27

Bericht door BoXeR »

geen last van sleeptoestanden met mijn hope's

mono mini's met floating disc op de Kona
en
tech X2 met alligators op de Salsa
hier komen ook nog floatings op

éénmaal de hope remmetjes gewoon wilt ge niks anders meer, geloof me ;-)
DriesD
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 19:14
Rijdt met: Giant Terrago
Contacteer:

Bericht door DriesD »

ik heb hier minder geluk mee gehad. wel moet ik zeggen, vorige week stak ik vlak voor de toertocht m'n voorwiel terug erin en ... geen gesleep meer ! de max. maar na de moddertocht van vandaag zijn mijn blokjes vermoedelijk helemaal om zeep... zowel voor- als achterrem sleep superhard, en 'knarst', en als ik rijd en rem supergeknars en supergepiep. ik denk dat ze doorgesleten zijn. kan dit na zo'n 2 maand geleden nieuwe te hebben gestoken (wel elke week moddertochten gedaan, 8 dus)

remblokjes zijn de 'gewone', geen metalcompound. zal even moeten uitrekenen of 't niet voordeliger zal zijn om nieuwe remmen te steken die wel metal compound remblokjes toelaten...
bidonhouder1 schreef:
DriesD schreef:LBS heeft onlangs mijn schijfremmen perfect 'uitgelijnd', reden perfect. zowel voor als achteraan. toen ik vorige week zondag voor de toertocht de fiets uit de auto haal, voorwiel erin steek, sleept m'n schijfrem echt hard. als ik m'n wiel met de hand laat draaien haalt ie amper anderhalve omloop.

ik probeer zo meteen even onderstaande manier. hopelijk met succes :)

La-Pierre schreef:
Het is echt niet zo moeilijk hoor...
Piepen doet elke schijfrem wel...
Slepen kan je dan weer verhelpen door je remmen te centreren:

1) draai de vijzen waarmee je caliper op het frame of adapter is bevestigd een beetje los!

2) knijp nu je rem hard toe

3) terwijl je de rem toeknijpt draai je de vijzen terug stevig vast

4) de rem zou niet meer mogen slepen, is dit wel het geval dan probeer je nog eens! :-D


Voila dit is duidelijk denk ik! :-D
Gisteren even getest, bedankt voor de tip, werkt perfect. Was al een tijdje aan het prossen, steeds bleef dat wiel stroef draaien. Ik heb wel gemerkt dat ge die bouten maar een klein beetje mag los draaien, zelf 5 keer moeten proberen, wat gevoel krijgen. =D>
Donavan
Mountainbiker
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 10 apr 2009 00:03
Rijdt met: viper scandium

Bericht door Donavan »

La-Pierre schreef:
zefii schreef:heb heir hetzelfde probleem ze slepen , piepen , schuren op de blokjes maar ben daar niet handig in in zulke dingen is hier iemand die hulp kan bieden ? vind dit uiterst irritant maar liefst ernaartoe gaan of hier komen want als de tekst getypt word dan sta ik geen stap verder want ik ken niks van remschijven

alvast bedankt , Zefii
Het is echt niet zo moeilijk hoor...
Piepen doet elke schijfrem wel...
Slepen kan je dan weer verhelpen door je remmen te centreren:

1) draai de vijzen waarmee je caliper op het frame of adapter is bevestigd een beetje los!

2) knijp nu je rem hard toe

3) terwijl je de rem toeknijpt draai je de vijzen terug stevig vast

4) de rem zou niet meer mogen slepen, is dit wel het geval dan probeer je nog eens! :-D

Caliper: http://www.bikemagic.com/news/images/sh ... per_hi.jpg

Adapter: http://img.artscyclery.com/product/SH203DA.JPG

Voila dit is duidelijk denk ik! :-D
Ik heb dit supereenvoudig trucje toegepast en nu zal ik eens een heel domme opmerking geven.
Mijn beide remmen sleepten wat (nieuwe wielen) en vanachter is alles opgelost, maar vanvoor sleept het nog altijd een klein beetje,
terwijl ik bij beide remmen net hetzelfde heb gedaan.
Niet dat het erg is, maar het zou tof zijn als het volledig kon opgelost worden.
Alvast bedankt voor je simpele en snelle tip :-)
Gebruikersavatar
ReeVeS
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: za 21 mar 2009 16:41
Rijdt met: BeOne Raw Pro - Canyon CF
Contacteer:

Bericht door ReeVeS »

DriesD schreef:ik heb hier minder geluk mee gehad. wel moet ik zeggen, vorige week stak ik vlak voor de toertocht m'n voorwiel terug erin en ... geen gesleep meer ! de max. maar na de moddertocht van vandaag zijn mijn blokjes vermoedelijk helemaal om zeep... zowel voor- als achterrem sleep superhard, en 'knarst', en als ik rijd en rem supergeknars en supergepiep. ik denk dat ze doorgesleten zijn. kan dit na zo'n 2 maand geleden nieuwe te hebben gestoken (wel elke week moddertochten gedaan, 8 dus)

remblokjes zijn de 'gewone', geen metalcompound. zal even moeten uitrekenen of 't niet voordeliger zal zijn om nieuwe remmen te steken die wel metal compound remblokjes toelaten...
bij mijn weten kan elke rem overweg met metal compound blokjes ...

check maar eens www.discobrakes.com
Plaats reactie