slepende schijfremmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
CrimInalA
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 03 mei 2005 12:44
Rijdt met: Giant XTC1

Bericht door CrimInalA »

Had aan de fietsemaker gevraagd of hij dat gedaan had en hij had alles geprobeerd zei ie)
MAAR ik ga dat zeker zelf ook nog eens proberen !

Zou het kunnen dat mijn wiel niet mooi in het midden steekt misschien ?
Is er een manier om die veer wat meer naar links of rechts te krijgen ? (ik ken de benamingen allemaal niet echt goed maar je weet wel wat ik bedoel . die staaf + veer + hendeltje om uw wiel vast te zetten)
Gebruikersavatar
Spyder
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 02 mei 2005 10:02

Bericht door Spyder »

CrimInalA schreef:Had aan de fietsemaker gevraagd of hij dat gedaan had en hij had alles geprobeerd zei ie)
MAAR ik ga dat zeker zelf ook nog eens proberen !

Zou het kunnen dat mijn wiel niet mooi in het midden steekt misschien ?
Is er een manier om die veer wat meer naar links of rechts te krijgen ? (ik ken de benamingen allemaal niet echt goed maar je weet wel wat ik bedoel . die staaf + veer + hendeltje om uw wiel vast te zetten)
die veer maakt normaal nix uit , wiel ook niet want da's normaal allemaal berekend

met wa ik zei kan uwe caliper mss iet verschuiven naar links of rechts wat het grote verschil kan geven !

try it , zal't straks wel horen 'k ga werken nu ;)
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

CrimInalA schreef:Had aan de fietsemaker gevraagd of hij dat gedaan had en hij had alles geprobeerd zei ie)
MAAR ik ga dat zeker zelf ook nog eens proberen !

Zou het kunnen dat mijn wiel niet mooi in het midden steekt misschien ?
Is er een manier om die veer wat meer naar links of rechts te krijgen ? (ik ken de benamingen allemaal niet echt goed maar je weet wel wat ik bedoel . die staaf + veer + hendeltje om uw wiel vast te zetten)
ik weet niet juist wat je bedoelt met veer, maar het kan zijn dat je schijf neit mooi uitgelijnd is ten opzichte van de remklauw, en deze daardoor gaat slepen, ook kan het mss zijn dat je schijf iets of wat krom is.
maar je kan normaal gezien van die dunne ringetjes plaatsen tussen je frame en de remklauw, normaal gezien zitten deze erbij en zo zorgen dat er geen sleperij meer is.
proberen is de boodschap !
Gebruikersavatar
Zalman
Mountainbiker
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 17 apr 2005 18:10

Bericht door Zalman »

ge moet eens goe kijken hoe de remblokken tegen uw remschijf staan.
ge moet er voor zorgen dat deze de schijf niet raken.
raken ze toch moet je dit oplossen door uw remklauw los te vijzen en er ofwel een rondelletje weghalen of bijzetten.
er altijd eerst voor zorgen dat je wiel zo ver mogelijk naar achter staat.

ps: de snelsluiter (hendeltje) moet achteraan aan de kant vd schijf staan. en naar die veren moet je niet kijken.
WGBrian
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 jul 2005 01:53
Rijdt met: Gazelle Impulse

Bericht door WGBrian »

njah ik had het ook, kheb me nieuwe bike gaan hale vandaag,een Gazelle Impulse, met een shimano voor schijfrem, hij draaide perfect, niks mis meej, mn vriend zei zo, amai das warm, hij voelde aan de schijf
ikke zo, njah maat der ni aan kome
en baf hij piepte
kheb van alles geprobeert, schijf opkuise, proberen het kussentje van je adapter wat te verschuiven, gewoon naar huis gereden, zo'n olietje erop gedaan en baf ff laten rollen en hij stopte
nu remt hij weer perfect,

dus, spuit je schijf in aan beide kante, laat hem eventjes rollen en dan moet je maar is proberen, zal perfect gaan hoor

Greets. B
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

WGBrian schreef:njah ik had het ook, kheb me nieuwe bike gaan hale vandaag,een Gazelle Impulse, met een shimano voor schijfrem, hij draaide perfect, niks mis meej, mn vriend zei zo, amai das warm, hij voelde aan de schijf
ikke zo, njah maat der ni aan kome
en baf hij piepte
kheb van alles geprobeert, schijf opkuise, proberen het kussentje van je adapter wat te verschuiven, gewoon naar huis gereden, zo'n olietje erop gedaan en baf ff laten rollen en hij stopte
nu remt hij weer perfect,

dus, spuit je schijf in aan beide kante, laat hem eventjes rollen en dan moet je maar is proberen, zal perfect gaan hoor

Greets. B
Kussentje ???
Olie op je remschijf ??? #-o Niet alles wat piept heeft olie nodig, zeker geen remschijf ! [-X Ik kan me niet voorstellen dat een geoliede remschijf perfect remt... maar als 't voor u werkt.

Serieus, als 't allemaal nieuw is kan dat wel eens aanlopen.
Ik vermoed dat je bike voorzien is van een mechanische schijfrem.

Daar heb ik dan weer geen ervaring mee, maar olie op je remschijf... ???
Als je leven je lief is, ontvet die schijf dan maar HEEL GRONDIG !

TIP: lees dit topic effe volledig door.

Suc6 !
Rolla
WGBrian
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 jul 2005 01:53
Rijdt met: Gazelle Impulse

Bericht door WGBrian »

Wat is er mis meej dat je je rem in olied? en ik heb ze niet erg veel ingeolied, beetje gespoten op de schijf en dan probere op het adaptertje, heb er geen probleem meej hoor

Greets, Brian
Gebruikersavatar
Kurt
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 12 mei 2002 02:00
Rijdt met: Specialized / Trek
Contacteer:

Bericht door Kurt »

WGBrian schreef:Wat is er mis meej dat je je rem in olied? en ik heb ze niet erg veel ingeolied, beetje gespoten op de schijf en dan probere op het adaptertje, heb er geen probleem meej hoor

Greets, Brian
Ze gaat dan misschien niet meer piepen, maar vooral niet meer remmen.
CrimInalA
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 03 mei 2005 12:44
Rijdt met: Giant XTC1

Bericht door CrimInalA »

ik heb nu die 2 vijsjes losgedraaid en men klauw wat verschoven tov schijfrem en ik moet zeggen dat het al een stuk beter is ! maar toch nog verre van perfect .
de schijf raakt men remschoenen niet , maar wel de remklauw zelf op een bepaald moment in de draai . (volgens mij)
Misschien idd ook eens rondelletje ertussen doen , die waren er wel niet bijgeleverd .


als er zich iemand geroepen moest voelen om mij bijlesje te geven in schijfremmen (omgeving antwerpen) , you're most welcome !
Gebruikersavatar
Spyder
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 02 mei 2005 10:02

Bericht door Spyder »

CrimInalA schreef:ik heb nu die 2 vijsjes losgedraaid en men klauw wat verschoven tov schijfrem en ik moet zeggen dat het al een stuk beter is ! maar toch nog verre van perfect .
de schijf raakt men remschoenen niet , maar wel de remklauw zelf op een bepaald moment in de draai . (volgens mij)
Misschien idd ook eens rondelletje ertussen doen , die waren er wel niet bijgeleverd .


als er zich iemand geroepen moest voelen om mij bijlesje te geven in schijfremmen (omgeving antwerpen) , you're most welcome !
as'k in de buurt woonde kwam'k wel af :)

maar probeer het gelijk ik zei ...

schroeven beetje los , rem vol inpitsen , blijven inpitsen en vastmaken !
Plaats reactie