slepende schijfremmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Bericht door Hans wynants »

ik heb nu juist men bike verkocht maar de xt remmen hebben nooit meer gesleept, deden het perfect, ook na het verwijderen en terug plaatsen van een wiel... is echt gewoon een kwestie van afstellen hoor, en de hope methode is echt de enige goede volgens mij, enkel als alles gedaan is kan je desnoods nog een beetje bijregelen door de openingen even groot te maken.

grtz
Soorce
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 22 dec 2008 00:56
Rijdt met: Trek Fuel EX7

Bericht door Soorce »

Hans wynants schreef:ik heb de indruk dat trek niet zo nauw ziet naar hun afgevlakte nokken waar de klauw op gemonteerd word, daarom willen zijn gebruik maken van avid's omdat deze in alle richtingen kunnen uitgelijnd worden. ikzelf ben hier getuige van, heb een half jaar liggen sukkelen met mijn trek top fuel 8, waarna ik xt schijfremmen geplaatst heb en hier zag ik op de duur dat de nokken niet mooi evenwijdig waren, de klauw werd als het ware getorst...
heb een sensa MTB ook en hier de avid remmen op geplaatst voor te testen en eigenlijk geen afstelprobleem.... .
ikzelf rijd ook wel liever met de shimano remmen.

idd het lawaai en resonatie bij bepaalde snelheden is niet ideaal.

remmen deden ze wel!
Kwam ik ook achter op mijn Fuel EX7 (2008), de achterrem kreeg ik niet goed uitgelijnd. Na een half jaar klooien kwam ik tot de conclusie dat de rem aan zijn uiteinde stond en dan nog niet goed gecentreerd; Nokjes van de Trek zijn niet voldoende afgevlakt. Alvorens die te bewerken, heb ik eerst een stukje (1 mm) van de adapter afgevijld. Scheelt een boel!

(maar nog steeds slepen, in tegenstelling tot mijn voorrem...)
Gebruikersavatar
roy
Mountainbiker
Berichten: 1373
Lid geworden op: wo 29 sep 2004 18:20
Rijdt met: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC
Contacteer:

Bericht door roy »

Kresj schreef:ik heb dus twee weken geleden (ong.) m'n Kona binnen gebracht bij singletrack bikeparts om Hope Tech M4 remmen te laten plaatsen

toen ik thuiskwam merkte ik dat m'n remmen sleepten, ik dacht dat het misschien te wijten was aan nieuwe schijven en blokken, dus ik heb (op aanraden van Peter) wat water op m'n blokjes gespoten (niet echt veel) en later m'n remmen eens gaan 'inrijden' op de weg...

ondertussen slepen mijn remmen nog steeds, ik heb de klauwen al proberen centreren door gewoon los te draaien en vast te zetten met dichtgeknepen rem, ik heb al m'n snelspanners losgezet en eens opnieuw vastgezet met dichtgeknepen rem, geen resultaat...

tot slot de klauwen proberen centreren zoals ze tonen in het filmpje van hope (http://www.hopegb.com/page_mep_force_38.html) met als resultaat dat m'n voorste rem nog steeds sleept en m'n achterste rem perfect was zolang ik niet aan de remhendel trok, daarna begon het slepen opnieuw...

conclusie, je denkt, ik laat m'n remmen plaatsen om problemen te voorkomen maar dat is ook niet altijd het geval, al een mailtje naar Peter gezonden hierover maar voorlopig nog geen reactie gekregen, hopelijk kan hij het oplossen, ik ben het zelf eraan prutsen even meer dan beu...
mss eens bij hope zelf vragen volgens mij zullen ze je wel helpen. Die gast van hope Benelux is nog e vriendelijke kerel als me niet vergis.


of anders eens goan bij mens die ze geplaatst heeft.
chrissie
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: di 11 jul 2006 23:12
Rijdt met: 29 -T24
Contacteer:

Bericht door chrissie »

hoe krijg ik de zuiger die te ver eruit gekomen is er makkelijk terug in?
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Gemakkelijk en met weinig kans op beschadiging van de zuigers is om er een plastieken bandenlichter tussen te wringen en de betreffende zuiger er terug in te duwen.
Nu is het voor u te hopen dat de zuiger er niet te ver uit geweest is, hierdoor kan het zijn dat het remsysteem lucht gehapt heeft, dan moet je de remmen met olie bijvullen en ontluchten.
Gebruikersavatar
fredericdavid
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 28 sep 2005 19:25
Rijdt met: Cube Reaction RX

Bericht door fredericdavid »

M'n eerste fiets met schijfremmen gekocht.
Qua remkracht niets op aan te merken, dat gaat prima.

Je hebt bij zo'n systeem wel altijd de indruk dat de boel ONGELOFELIJK sleept.
Toen ik gisteren m'n fiets op punt stelde, en ik de wielen liet draaien hoorde ik niets, deze ochtend na 100m kwam het gesleep al (enkel in een plasje gereden).

Ik vind het (tov een V brake of Magura) ook veel moeilijker om je wiel "zomaar" terug in de fiets te steken na een lekke band. Tips? of gewoon goed "mikken"?

Bestaat er trouwens een systeem om de rem meer open of dicht te doen? (Ik kan me voorstellen dat je niet elke 5 stappen die rempadjes moet gaan vervangen?) (Ergens aan het stuur?)

Ik rij met Formula RX remmen.
Thx!
Gebruikersavatar
zefii
Mountainbiker
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 09 okt 2007 21:11
Contacteer:

Bericht door zefii »

heb heir hetzelfde probleem ze slepen , piepen , schuren op de blokjes maar ben daar niet handig in in zulke dingen is hier iemand die hulp kan bieden ? vind dit uiterst irritant maar liefst ernaartoe gaan of hier komen want als de tekst getypt word dan sta ik geen stap verder want ik ken niks van remschijven

alvast bedankt , Zefii
La-Pierre
Mountainbiker
Berichten: 1186
Lid geworden op: zo 08 feb 2009 21:55
Rijdt met: Lapierre Pro Race 400

Bericht door La-Pierre »

fredericdavid schreef:M'n eerste fiets met schijfremmen gekocht.
Qua remkracht niets op aan te merken, dat gaat prima.

Je hebt bij zo'n systeem wel altijd de indruk dat de boel ONGELOFELIJK sleept.
Toen ik gisteren m'n fiets op punt stelde, en ik de wielen liet draaien hoorde ik niets, deze ochtend na 100m kwam het gesleep al (enkel in een plasje gereden).

Ik vind het (tov een V brake of Magura) ook veel moeilijker om je wiel "zomaar" terug in de fiets te steken na een lekke band. Tips? of gewoon goed "mikken"?

Bestaat er trouwens een systeem om de rem meer open of dicht te doen? (Ik kan me voorstellen dat je niet elke 5 stappen die rempadjes moet gaan vervangen?) (Ergens aan het stuur?)

Ik rij met Formula RX remmen.
Thx!
* Dat ze wat slepen nadat je door water hebt gereden is normaal
*Je wielen opnieuw erin steken is misschien wat "moeilijker", maar moeilijk gaat ook :wink: en zoveel moet je je wiel er ook niet uithalen he!
*Je vraag over het open en dicht doen begrijp ik niet!? :oops:
Gebruikersavatar
zefii
Mountainbiker
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 09 okt 2007 21:11
Contacteer:

Bericht door zefii »

La-Pierre schreef:
fredericdavid schreef:M'n eerste fiets met schijfremmen gekocht.
Qua remkracht niets op aan te merken, dat gaat prima.

Je hebt bij zo'n systeem wel altijd de indruk dat de boel ONGELOFELIJK sleept.
Toen ik gisteren m'n fiets op punt stelde, en ik de wielen liet draaien hoorde ik niets, deze ochtend na 100m kwam het gesleep al (enkel in een plasje gereden).

Ik vind het (tov een V brake of Magura) ook veel moeilijker om je wiel "zomaar" terug in de fiets te steken na een lekke band. Tips? of gewoon goed "mikken"?

Bestaat er trouwens een systeem om de rem meer open of dicht te doen? (Ik kan me voorstellen dat je niet elke 5 stappen die rempadjes moet gaan vervangen?) (Ergens aan het stuur?)

Ik rij met Formula RX remmen.
Thx!
* Dat ze wat slepen nadat je door water hebt gereden is normaal
*Je wielen opnieuw erin steken is misschien wat "moeilijker", maar moeilijk gaat ook :wink: en zoveel moet je je wiel er ook niet uithalen he!
*Je vraag over het open en dicht doen begrijp ik niet!? :oops:

zoals je bij v-brake die vijsjes hebt :wink:
La-Pierre
Mountainbiker
Berichten: 1186
Lid geworden op: zo 08 feb 2009 21:55
Rijdt met: Lapierre Pro Race 400

Bericht door La-Pierre »

zefii schreef:heb heir hetzelfde probleem ze slepen , piepen , schuren op de blokjes maar ben daar niet handig in in zulke dingen is hier iemand die hulp kan bieden ? vind dit uiterst irritant maar liefst ernaartoe gaan of hier komen want als de tekst getypt word dan sta ik geen stap verder want ik ken niks van remschijven

alvast bedankt , Zefii
Het is echt niet zo moeilijk hoor...
Piepen doet elke schijfrem wel...
Slepen kan je dan weer verhelpen door je remmen te centreren:

1) draai de vijzen waarmee je caliper op het frame of adapter is bevestigd een beetje los!

2) knijp nu je rem hard toe

3) terwijl je de rem toeknijpt draai je de vijzen terug stevig vast

4) de rem zou niet meer mogen slepen, is dit wel het geval dan probeer je nog eens! :-D

Caliper: http://www.bikemagic.com/news/images/sh ... per_hi.jpg

Adapter: http://img.artscyclery.com/product/SH203DA.JPG

Voila dit is duidelijk denk ik! :-D
Plaats reactie