slepende schijfremmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
wheely
Mountainbiker
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 09 jul 2004 23:50

Bericht door wheely »

CrimInalA schreef:
1) Volgens de manual moeten de snelspanhendel aan de niet-remklauwkant staan.
is dat met shimano ook zo ?
ik rij met xtr schijf en in de manual is er niks van vermeld. kheb et zelf wel gedaan omdat de snelspanhendel nogal warm werd bij lange afdalingen.

mvg wheely
Gebruikersavatar
Zalman
Mountainbiker
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 17 apr 2005 18:10

Bericht door Zalman »

vooraan is dit aan te raden.
achteraan is het niet noodzakelijk. ik vind het zelf nogal vervelend wanneer die snelspanner aan de der kant zit.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

T' was echt baggerwerk zoals in't putteke van de winter (als het nie vriest :roll: )
Het is toen ook nog beginnen gieten.
Toen reed ge precies door een beek
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

Ik heb vaak last dat mijn schijven 'zingen'...

Denk toch dat het mijn schijven zijn :oops: Zou anders ni wete wa...

Tis precies of da elke keer men schijf men blokjes ofzo raakt ... men schijf is mooi gecentreerd en loopt recht ...

Het is ook ni da hem da per keer da hem ne toer rond heeft gedaan... want den ene keer geeft hem een heus concert... en dan andere keer helemaal nix...

Als ge er ene op ne Giant zie rijde... en ge hoort ne km der achter een vreemd geluid.... ik ben het!

Wel handig... ik moet bijna men bel nimer gebruike :drunk:
TURBOPETE
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: di 26 aug 2003 15:52
Rijdt met: XXX

Bericht door TURBOPETE »

rij met XTR schijven sinds November 2004.
Blokjes goed ingereden!!!!!
Vorig weekend de blokjes eens vergeleken met de nieuwe (reserve) en ze zijn nog bijna niets afgesleten.

En rij elk WE in de ardennen + 80-100km in de week.

zoals reeds vermeld goed inrijden is heel belangrijk.
(Als uw remmen constant slepen moet je natuurlijk ook niet komen klagen dat uw blokskes rap slijten)
Achterna
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 13 jul 2005 22:58
Rijdt met: Trek Fuel EX7 - Trek 1400

Bericht door Achterna »

XC-SjoerieMoerie schreef:Ik heb vaak last dat mijn schijven 'zingen'...

Denk toch dat het mijn schijven zijn :oops: Zou anders ni wete wa...

Tis precies of da elke keer men schijf men blokjes ofzo raakt ... men schijf is mooi gecentreerd en loopt recht ...

Het is ook ni da hem da per keer da hem ne toer rond heeft gedaan... want den ene keer geeft hem een heus concert... en dan andere keer helemaal nix...

Als ge er ene op ne Giant zie rijde... en ge hoort ne km der achter een vreemd geluid.... ik ben het!

Wel handig... ik moet bijna men bel nimer gebruike :drunk:
Zijn rare dingen die schijven huuhuhu....swat...wat ik heb ondervonden is dat als ik mijne bike ne wasbeurt geef en hem dan omdraai ( zet die tegen de muur ) dan hoor ik de voorste rem schroeven.
Na een minuutje ofzo is dat gedaan, daaruit maak ik uit dat de schijf onderhevig is aan temperatuur verschillen, het zou dus best kunnen zijn dat ge uw schijven laat warm lopen door vaak te remmen of afkoelt als ge door water of slijk rijd.T'is maar een gedachte van mij. #-o
Gebruikersavatar
kristoffer
Mountainbiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 11 dec 2004 11:30
Rijdt met: cube ams pro

Bericht door kristoffer »

Ik heb nu een week schijfremmen van hayes. Is da normaal dat die slepen als ge daar mee in de regen rijdt?Vandaag wist rijden,het begon te regenen en die begonnen keihard te slepen! Nu,als ik thuis kwam en ze terug droog waren was dat gedaan maar bij het kuisen en dus water erop terug vant zelfde!!! Iemand tips voor iemand die nieuw is in het schijfremwereldje?Heb daarvoor altijd met magura hs 33 gereden. Ik vind da centreren van die hayes toch ook niet zo simpel zenne!Ma nu staan ze dan eindelijk goed na lang wikken en wegen,ze raken niks maar als ik er water op giet slepen ze wel!Staan ze dan toch niet goed of wat?Ik snap er de ballen van!!!
Gebruikersavatar
Spyder
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 02 mei 2005 10:02

Bericht door Spyder »

kristoffer schreef:Ik heb nu een week schijfremmen van hayes. Is da normaal dat die slepen als ge daar mee in de regen rijdt?Vandaag wist rijden,het begon te regenen en die begonnen keihard te slepen! Nu,als ik thuis kwam en ze terug droog waren was dat gedaan maar bij het kuisen en dus water erop terug vant zelfde!!! Iemand tips voor iemand die nieuw is in het schijfremwereldje?Heb daarvoor altijd met magura hs 33 gereden. Ik vind da centreren van die hayes toch ook niet zo simpel zenne!Ma nu staan ze dan eindelijk goed na lang wikken en wegen,ze raken niks maar als ik er water op giet slepen ze wel!Staan ze dan toch niet goed of wat?Ik snap er de ballen van!!!
schijfremmen slepen altijd wel wat maar ge merkt et ni zofel hoor
Gebruikersavatar
speedfreak
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: za 30 jul 2005 19:20
Rijdt met: cannondale caad5 team marta sl

Bericht door speedfreak »

kristoffer schreef:Ik heb nu een week schijfremmen van hayes. Is da normaal dat die slepen als ge daar mee in de regen rijdt?Vandaag wist rijden,het begon te regenen en die begonnen keihard te slepen! Nu,als ik thuis kwam en ze terug droog waren was dat gedaan maar bij het kuisen en dus water erop terug vant zelfde!!! Iemand tips voor iemand die nieuw is in het schijfremwereldje?Heb daarvoor altijd met magura hs 33 gereden. Ik vind da centreren van die hayes toch ook niet zo simpel zenne!Ma nu staan ze dan eindelijk goed na lang wikken en wegen,ze raken niks maar als ik er water op giet slepen ze wel!Staan ze dan toch niet goed of wat?Ik snap er de ballen van!!!
Bij regenweer slepen mijn remmen niet maar wel als ik door een diepe plas rij, ik druk dan even mijn rem in en dan is het gedaan.
Bij het kuisen of afspuiten is het normaal dat ze slepen. Ik ga altijd mijn remmen even droogrijden na het kuisen.
thiery
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 12 apr 2002 02:00
Rijdt met: Duffel
Contacteer:

Bericht door thiery »

Heb nu sinds deze week ook schrijfremmen (nieuw velooke gekocht: Specialized Stumpjumper comp). En bij mij heeft het truukje met de speelkaarten geholpen. Vijsjes op vork losvijzen, de 2 zuigers goed richting vork duwen, remblokjes ertussen, stangetje erinvijzen, wiel erin,
tussen schijf zelf aan elke kant speelkaart of dikker papier (ik heb nu bvb ansichtkaartje gebruikt), rem goed dichtknijpen, vijsjes op vork terug vastzetten (blijven remmen intussentijd) en loslaten. Mooi gecentreerd bij mij!
Plaats reactie