slepende schijfremmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
deadric
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 09 jan 2011 16:49
Rijdt met: Cannondale FS-I

Bericht door deadric »

Allen,

Ik heb sinds vorige TT problemen met mijn achterschijfrem. De blokjes slepen namelijk tegen mijn schijfrem waardoor fietsen nogal zwaar is :)

Ik heb reeds de hierboven vernoemde methode geprobeerd om het geheel te centeren (de vijsjes los te zetten, rem in te knijpen en terug vast te zetten). Dat hielp echter niet.

Dus heb ik de blokjes verwijderd, hierdoor zag ik dat mijn buitenste caliper niet meer volledig naar binnen gaat (krijg hem ook niet terug geduwd).

Als oplossing gaf een andere site aan dat ik de schijfremmen best even laat ontluchten, klopt dit of zijn er nog andere redenen waaraan het kan liggen?
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

deadric schreef: Als oplossing gaf een andere site aan dat ik de schijfremmen best even laat ontluchten, klopt dit of zijn er nog andere redenen waaraan het kan liggen?
Zuiger die vast zit door aangekoekt vuil , een keerring die naar de vaantjes is, dus demonteren alles poetsen en of de beschadigde onderdelen vervangen terug met nieuwe olie vullen en ontluchten done.
Gebruikersavatar
Ozz
Mountainbiker
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 25 apr 2011 20:49
Rijdt met: Scott Scale 29 PRO

Bericht door Ozz »

deadric schreef:Allen,

...klopt dit of zijn er nog andere redenen waaraan het kan liggen?
mss een kromme schijf, ergens stampke gekregen of zo? :drunk:
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Bericht door IPPE »

Serge R schreef:
deadric schreef: Als oplossing gaf een andere site aan dat ik de schijfremmen best even laat ontluchten, klopt dit of zijn er nog andere redenen waaraan het kan liggen?
Zuiger die vast zit door aangekoekt vuil , een keerring die naar de vaantjes is, dus demonteren alles poetsen en of de beschadigde onderdelen vervangen terug met nieuwe olie vullen en ontluchten done.

+1
Met een wattenstaafje de zuiger proper maken en met een beetje remvloeistof de rubberen ringen smeren.Zuiger voorzichtig terug duwen met een PLASTIEK bandenlichter en de zuiger droogwrijven.Remblokken monteren en klaar.

Als je dit regelmatig doet voorkom je veel problemen.Of Hope remmen kopen
Gebruikersavatar
Tubeken
Mountainbiker
Berichten: 572
Lid geworden op: vr 20 jul 2007 17:59

Bericht door Tubeken »

Hier ook al enkele maanden miserie. Op weg naar Waimes kreeg de vooradapter een duw bij toeklappen koffer, rem sleepte.

Adapter gecentreerd, klauw induwen en mooi vastplaatsen.
Blijvende ellende, toppunt was vorige week tijdens tocht Heuvelland dat het heel vast zat. Wilde dan de zuigers kuisen, ie floept eruit, olie eruit

Binnen gedaan, eens laten bijvullen door LBS Van Eyck. Thuis, wiel eruit, wiel erin en ze slepen weer. Vind dat wel raar, als ik ze tienmaal insteek slepen ze acht keer, heb dit met XT wielen, vroeger nooit gehad?
Allemaal begonnen sinds Waimes, maar nu heeft LBS alles rechtgezet.

Moet ik een nieuw veertje kopen voor de remblokken, kan 't daar aanliggen? Of gewoon wiel achtmaal opnieuw insteken :-? :-?
The pain train
Mountainbiker
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 02 mei 2011 13:00
Rijdt met: Scott Genius LT 40

Bericht door The pain train »

Zit ook met een slepende achterschijf, maar ik heb het gevoel dat ze klein beetje krom staat want het slepen is ni constant maar eerder op een bepaalde plek.
Wat doen jullie hiermee?

Het centreertrucje heb ik al 15x geprobeerd ma lost niks op, ben 't eigenlijk vrij zeker dat ze een klein beetje krom staat.
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

Vaak kan je ook op 'zicht' je schijf recht zetten. Of toch als je door de klauw kan kijken. Dat laat toe om ook nog wat bij te passen voor een slag in je schijf.

Kromme schijven kan je een beetje weer rechten met een tang, er bestaan speciale tools voor maar je kan op zoek gaan naar waar de slag zit, met een tang een beetje rechttrekken, ronddraaien en zo langzaam wat bijpassen tot het niet meer sleept.
The pain train
Mountainbiker
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 02 mei 2011 13:00
Rijdt met: Scott Genius LT 40

Bericht door The pain train »

Op zicht rechtzetten? Dat snap ik zo niet...
Of is dat ook wat je bedoelt met de tang? Kheb alleen schrik om mijn schijfrem te beschadigen alsk daar met een tang ga opzitten
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

Hallo iedereen,

Ik heb sinds vorige week ook schijfremmen; formula R1.
Ook de fiets is nieuw.
Na mijn eerste TT sleepten beide remmen na het afspuiten. De achterrem is terug in order nu, de voorrem nog niet.

Ik heb mijn voorwiel eruit gehaald, en geremd.
Zou het kunnen dat ik hiermee iets verkeerds gedaan heb ?
De speling van de remblokjes tov. de schijf is veel minder geworden, de remmen slepen continu, en je moet moeite doen om het wiel te laten draaien. De remcilindertjes zullen waasch. niet genoeg terugkeren naar hun ruststand.

Ik lees in dit topic dat je die cilindertjes moet terugduwen, met een schroevendraaier of zo ?
Moet dit gebeuren met de remblokken erin ?

Ik hoop dat ik niet moet beginnen ontluchten...

Graag wat advies.
Alvast bedankt,

Koen

Serge R schreef:Gemakkelijk en met weinig kans op beschadiging van de zuigers is om er een plastieken bandenlichter tussen te wringen en de betreffende zuiger er terug in te duwen.
Nu is het voor u te hopen dat de zuiger er niet te ver uit geweest is, hierdoor kan het zijn dat het remsysteem lucht gehapt heeft, dan moet je de remmen met olie bijvullen en ontluchten.
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Bericht door rombaft »

@koen,

af en toe kan het eens wat slepen na afspuiten of plassen omdat er dan wat zand istussengeraakt, door even te rijden (en remmen) met je fiets is dit terug weg ...
Plaats reactie