mix and match remmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
gasopdelolly
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 21 sep 2018 20:15

mix and match remmen

Bericht door gasopdelolly »

Een technisch vraagje voor de remexperts onder ons.

Ik heb thuis nog een set X2 calipers van Hope rondslingeren. Graag zou ik ze gebruiken voor een goedkoop knutselprojectje. Aangezien de remgrepen van Hope nogal prijzig zijn is het wat zot om deze aan te schaffen voor een budgetprojectje.

Daarom dacht ik waarom geen levers van een ander merk als hope.

Nu ben ik wat gaan rondsurfen en het blijkt dat niet veel mensen het reeds hebben toegepast. De enige veel gebruikte toepassing die ik vond zijn de zogezegde Shigura remen met remgrepen van Shimano en calipers van magura.

Er zijn dus wat voorwaarden om dat spelleke te laten werken.
Wat ik zelf al vond:
- vloeistof: enkel dot met dot en mineraal met mineraal (voor mijn hopes zijn dat dus remgrepen met dot vloeistof)
- de volumes/oppervlakten van de cilinders moeten overeen komen

in onderstaande databank vond ik al heel wat informatie al weet in niet dat de bedenkingen die ik maak juist zijn.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Hope X2 remmen: master cilinder = 10mm en slave cilinder is er 22mm
Wat volgens dit document het dichtste in de buurt komt is volgens mij de avid elexir/juicy/level.

Is het juist als ik dat de kleindere slave cilinder van avid (9,5mm) voor gaat zorgen dat de remblokken in de hope caliper net iets minder gaan bewegen dan bij de orginele remgrepen van hope (10mm)? Of moet ik eerder naar de verhouding tussen de master en de slave cilinder kijken?

Alvast bedankt voor jullie inbreng en ik ben benieuwd naar de hersenspinsels van de techneuten.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: mix and match remmen

Bericht door funkstar »

SRAM rival heb ik al gezien met hope mini’s. Op foto dan.
De uitleg bij de foto was dat het werkte.
pluxy
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: do 09 dec 2004 22:54
Rijdt met: Specialized

Re: mix and match remmen

Bericht door pluxy »

Hoi,

Ben zelf er ook eens aan begonnen. XT's levers icm MT7 klauw
Waarom : Omdat ik vind dat vooral de achterste remklauw sleept en niet bijt bij het remmen. En misschien hierin een verbetering te vinden en dat de levers van magura wat sponzig zijn. Op het vlakke hier, gaat het nog best, maar éénmaal op de trais in de bergen had ik toch graag wat meer power gehad, daar ik niet van de lichtste ben.
Ik gebruik verder VOOR en ACHTER 180mm schijven MDR-P. Zou 203mm achter een groot verschil qua bijten geven?

Maar : Na montage volgens vele youtube filmpjes vindt niet dat er een stevig drukpunt ontstaat zoals bij XT levers/Xt klauw. Het kan natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd gedaan hebt, want drukpunt word niet echt opgebouwd en vervolgens nog zachter dan magura original.

Iemand ervaring of tips mee?
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: mix and match remmen

Bericht door funkstar »

Magura olijf in de Shimano rem?
pluxy
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: do 09 dec 2004 22:54
Rijdt met: Specialized

Re: mix and match remmen

Bericht door pluxy »

Ja, magura olie in klauw en lever. Olie is in beide gevallen mineraal.dus zou toch he zelfde moeten zijn.
In meerdere filmpjes maken ze hier geen probleem van van onderling gewissel.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: mix and match remmen

Bericht door funkstar »

Ik bedoelde het olijfje (samen met het pennetje) waarmee de remkabel in de remhendel komt.
pluxy
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: do 09 dec 2004 22:54
Rijdt met: Specialized

Re: mix and match remmen

Bericht door pluxy »

Oh, ik heb die van shimano gebruikt(conische zonder vlak) icm met shimano insert.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: mix and match remmen

Bericht door KrisMaes76 »

pluxy schreef: ma 09 aug 2021 15:24 Hoi,

Ben zelf er ook eens aan begonnen. XT's levers icm MT7 klauw
Waarom : Omdat ik vind dat vooral de achterste remklauw sleept en niet bijt bij het remmen. En misschien hierin een verbetering te vinden en dat de levers van magura wat sponzig zijn. Op het vlakke hier, gaat het nog best, maar éénmaal op de trais in de bergen had ik toch graag wat meer power gehad, daar ik niet van de lichtste ben.
Ik gebruik verder VOOR en ACHTER 180mm schijven MDR-P. Zou 203mm achter een groot verschil qua bijten geven?

Maar : Na montage volgens vele youtube filmpjes vindt niet dat er een stevig drukpunt ontstaat zoals bij XT levers/Xt klauw. Het kan natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd gedaan hebt, want drukpunt word niet echt opgebouwd en vervolgens nog zachter dan magura original.

Iemand ervaring of tips mee?
Ik ben vooraan overgeschakeld van 180 naar 203 (met shimano saint / xt 4pot klauwen) en dit geeft een deftig verschil bij het afdalen, veel beter te doseren. Achteraan ben ik bij 180 gebleven omdat ik hier geen probleem met remkracht heb (en ook omdat er in de specs van mn frame staat dat je max 180 mag gebruiken en ik heb al 3x een frame gebroken...)
pluxy
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: do 09 dec 2004 22:54
Rijdt met: Specialized

Re: mix and match remmen

Bericht door pluxy »

Vooraan heb ik dat probleem niet echt.
Plaats reactie