Pomp Joe Blow, terugslagklep werkt niet / terug hersteld

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3031
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Pomp Joe Blow, terugslagklep werkt niet / terug hersteld

Bericht door Motorbiker »

Ik heb een probleem met mijn Joe Blow voetpomp.
De pomp werkt, echter als ik het handvat loslaat komt dit omhoog en gaat de drukmeter direct terug naar 0. Ik kan de band ook niet meer hard opblazen, noch druk aflezen. Er zit waarschijnlijk een terugslagklep in de pomp. Heeft iemand ervaring met deze pomp, of weet of dit te herstellen is?
Ik ga hier niet beweren dat het grote liefde is met mijn pomp - de naam alleen al - maar de vuilbak kan ik haar niet aandoen.
Laatst gewijzigd door Motorbiker op za 15 feb 2020 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Probleem met pomp : Joe Blow, terugslagklep werkt niet

Bericht door Dickie »

Pomp bouwt dus wel druk op.
Misschien zit er wat tubeless-melk in de nozzle?
Een plakkend Presta-ventiel, ook door de tubeless-melk, zelfs na even in te drukken vooraleer te pompen, kan ook dat effect geven.
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Probleem met pomp : Joe Blow, terugslagklep werkt niet

Bericht door Reindert »

Heb dezelfde. En zelfde probleem soms. Maar dat ligt bij mij aan het ventiel van de band. Er wilt geen lucht door dan. Het stopt. Dus schiet het handvat terug omhoog. Wat prullen met het ventiel en hopla. Alles ok.
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3031
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Re: Probleem met pomp : Joe Blow, terugslagklep werkt niet

Bericht door Motorbiker »

Bij mij blaast de band (met meer druk) de lucht terug in de pomp. Reeds meerdere binnenbande geprobeerd, altijd hetzelfde. Probleem ligt in de pomp zelf.
wattie
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: za 23 jun 2007 18:26
Rijdt met: rockrider 8.1 , Kona Process 134

Re: Probleem met pomp : Joe Blow, terugslagklep werkt niet

Bericht door wattie »

https://www.bike24.com/search?searchTer ... it+JoeBlow" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier hebben ze in elk geval een hele hoop vervangkleppen voor alle soorten Joe Blow's

Ne keer opensmijten en kijken waar het probleem zit.
Laatst gewijzigd door wattie op di 11 feb 2020 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Probleem met pomp : Joe Blow, terugslagklep werkt niet

Bericht door Dickie »

Dan scheelt er iets aan de kop die je over het ventiel plaatst. Als er lucht uit de band terugkomt, dan wil dat zeggen dat het ventiel ingedrukt blijft.
In het geval van een Presta.
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3031
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Re: Probleem met pomp : Joe Blow, terugslagklep werkt niet

Bericht door Motorbiker »

Joe Blow blaast opnieuw als nooit voorheen.
Weinig te verliezen dus beginnen open schroeven.
Eerst olie in de pomp laten lopen via de buis bovenaan. Kwestie van alle rubbers te smeren.

De voet onderaan zit vast met 3 inbus schroeven. Afblijven, ze bevestigen enkel de voet aan pomp.

Onderaan de pomp zit een draaiknop. Losgedraaid, en je neemt er zo een schroefveer (resort) en terugslagklepje uit. Alles gereinigd, geen enkele schade te zien. Enkel de veer heb ik iets uitgerokken waardoor het terugslagklepje iets meer tegen de pompopening aandrukt.
alles terug gemonteerd en pomp werkt perfect, de druk is perfect af te lezen, er is geen drukverlies via de pomp of het ventiel.

Een pomp is relatief eenvoudig. Ongeacht het model, bij problemen, bedachtzaam openen, smeren, en terug monteren.
Als ik het kan, dan iederee. Vraag het maar aan mijn maten....
Plaats reactie