Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door KrulControl »

ja, daar zit inderdaad een gaatje, nog niet gecontroleerd of het al dan niet verstopt zit.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door KrulControl »

vandaag al eens de breekwerken gedaan 8)

Gaatje onderaan lijkt niet verstopt. Wel immens veel aarde ... Normaal of moet ik wat meer uit de modder blijven?
Bleek wel dat de laatste BB een vroegere XT was, SM-BB71-41, en geen MT800.

Afbeelding

Iemand nog tips? Dit weekend gaat de nieuwe er in.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door chrisper »

Ik rijd ook in zomer en winter. Dus ook in modder enz. Maar zoveel modder in bracketpot heb ik nog niet gevonden bij onderhoud. Hoe dit komt heb ik geen idee van. Bij plaatsen nieuwe lagers natuurlijk alles goed reinigen en ik vet extra in.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door chrisper »

Ik rijd ook in zomer en winter. Dus ook in modder enz. Maar zoveel modder in bracketpot heb ik nog niet gevonden bij onderhoud. Hoe dit komt heb ik geen idee van. Bij plaatsen nieuwe lagers natuurlijk alles goed reinigen en ik vet extra in.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door KrisMaes76 »

Niet normaal al dat vuil. Beetje vochtig wel, maar geen modder. Komt er mss in via de zadelpen?

Ik steek nu de xtr lagers in mn bb, gaan duidelijk veel langer mee dan de xt. Als ik ze naast elkaar leg, dan heeft de xtr een extra afdichting
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door KrulControl »

de bovenkant van de bus is vrij proper, het komt ofwel via de onderkant of via de onderbuis zou ik denken.

Maar ik zou verwachten dat er vooral vocht uit de onderbuis komt, en geen modder. Zal zowieso de kabel-ingangen wat meer afdichten denk ik.
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door SaintRemy »

Ik heb mijn BB (SRAM DUB Press FIT BB) afgelopen weekend vervangen na 1450km. Ik rij in alle omstandigheden dus best ook veel modder en leem hier in de streek. Leem is best nog wel venijniger dan modder volgens mij wegens kleinere partikels. Ik kwam tot 2 vaststellingen tijdens dit onderhoud:
  • Er inderdaad ook veel vocht in mijn BB stond. Im mijn geval denk ik te wijten aan het feit dat mijn fiets na het kuisen in mijn montagestandaard blijft staan en daardoor het gaatje in het BB niet helemaal onderaan staat. Niettemin zou vocht in de BB behuizing niet tot in de lagers mogen geraken. Bij een SRAM DUB en ook andere BB (met zo'n plastic buisje tussen de cups) lijkt het mij dat het vocht alleen van de buitenkant in het lager kan geraken en niet van binnen in het BB.
  • Ik heb het versleten lager opengeprutst en daar zat geen greintje vet meer in. Ik poets nooit met hogedrukreiniger, ik ontvet wel mijn ketting elke week maar het meest aangetaste lager zat niet eens aan de kant van de ketting. Ik ga nochthans niet "wild" met de ontvetter. Aangezien ik elke week poets, is een sterk verdunde oplossing (1 op 3) ruim voldoende.
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door roderider »

Ik ben die sram dub PF 89/92 s beu. Vorige heeft het 6 maand uitgehouden.(volledig kapot gereden) De nieuwe is nu ook al aan het kraken. Nog maar 2000tal km.
Toen ik nog niet met een dub trapas reed en Shimano SM-BB71-41A gebruikte moest ik bijlange zo dikwijls niet vervangen.
Iemand ervaring met Wheels Manufacturing Inc. BB86 Sram DUB? Die zijn natuurlijk wel 4 keer zo duur. :-k
Plaats reactie