Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door KrulControl »

Vorig jaar in April mijn BB mogen vervangen omdat de pedalen vast stonden.

Momenteel merkte ik dat de pedalen weer niet vlot meer draaiden, blijkt dat 1 kant van de BB weer vastgeroest lijkt.

Vandaar een aantal vragen:

- wat is normaal? hoe vaak dien je een bottom bracket te vervangen
- komt dit vaak voor dat een BB vast staat, of doe ik iets verkeerd?
- zijn er truukjes om de levensduur te verlengen?


Gaat over XT pressfit bottom bracket.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door dirkdierickx »

Niet normaal, wast ge uw fiets misschien met een hogedrukreiniger?
Het lijkt me in uw geval ook de moeite om ervoor te zorgen dat de BB goed ingevet blijft om roest te voorkomen.
Als ik al mijn BB moet vervangen dan is het omdat de lagers versleten zijn, en dat duurt wel een tijdje.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door Boebbel »

1x jaar vervangen lijkt me niet zo heel abnormaal, als je veel in de winter rijdt. Maar echt vast-vast :-k dan zal het toch wel meer afzien dan nodig. Om de paar maanden eens crank uitnemen en bb proper maken zou wel kunnen helpen.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik ben toch ook niet echt te spreken over pressfit's. Vast heeft de trapas bij mij nog nooit gezeten maar als je aan het trapstel draait zonder ketting er op merk je toch al heel snel dat de lagers vuil gezien hebben. Bij mijn huidige fiets draaide het na 1000km al niet meer echt soepel, nu na 3000km ga ik ze vervangen. Bij mijn vorige mtb hetzelfde verhaal. Ik rijd dan niet eens in winter en kuis nooit met huidige druk.
Als ik dan zie hoe lang de lagers (gewone BB met draad) op mijn woon-werk mee gaan, dat is door weer en wind, en dankzij de boeren ook geregeld een hoop modder. Die overleven met gemak een set ketting en tandwielen.

Een ex collega van me had het geregeld voor dat zijn trapas echt vast zat, dan klopte hij er is op met een rubberen hamer en vertrok hij :lol:.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door kevx »

Je kan toch eens een ander merk v lagers kopen dan?

Ik heb ook pressfit en heb er enduro lagers insteken. Lagers net vervangen na ong 1,5 jaar omdat er aan 1 kant wat zijdelingse speling op zat. Draaiden nog soepel.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door Serge R »

chris king bottom bracket grease injection tool
Kost wel een beetje in aankoop maar is voor mij nog altijd de gouden combo.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door chrisper »

zou dit geen probleem van bij de montage kunnen zijn?
misschien niet genoeg vet aangebracht bij het monteren?

ik heb namelijk ook bij 2 fietsen pressfit xt zitten, en was er van geschrokken hoelang deze meegaan.
de fiets die het minst vaak met vochtige ritten in contact komt, heb ik ongeveer 7000km met 1 set gedaan.
de andere fiets, die soms wel wat modder te verduren krijgt, ging toch ook 4000km mee

na elke rit poest ik de fiets met tuinslang (regenwater)
en na een maand of 2-3 loop ik eens alles na aan de fietsen, dat is reinigen en breng opnieuw wat vet aan
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door kevx »

Lijkt mij gewoon slecht afgedichte lagers
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door KrulControl »

wassen:
- met de tuinslang en spons
- maar ik ben geen obsessieve poetser => als de drivetrain proper staat ben ik al tevreden
- ik denk er aan om de gaatjes waar kabels in kader gaan eens meer af te dichten

plaatsing:
- eerste was door fabriek (cube)
- tweede was door een lokale fietsenmaker, werd niet bijgevet bij plaatsing (want stond erbij hij deze stak )
- heb nu tools besteld om deze eens zelf te doen; met extra vet

onderhoud:
- af en toe haal ik mijn crank uit om de boel eens op te poetsen, en extra vet tussen crank en bottombracket te te steken (als afdichting)

ritten:
- vuil is vuil, dus eens ik rij kijk ik achter niets, anderzijds nog weinig modder gehad deze winter

als de tools geleverd worden trek ik nog eens foto's van de binnenkant. Mss is dat design niet zo optimaal
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Bottom-bracket - hoe vaak vervangen?

Bericht door chrisper »

Zit er onderaan u frame bij het bracket een gaatje om eventueel vocht in frame er uit te laten? Misschien is dat de reden dat vocht daar ophoopt en doet roesten?
Plaats reactie