Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen fietsstandaard voor (klein) onderhoud

fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

MTBfietser Mountainbiker

Iemand hier tips om zo goedkoop mogelijk aan een eigen fietsstandaard te geraken voor klein onderhoud of eventueel voor groot onderhoud? Ik probeer iets te vinden van max 30 euro, maar die bestaan niet? Ik dacht eerst iets zelf te maken met de poten van een oude strijkplank, maar dat lukte me niet.

Ik wil hem gebruiken om de mtb te reiningen (en ook banden moeten liefst kunnen draaien zodat ik hele band kan reiningen van modder) en ketting smeren. Niet om onderdelen af te koppelen.

Misschien belangrijk: 29" wielen en met remschijven

Tenzij iemand tips heeft hoe ik anders kan reinigen zonder dat ik een standaard nodig heb?

Mister No Chaïn Mountainbiker

Mijn bike: heeft grote wielen
Ik heb die van mij een jaar of 4 terug in de Lidl gekocht en die actie komt ieder voorjaar terug. Hoeveel de prijs juist was weet ik niet meer maar het was ergens rond de 25 euro.

fishie Mountainbiker

Mijn bike: Cube Ltd SL 29
Mister No Chaïn schreef:
Ik heb die van mij een jaar of 4 terug in de Lidl gekocht en die actie komt ieder voorjaar terug. Hoeveel de prijs juist was weet ik niet meer maar het was ergens rond de 25 euro.

Ook zo eentje gekocht paar jaar terug. Voldoet zeker!(Ik dacht €29...)

Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Een paar haken, dikke koperdraad en extra haken bekleed met een rubberen hoes om de fiets aan zadel en stuur op te hangen. Je hebt dan wel een plafond, balk of iets dergelijks nodig :wink: .
Die standaards met een klem vind ik niet ideaal, door de fiets te manipuleren krijg je krassen want frame of zadelpen beweegt steeds.

Jumping Jack Mountainbiker

Mijn bike: Kona Hei Hei / Granville Fuse Team
Ik heb ook zo'n standaard van de Lidl. Top voor wat het maar kost.
Haken heb ik ook, alleen hangt de fiets dan niet stil.
Om te poetsen gebruik ik zo'n achterwiel standaard. Zo blijft de fiets staan en kun je de ketting draaien...

MTBfietser Mountainbiker

Dickie schreef:
Een paar haken, dikke koperdraad en extra haken bekleed met een rubberen hoes om de fiets aan zadel en stuur op te hangen. Je hebt dan wel een plafond, balk of iets dergelijks nodig :wink: .
Die standaards met een klem vind ik niet ideaal, door de fiets te manipuleren krijg je krassen want frame of zadelpen beweegt steeds.

Een balk heb ik, maar... makkelijker gezegt dan gedaan om dit allemaal echt stevig in elkaar te knutselen. :(

Maar als je echt vind dat klemmen niet zo ideaal zijn, ben ik dan niet beter af met een werkbank? Desnoods behangerstafel en zo tegen te muur te zetten met de fiets erop en fiets op zijn kop zetten om de wielen te draaien.

Headshot Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder
ik heb gewoon 3 binnenbanden aan het plafond hangen, 1 rond elk handvat en de derde rond de neus van het zadel

meer moet dat niet zijn

wassen doe ik wel buiten op zo'n simpel staandertje

MTBfietser Mountainbiker

Headshot schreef:
ik heb gewoon 3 binnenbanden aan het plafond hangen, 1 rond elk handvat en de derde rond de neus van het zadel

meer moet dat niet zijn

Hier kan ik mij iets bij voorstellen. Kan het ook met zo'n touw?:
Afbeelding

Headshot Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder
MTBfietser schreef:
Headshot schreef:

meer moet dat niet zijn

Hier kan ik mij iets bij voorstellen. Kan het ook met zo'n touw?:
Afbeelding

Natuurlijk. Kettingen met haken zie je ook soms

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen