pressfit opnieuw uithalen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
wrc1
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: do 13 apr 2006 14:01
Rijdt met: giant

pressfit opnieuw uithalen

Bericht door wrc1 »

Heb vorige maand een nieuwe pressfit geperst. Na een paar tochten is het kraken toch nog niet weg. Kan ik deze opnieuw uithalen en daarna opnieuw inpersen of is deze kapot als ik ze uithaal.

Gebruik je vet bij het inpersen ?

thx
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: pressfit opnieuw uithalen

Bericht door Dickie »

Ben je wel zeker dat het kraken daarvandaan komt?
Welk type pressfit?
In geval van een kunststof-cup voor een PF-30 kan deze wat ovaliseren . Dus voor je een nieuw lager plaatst, best even die cup 90° draaien.
Als je de lagers er toch wil uitkrijgen zal je dat best doen met een tool waarbij de perskracht gelijkmatig op de binnenring van het lager gezet wordt, dan blijft het nog tricky. Bvb. https://www.bike-components.de/de/FSA/A ... 30-p21648/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uittikken met een grote schroevendraaier kan voor schade zorgen.
Ik gebruik steeds vet of anti-seize pasta in het frame en rond het lager voor ik inpers.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: pressfit opnieuw uithalen

Bericht door Boebbel »

Uittikken met een (stuk) bezemsteel.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: pressfit opnieuw uithalen

Bericht door spaghetti_2 »

Uittikken en opnieuw inpersen gaat zeker. Vet moet je sowieso gebruiken bij het inpersen van een lager. Best gebruik je inderdaad wel een juiste tool voor het uitkloppen van de lagers. Gebruik ook een goed platform voor je frame: het bracket moet goed ondersteund worden want anders gaat een deel van de energie van de hamer-slag in het verbuigen van je frame. Niet goed voor je frame en ook inefficiënt voor het uitkloppen van je pressfit bracket. Een trucje dat ik doe is het bracket op de hoek van een bak bier leggen. Dan wordt de schuine buis en liggende achtervorken van je frame vlakbij het bracket ondersteund en heb je toch een vrije ruimte onder het bracket om de lagers er uit te krijgen. Schrik niet als je soms zeer hard moet slaan om deze er uit te krijgen, maar zie dus wel dat de impact van je slagen wordt opgenomen door de lagers en niet door frame.
Plaats reactie