Onderhoud Manitou machete comp remote

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Fredje
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 14:16
Rijdt met: Radon ZR Four 2004

Onderhoud Manitou machete comp remote

Bericht door Fredje »

Hallo,

Ik zou graag zelf een service doen van mijn voorvork.
(prijs voor te laten doen zal niet ver van de aankoopwaarde zijn)
Nu ben ik op zoek naar de juiste onderdelen en vooral waar te bestellen. De vork heeft er nu een dikke 4000km opzitten. Handleiding enz. zijn te vinden maar is een hele lijst van onderdelen...

Gaat om de vork die in deze fiets zit:
https://www.merida.nl/mountainbike/hard ... -red/2018/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wie kan me helpen met de juiste benodigdheden te bestellen?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Onderhoud Manitou machete comp remote

Bericht door spaghetti_2 »

Ik zou beginnen met een 'klein' onderhoud en geen volledige revisie. Met een klein onderhoud bedoel ik dan verversen olie, proper maken van binnenste en buitenste vorkpoten en het vervangen van de stofkappen. Ondanks dat elk merk zijn eigen waslijst aan onderdelen heeft, zijn redelijk wat zaken universeel. Als ik even kijk naar de handleiding voor je vork:

- slickoleum grease: eigenlijk heb je gewoon vet nodig dat niet zomaar oplost in de olie. Alternatieven zijn siliconen vet of bv Sram Butter
- wat vorkolie betreft is het enkel de viscositeit die van belang is, niet het merk. In dit geval 5w40 en 5wt. Zulke types vind je overal (bv bij Motorex, hoeft zelfs niet fiets-specifiek te zijn). Ok, de viscositeit durft te verschillen van merk tot merk, zelfs als de benaming dezelfde is. Maar dit maakt je vork niet stuk, mogelijks veert ze gewoon wat sneller of trager in, naargelang de viscositeit. Dit kan je altijd wat compenseren met de rebound in te stellen
- stofringen. Mijn ervaring is dat stofkappen uitwisselbaar zijn, zolang de vorkdiameter dezelfde is (32 mm hier normaal)

Het gebruik van de juiste sockets zou ik echt wel aanraden. Met een engelse sleutel schiet je te snel door en het aluminium van de vorkpoten is snel beschadigd.

En als je toch graag de originele Manitou onderdelen wilt: als ik google op de part numbers dan krijg ik toch enkele webshops te zien die dit aanbieden.
Plaats reactie