Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Hoi y'all,
Ik heb een Specialized Epic Comp Carbon van 2015 met een 2x10 setup (22-36, 11-36) met shimano body en twee wielsets, eentje standaard alu Roval, en ééntje met dtswis 240s naaf.
Klopt het dat er nu 12sp cassettes zijn die op de gewone shimano body (niet microspline) kunnen ? Weliswaar met een 11 als kleinste kroontje. Ik zou desnoods nog een xd-body kunnen steken voor het kroontje van 10.
Anders moet ik twee wielen laten herspaken en nieuwe naven steken, en dat zie ik niet zitten qua extra kostprijs.
En als dit lukt, welke setup raden jullie aan met beste prijs/kwaliteit verhouding ? (voor een recreatieve rijder, geen competitie of andere high-performance)
Thx
Ik heb een Specialized Epic Comp Carbon van 2015 met een 2x10 setup (22-36, 11-36) met shimano body en twee wielsets, eentje standaard alu Roval, en ééntje met dtswis 240s naaf.
Klopt het dat er nu 12sp cassettes zijn die op de gewone shimano body (niet microspline) kunnen ? Weliswaar met een 11 als kleinste kroontje. Ik zou desnoods nog een xd-body kunnen steken voor het kroontje van 10.
Anders moet ik twee wielen laten herspaken en nieuwe naven steken, en dat zie ik niet zitten qua extra kostprijs.
En als dit lukt, welke setup raden jullie aan met beste prijs/kwaliteit verhouding ? (voor een recreatieve rijder, geen competitie of andere high-performance)
Thx
- Boebbel
- Forum beheerder
- Berichten: 533
- Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
- Rijdt met: groene fully en grijze HT
Re: Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Ja, je kan Sram NX een 12-speed 11-50 cassette op een "gewone" shimano body monteren. Het leuke is dat je in alle eagle onderdelen kan combineren en ev. bepaalde dingen wat hogere specs kan kopen (GX - XO1).
Een xd-body kan natuurlijk ook, DT-swiss had ik ook zelf al eens opgezocht en zit rond de €60, je kan wel een lichtere GX cassette nemen, maar die is zelf ook nog een beetje duurder.
Een xd-body kan natuurlijk ook, DT-swiss had ik ook zelf al eens opgezocht en zit rond de €60, je kan wel een lichtere GX cassette nemen, maar die is zelf ook nog een beetje duurder.
Re: Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Ik lees ook vanalles over de "offset" van het crankblad. En van dat X-synx Narrow Wide snap ik ook nog niks. Nog even opzoeken.
Ik ga een nieuwe (of andere) crankset moeten kopen (nu een Custom SRAM S-1250 PF30).
Moet ik hier ergens op letten ? Moet non-boost zijn vermoed ik, of maakt dat niks uit ?
Ik ga een nieuwe (of andere) crankset moeten kopen (nu een Custom SRAM S-1250 PF30).
Moet ik hier ergens op letten ? Moet non-boost zijn vermoed ik, of maakt dat niks uit ?
- Boebbel
- Forum beheerder
- Berichten: 533
- Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
- Rijdt met: groene fully en grijze HT
Re: Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
X-sync narrow wide is volgens mij gewoon de marketing term voor die nieuw generatie (X-sync) narrow wide = het tandwiel heeft dikke en dunne tanden om zo perfect tussen de schakels van je ketting te passen.
Boost is de frame standaard: die zijn iets breder dan de vorige generatie en kan van toepassing zijn op crank, vooras en achteras. In jouw geval dus non-boost.
Boost is de frame standaard: die zijn iets breder dan de vorige generatie en kan van toepassing zijn op crank, vooras en achteras. In jouw geval dus non-boost.
Re: Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Kan je de body niet veranderen zonder te herspaken ? Moet bij DT Swiss toch zeker wel lukken volgens mij.
Je kan inderdaad een SRAM NX casette kiezen, dan kan je met je huidige bodies blijven rijden met een bereik van 11-50.
Of body upgraden en dan heb je keuze tussen shimano en SRAM met 10% meer bereik.
Je kan natuurlijk met NX starten en later bekijken wat je met je naven gaat doen, of zelfs op je winterwielen NX (11-50) rijden en op je zomerwielen GX of hoger (10-50).
Tal van opties! De onderlinge compatibiliteit bij SRAM is mooi .
Offset chainring is ifv boost (3mm) of non boost (6mm) achternaaf om de kettinglijn te optimaliseren.
Je kan inderdaad een SRAM NX casette kiezen, dan kan je met je huidige bodies blijven rijden met een bereik van 11-50.
Of body upgraden en dan heb je keuze tussen shimano en SRAM met 10% meer bereik.
Je kan natuurlijk met NX starten en later bekijken wat je met je naven gaat doen, of zelfs op je winterwielen NX (11-50) rijden en op je zomerwielen GX of hoger (10-50).
Tal van opties! De onderlinge compatibiliteit bij SRAM is mooi .
Offset chainring is ifv boost (3mm) of non boost (6mm) achternaaf om de kettinglijn te optimaliseren.
- kevx
- Mountainbiker
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
- Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO
Re: Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Ik heb pas zo'n setup besteld voor een winterfiets om te wisselen tussen single speed en 1x12. Wielen zijn ook al een paar jaar oud met 240s naven en 10sp shimano body.
slx 1x12 shifter +/- 28 euro, slx 1x12 achterderailleur +/- 58 euro, ketting +/- 23 euro,12 speed sunrace 11-50 cassette +/- 80 euro, Sunrace crmx00 narrow wide kettingblad +/-25 euro
Dus voor iets meer dan 200euro een volledig nieuwe 1x12 aandrijving...
slx 1x12 shifter +/- 28 euro, slx 1x12 achterderailleur +/- 58 euro, ketting +/- 23 euro,12 speed sunrace 11-50 cassette +/- 80 euro, Sunrace crmx00 narrow wide kettingblad +/-25 euro
Dus voor iets meer dan 200euro een volledig nieuwe 1x12 aandrijving...
- Motorbiker
- Mountainbiker
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
- Rijdt met: Niner Jet RDO
Re: Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Bericht door Motorbiker »
Ik rij momenteel met een 2 x 10 XO montage. Voor 22 - 36, achter 11 - 42 cassette, gripshift.
De kleine 22 voor heb ik nodig om overal boven te raken. Nadeel is dat de sprong 22 - 36 veel problemen heeft bij het schakelen.
Ik overweeg de overstap naar 1 x 12 met 10 - 50 cassette en een voorblad in functie van het klein verzet zo dicht mogelijk te benaderen.
Kan ik huidige XO achterderrie behouden? Idem crankstel?
Of wat moet ik allemaal veranderen?
Voorkeur geef ik aan opnieuw Sram met gripshift of de nieuwe XT 1 x 12.
Graag jullie advies.
De kleine 22 voor heb ik nodig om overal boven te raken. Nadeel is dat de sprong 22 - 36 veel problemen heeft bij het schakelen.
Ik overweeg de overstap naar 1 x 12 met 10 - 50 cassette en een voorblad in functie van het klein verzet zo dicht mogelijk te benaderen.
Kan ik huidige XO achterderrie behouden? Idem crankstel?
Of wat moet ik allemaal veranderen?
Voorkeur geef ik aan opnieuw Sram met gripshift of de nieuwe XT 1 x 12.
Graag jullie advies.
- kevx
- Mountainbiker
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
- Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO
Re: Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Huidige derailleur zal toch moeten vervangen worden aangezien het een 10 speed is...
12sp shifter, derailleur, ketting, cassette en een narrow wide kettingblad heb je nodig.
Crank kan behouden worden. Buitenste blad laat je eraf dan. Wel eens opzoeken welke kettingbladen, grootte, bcd je kan gebruiken icm de xo crank.
12sp shifter, derailleur, ketting, cassette en een narrow wide kettingblad heb je nodig.
Crank kan behouden worden. Buitenste blad laat je eraf dan. Wel eens opzoeken welke kettingbladen, grootte, bcd je kan gebruiken icm de xo crank.
Re: Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Wanneer je voor een 10 als kleinste neemt ipv een 11 ga je ook de body moeten vervangen.
- Motorbiker
- Mountainbiker
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
- Rijdt met: Niner Jet RDO
Re: Ombouw 2 x 10 naar 1 x 12
Bericht door Motorbiker »
Niet enkel de body, maar ook de naaf ( ztr crest wiel). Blijkbaar is die niet geschikt voor 10. een dure grap.
Ik denk voorlopig mijn blijkbaar versleten gripshifter links te vervangen door een triggershifter wiens mechanisme de sprong 26 - 36 beter aankan.
Iedereen bedankt voor de tips.
Ik denk voorlopig mijn blijkbaar versleten gripshifter links te vervangen door een triggershifter wiens mechanisme de sprong 26 - 36 beter aankan.
Iedereen bedankt voor de tips.