SRAM Eagle N(i)X (waard)

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
marsellus_2000
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 10 jan 2019 11:23
Rijdt met: Trek Procaliber 9.7

SRAM Eagle N(i)X (waard)

Bericht door marsellus_2000 »

Heb sinds begin dit jaar een nieuwe Trek Procaliber 9.7 en ondertussen al een 3000km op de teller (on en off road). Sinds het begin stel ik vast dat de SRAM NX versnellingen die er op staan na 500-750km opnieuw moet afgeregeld worden. Met mijn vorige MTB van 800€ en Shimano XT erop heb ik daar bijna nooit last van gehad. Fiets wordt goed onderhouden na elke rit (ketting reinigen etc).
Wilde graag even weten of dit normaal is, wat zijn jullie ervaringen? Is er iets waar ik op zou kunnen letten om dit te vermijden? Zou dit beter zijn bij een hogere versie (X01 bv)?
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: SRAM Eagle N(i)X (waard)

Bericht door [DHB]KweNi »

Ik heb tot nu toe een 1500km met mijn NX groep en heb er nog geen problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: SRAM Eagle N(i)X (waard)

Bericht door Boebbel »

Ik heb hier al eens gelezen dat een 12-speed lastiger perfect af te regelen is. De afstanden zijn nog een keertje kleiner en het minste verschil zorgt direct voor een verkeerde schakeling.

Zelf nog maar een goeie 600km en ik heb enkel een probleem om op de 11 te houden: op de werkstand geen probleem, maar onderweg wipt die af.

Heb je al met het rood sram plastiekske de derri-cassette afstand bekeken?
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: SRAM Eagle N(i)X (waard)

Bericht door theguy »

Ik rij met GX Eagle ik moet deze ook vrij veel bijregelen (ook al omdat de derrie soms een tik krijgt door een vallen of zelfs een rots of paal). Ik heb wel de indruk dat dit afregelen gemakkelijk kan op het stuur (gewoon ketting bekijken als deze in lijn ligt). Laatst heb ik deze laten regelen door een specialist (bleek dat de pat iets gebogen was) en deze gebruikte de rode Sram tool niet. De derrie wordt iets dichter gezet om het schakelen te verbeteren en het helpt. Het is wel een hardtail en mogelijk mag je dit niet doen bij een fully. Ook moet de afregeling er al zwaar naast zitten om de verkeerde kroon te liggen met de ketting.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: SRAM Eagle N(i)X (waard)

Bericht door Free_ltd »

Zelf geen NX, maar wel GX.
Heb nu net nog geen 1000km ermee omdat ik nu wat meer op de race rij.

Nu heb ik sinds vorige rit een klein rateltje gehad dat ik gewoon aan de shifter met 1 klikje heb kunnen verhelpen.

Ik heb me altijd laten vertellen dat bij een nieuwe fiets de kabel zich nog wat moet zetten en het daarom mogelijk is dat ge nog wat moet bijregelen.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: SRAM Eagle N(i)X (waard)

Bericht door sam2300 »

Bij de 12 speed is de "b tension screw" cruciaal. Ervaringen op internet en bij mezelf leren dat je deze best zo bijregelt dat het rode sram tooltje NIET past. Hierdoor komt het bovenste derrie wieltje dichter tegen de cassette te staan, waardoor de schakelprestaties verbeteren. De grens is natuurlijk dat het wieltje de cassette raakt op de grootste plaat.

Maar 12 speed lijkt inderdaad wel een beetje de voorlopige grens van wat nog ietwat werkbaar is, aangezien de toleranties zo goed als nihil zijn.
Plaats reactie