Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Bericht door theguy »

Hallo,

Ik vorig jaar al eens op een paar Dt Swiss wielen (Tubless ready) tubless banden gelegd en na een dag of drie (en regelmatig bijpompen) waren deze dicht.
Nu heb ik een nieuw wiel (Hope), waar ik zelf het tubless velglint/tape in heb gelegd, uitgerust met een tubless band en ik krijg deze maar niet dicht. Regelmatig bij blazen en latex wat laten 'rondrollen' helpen niet. Na een dag is deze weer leeg. Het velglint/tape zelf ligt niet perfect in het midden maar hier en daar iets op de opstaande rand want het was heel moeilijk deze perfect te plakken omdat de breedte van het lint dezelfde is als het gedeelte van de velg waarop kan geplakt worden (dus volgens indicatie van bike24: velgbreedte X komt overeen met binnenvelgbreedte Y). Volgens mij kan dit niet de oorzaak zijn aangezien de latex overal tussen kruipt (heb geen latex lekken meer en er zit ruim voldoende latex in!).
.....of moet men zeker met het wiel rijden om de band dicht te krijgen? Ik doe dit niet eerder dan dat mijn drive train versleten is (om over te schakelen naar ander type cassette, van XD naar Shimano).

THX!
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Bericht door kenny »

Oppompen en vlak leggen. Op een emmer ofzo en af en toe eens omdraaien
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Bericht door theguy »

kenny schreef:Oppompen en vlak leggen. Op een emmer ofzo en af en toe eens omdraaien
Ok thx. Zal ik doen.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Bericht door theguy »

...en de volgende episode.
Ik heb ondertussen het voorwiel ook tubeless gemaakt met dezelfde rim tape. Ik heb wel de opstaande randjes van de tape met een cutter afgesneden (kwasi onmogelijk om tape perfect passend te kleven) en die band lekt al niet meer vanaf twee keer blazen (en drogen op een emmer)! Het eerste wiel blijft lekken en ik heb ondertussen de band er terug afgehaald....en idd, de opstaande rand van de tape was de boosdoenner!....wordt vervolgd
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Bericht door Dickie »

De tape aandrukken terwijl je deze tegelijkertijd stevig rekt helpt om hem goed in het velgkanaal te kunnen drukken. Daardoor verlies je meteen wat breedte omdat de tape mooi in de holte van dat velgkanaal ligt én door het stretchen.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Bericht door [DHB]KweNi »

Na het plaatsen van de tape er een binnenband insteken en hoge druk op zetten.
Dit even laten liggen.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Bericht door theguy »

Dickie schreef:De tape aandrukken terwijl je deze tegelijkertijd stevig rekt helpt om hem goed in het velgkanaal te kunnen drukken. Daardoor verlies je meteen wat breedte omdat de tape mooi in de holte van dat velgkanaal ligt én door het stretchen.
Hou ik in gedachten als ik een nieuwe rol velgtape heb. thx
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Bericht door theguy »

[DHB]KweNi schreef:Na het plaatsen van de tape er een binnenband insteken en hoge druk op zetten.
Dit even laten liggen.
Hou ik ook in gedachten als ik een nieuwe rol velgtape heb. ook thx
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Tubeless blijft lekken (nog niet mee gereden)

Bericht door theguy »

En nu het sluitstuk.

Ik heb gisteren het wiel dat lekte opnieuw gedaan. Dus na het grondig ontvetten van de velg (dus zoveel mogelijk oude latex weg uit de velg) en zonder het verwijderen van latex op de rand van de band:
De tip om de tape goed op te rekken werkte wonderwel heeeeel goed. Dat ging maar cm per cm maar de tape kon goed aangedrukt worden op de gaten van de spaken en deze werd ook iets smaller. Ook heel belangrijk was dat ik niet mikte om de tape in het midden te krijgen maar wel om de tape aan één kant zo dicht mogelijk tegen de buitenkant te plakken zonder opstaande rand (dus wel belangrijk om de juist breedte van tape te kiezen!). Ik heb op de randen van de tape met een platte schroevendraaier nog eens goed geduwd. Het gat van het ventiel is redelijk ver overlapt met tape en ik heb er een kruis ingesneden om het ventiel te laten passeren.
Na het opblazen viel het onmiddellijk op dat er niets van latex lekte en vandaag (na het drogen op een emmer en wat omdraaien) zit er nog behoorlijk wat druk op band.
Dus alles is A-ok!

Lang leve het forum! thx!
Plaats reactie