Krakende kader

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
JosR
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 mei 2005 14:10
Rijdt met: Giant ATX

Krakende kader

Bericht door JosR »

Collega's

Groot was mijn verbazing toen ik gisteren es ging touren : opeens begon mijn Giant ATX te kraken gelijk gek telkens ik een neerwaartse beweging maakte met zowel mijn linkse als mijn rechtse trapper. Plezant is anders.
Hebben sommigen dat al meegemaakt en wat kan ik eraan doen ?

Tweede vraagske : kennen jullie iemand (bij voorkeur in de regio Aalst ) die verstand heeft van het afstellen van schijfremmen ?
Heb na 10 tal keer remmen, totaal geen kracht meer op mijn voorrem, maw of ik nu rem of niet, het haalt nieks uit. Afstelprobleem ?

Thx
Gebruikersavatar
muddy_
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 08 nov 2004 13:03
Contacteer:

Bericht door muddy_ »

Dat klinkt als een versleten trapas. Misschien kan demonteren en kuisen een oplossing zijn? Anders nieuwe trapas steken. Als het vet uit de rollagers weg is of er is zand in gekomen, kan dit een krakend geluid geven.


ivm 2de vraagske: Van Eyck in Aalst is een gekende fietszaak waar ze je schijfremen wel zullen kunnen afstellen. Dit kan je ook zelf, maar ik begin er niet aan. Misschien zijn er wel forumleden uit je buurt die het kunnen.
flabbes
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 14:14
Rijdt met: Kinesis a500 frame rockshox judy tt en shimano deore

Bericht door flabbes »

ik denk nie dat je kader is wat kraakt, maar je trapas, of ergens in die buurt.
Gebruikersavatar
brecht256
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jun 2004 21:30
Rijdt met: Granville pulse team
Contacteer:

Bericht door brecht256 »

ik vrees dat ik iets gelijkaardigs aan de hand heb, mij hebben ook al meerdere personen gezegt dat het de trapas is.

Bij mij is het vooral als ik zeer belastend trap, zoals vb bergop , dan is het het ergst.

nuja, eens kijken hoe dit topic vorderd.

voor nieuw vet in de trapas te doen heb je zo een speciale sleutel nodig zeker ? door alleen de traparmen te verwijderen is dit niet mogelijk waarschijnlijk ?


grtz

brecht
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

Het kan ook je stuur of cassette zijn die kraakt, ik spreek uit ondevinding.
Om je bracket uit te halen heb je idd 2 speciale sleutels nodig. Een cranckpuller en een bracketsleutel.
Gebruikersavatar
sorrow
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 13:19
Rijdt met: Specialized EPIC COMP 29
Contacteer:

Bericht door sorrow »

het kan ook de zadelpen zijn die kraakt.
kan er van meespreken. Gewoon vet aan de zadelpen doen en terug monteren.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Eerst eens beginnen met te kijken of de traparmen nog vast staan.
(is de grootste oorzaak van gekraak rond de trapas)
Ik heb dit een tijdje geleden ook voorgehad.
Zelf als ze vaststonden bleven ze een beetje kraken. Dan maar wat montagepasta aangedaan en tot hiertoe geen gekraak meer.

Ten tweede zit er spel op de trapas, ja is sleet of versleten. Probeer anders eens de ketting te verwijderen en te kijken of deze nog soepel rond draait. Als deze soepel en er geen spel op zit is het onwaarschijnlijk dat het de trapas is.

Of vergeet ook de trappers niet, die platformpedalen kunnen ook aardig snel slijten.
Dit kan je eens controleren door het asje van de pedaal vast te nemen en eens good naar boven en beneden te duwen ter hoogte vd twee lagers. Als er wat spel op zit dan zullen het deze waarschijnlijk zijn.
Gebruikersavatar
irtimit
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 apr 2005 10:46
Rijdt met: Specialized S Works HT

Bericht door irtimit »

Ik heb dit probleem ook.
Dit gekraak komt bij mij door de droogte, niet door een defect onderdeel (raar maar waar).
Trapas + traparmen + kettingbladen losmaken en elk vijsje/schroefdraadje weer invetten en gekraak is weg.

Wat ook soms helpt is eens overvloedig met water over je fiets gaan,
vooral aan de trapas, cranck, kopserie...
Gebruikersavatar
kristoffer
Mountainbiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 11 dec 2004 11:30
Rijdt met: cube ams pro

Bericht door kristoffer »

Ik heb dat ook al een paar keer gehad! Trapas eruit halen,reinigen en terug vet aandoen!Dan zal het wel beter zijn! Zoniet,een nieuwe trapas halen!
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Ik heb nu gekraag aan de trapas (enkel linkerkant).
Ik zal eens proberen in te vetten, zoniet wordt het een nieuwe (na amper 4 maand)
Plaats reactie