Extra kettingdeel bij de hand?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Extra kettingdeel bij de hand?
Vandaag tijdens een rit.
Een kleine jump met slechte landing en op één of andere manier eindigde ik met het volgende:
Dat gaf natuurlijk problemen, doordat de ketting er schuin was wilde de derailleur telkens een versnelling hoger schakelen en nadien opnieuw lager. Ik heb wel een herstellingskit mee (met voornamelijk wat umbraco's, derailleur hanger, remblokjes etc). Maar hier was ik dus niet op voorzien.
Ik dacht om in het vervolg 2 extra masterlinks mee te nemen + een stuk of 5 links die ik toch overheb van de ketting + kleine kettingpons. Op die manier zou ik een slechts stuk gemakkelijk kunnen vervangen in de toekomst, of als de ketting breekt er een stuk kunnen tussen hangen.
Hoe zijn jullie voorzien op dit soort omstandigheden? Misschien met minder materiaal?
Een kleine jump met slechte landing en op één of andere manier eindigde ik met het volgende:
Dat gaf natuurlijk problemen, doordat de ketting er schuin was wilde de derailleur telkens een versnelling hoger schakelen en nadien opnieuw lager. Ik heb wel een herstellingskit mee (met voornamelijk wat umbraco's, derailleur hanger, remblokjes etc). Maar hier was ik dus niet op voorzien.
Ik dacht om in het vervolg 2 extra masterlinks mee te nemen + een stuk of 5 links die ik toch overheb van de ketting + kleine kettingpons. Op die manier zou ik een slechts stuk gemakkelijk kunnen vervangen in de toekomst, of als de ketting breekt er een stuk kunnen tussen hangen.
Hoe zijn jullie voorzien op dit soort omstandigheden? Misschien met minder materiaal?
Re: Extra kettingdeel bij de hand?
Inderdaad, op te lossen met een slotje.
Maar in dit geval zal je de ketting moeten inkorten. Let op als de ketting al aan de korte kant is. Desnoods een extra stukje ketting plaatsen.
Wanneer ik een nieuwe ketting leg en deze moet inkorten leg ik het stukje langs de kant of in mijn toolbox. Je weet nooit wanneer het van pas komt, zoals in dit geval.
Maar in dit geval zal je de ketting moeten inkorten. Let op als de ketting al aan de korte kant is. Desnoods een extra stukje ketting plaatsen.
Wanneer ik een nieuwe ketting leg en deze moet inkorten leg ik het stukje langs de kant of in mijn toolbox. Je weet nooit wanneer het van pas komt, zoals in dit geval.
Re: Extra kettingdeel bij de hand?
kenny schreef:Ik neem gewoon een slotje mee
Met een slotje bedoelen jullie toch een 'masterlink'?W_H schreef:Inderdaad, op te lossen met een slotje.
Ik heb nu het kapotte deel thuis vervangen door het stuk dat ik overhad bij de installatie, zo komt het inderdaad nog van pasW_H schreef:Wanneer ik een nieuwe ketting leg en deze moet inkorten leg ik het stukje langs de kant of in mijn toolbox. Je weet nooit wanneer het van pas komt, zoals in dit geval.
Maar, de vraag is eigenlijk wat jullie meenemen op ritten? Indien je een extra slotje meeneemt dan ook een kettingpons toch? Want in de situatie die ik had zou deze twee keer gebroken moeten worden om een 'slotje' tussen te kunnen plaatsen.. In dat geval zou de ketting wat te klein zijn, maar als ik niet in de uiterste versnellingen rij zou dat geen probleem mogen zijn (?). Toch genoeg om thuis te geraken...
- Dickie
- Mountainbiker
- Berichten: 3823
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
- Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Re: Extra kettingdeel bij de hand?
Ik heb het al eens voorgehad op een steil klimmetje. Ik heb de tocht toen verder kunnen zetten door de ketting los te koppelen en ze tegengesteld te twisten door het imbus-tooltje als hefboom in de naastliggende schakel te steken.
Zoveel materiaal neem ik iig niet mee. Als je op alles moet voorbereid zijn, dan begin je met buitenbanden, kettingpons, spaken, spaaktool, enz.
Dat doe ik wel in geval van langere trektochten, niet op de occasionele ritten hier.
KMC?
Zoveel materiaal neem ik iig niet mee. Als je op alles moet voorbereid zijn, dan begin je met buitenbanden, kettingpons, spaken, spaaktool, enz.
Dat doe ik wel in geval van langere trektochten, niet op de occasionele ritten hier.
KMC?
- Real Epic '89
- Mountainbiker
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
- Rijdt met: Isn't dead.
Re: Extra kettingdeel bij de hand?
Bericht door Real Epic '89 »
Ik heb altijd een nep Leatherman bij me van een €10. Ideaal voor dit soort klusjes. (Vast zittende ventielen en dergelijke.)didius schreef:
Hoe zijn jullie voorzien op dit soort omstandigheden? Misschien met minder materiaal?
Ik zou dit onderweg gewoon terug buigen. Mocht het echt niet anders gaan doe ik er ook een link tussen.
Re: Extra kettingdeel bij de hand?
Je kan inderdaad ook gaan rijden en de versnellingen waarvoor je ketting te kort is niet gebruiken. Dit jaar eens mijn versnellingspad kapot gehad. Normaal heb ik dat altijd bij, toen dus niet... Toen de ketting ingekort en op een tantje gelegd dat aanvaardbaar was. Zo geraak je ook thuis...didius schreef: Maar, de vraag is eigenlijk wat jullie meenemen op ritten? Indien je een extra slotje meeneemt dan ook een kettingpons toch? Want in de situatie die ik had zou deze twee keer gebroken moeten worden om een 'slotje' tussen te kunnen plaatsen.. In dat geval zou de ketting wat te klein zijn, maar als ik niet in de uiterste versnellingen rij zou dat geen probleem mogen zijn (?). Toch genoeg om thuis te geraken...
Ik gebruik de minitool 15 van pro https://www.pro-bikegear.com/global/en- ... _TL_MINI15
Hier kan je de meeste standaard dingen wel mee oplossen, ook met kettingpons en is een lichte tool.
verder heb ik meestal volgende zaken mee afhankelijk van het type rit of omstandigheden.
Hiermee raak je in 99% van de gevallen terug op je bestemming.
o Multitool (in mijn geval de bovengenoemde pro mini 15)
o Binnenband x 2
o Pompje
o Powerlink x 2 + stukje ketting
o Smeermiddel
o Plakgerief
o tubeless reapair kit
o WC-papier
o Remblokjes
o schoenplaatje met boutjes
o Derailleurhanger (=”patte”)
o Reddingsdeken (aluminiumfolie goud/zilver)
o * Noodverlichting
o * Derailleurkabel
o * Duct-tape – 1m (hier kan je ook scheuren in je buitenband voorlopig met repareren)
o * Colson bandjes
o * Leatherman (facultatief)
Re: Extra kettingdeel bij de hand?
Dat is wel een goed idee om de naastliggende schakel te gebruiken als *hefboom*, ik heb zover niet gedacht op het momentDickie schreef:Ik heb de tocht toen verder kunnen zetten door de ketting los te koppelen en ze tegengesteld te twisten door het imbus-tooltje als hefboom in de naastliggende schakel te steken.
...
KMC?
En inderdaad, KMC ketting.
Wow, dat is een serieuze lijst! Lijkt me ook dubbel? Tubeless repair kit en 2 binnenbanden?W_H schreef: Hier kan je de meeste standaard dingen wel mee oplossen, ook met kettingpons en is een lichte tool.
verder heb ik meestal volgende zaken mee afhankelijk van het type rit of omstandigheden.
...
Re: Extra kettingdeel bij de hand?
[/quote]
Wow, dat is een serieuze lijst! Lijkt me ook dubbel? Tubeless repair kit en 2 binnenbanden?[/quote]
al die zaken vallen wel mee. Wat ga je doen als je vb ergens in de bergen pech hebt. Ik opteer om zoveel mogelijk zaken te kunnen oplossen. Al die zaken vallen best mee. Ik heb al vaak mensen kunnen helpen die niet meer verder konden. Voldoende water en voedsel wegen vele keren meer.
Als je buitenband is gescheurd, ben je niet veel met een tubeless repair kit. vandaar extra binnenbanden.
Wow, dat is een serieuze lijst! Lijkt me ook dubbel? Tubeless repair kit en 2 binnenbanden?[/quote]
al die zaken vallen wel mee. Wat ga je doen als je vb ergens in de bergen pech hebt. Ik opteer om zoveel mogelijk zaken te kunnen oplossen. Al die zaken vallen best mee. Ik heb al vaak mensen kunnen helpen die niet meer verder konden. Voldoende water en voedsel wegen vele keren meer.
Als je buitenband is gescheurd, ben je niet veel met een tubeless repair kit. vandaar extra binnenbanden.