Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Extra kettingdeel bij de hand?

Extra kettingdeel bij de hand?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Bericht zo 14 apr 2019 22:03
didius Mountainbiker

Berichten: 17
Vandaag tijdens een rit.
Een kleine jump met slechte landing en op één of andere manier eindigde ik met het volgende:
Afbeelding

Dat gaf natuurlijk problemen, doordat de ketting er schuin was wilde de derailleur telkens een versnelling hoger schakelen en nadien opnieuw lager. Ik heb wel een herstellingskit mee (met voornamelijk wat umbraco's, derailleur hanger, remblokjes etc). Maar hier was ik dus niet op voorzien.

Ik dacht om in het vervolg 2 extra masterlinks mee te nemen + een stuk of 5 links die ik toch overheb van de ketting + kleine kettingpons. Op die manier zou ik een slechts stuk gemakkelijk kunnen vervangen in de toekomst, of als de ketting breekt er een stuk kunnen tussen hangen.

Hoe zijn jullie voorzien op dit soort omstandigheden? Misschien met minder materiaal?

Bericht zo 14 apr 2019 23:23
kenny Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3694
Ik neem gewoon een slotje mee

Bericht wo 17 apr 2019 10:04
W_H Mountainbiker

Berichten: 44
Inderdaad, op te lossen met een slotje.
Maar in dit geval zal je de ketting moeten inkorten. Let op als de ketting al aan de korte kant is. Desnoods een extra stukje ketting plaatsen.
Wanneer ik een nieuwe ketting leg en deze moet inkorten leg ik het stukje langs de kant of in mijn toolbox. Je weet nooit wanneer het van pas komt, zoals in dit geval.

Bericht wo 17 apr 2019 11:31
didius Mountainbiker

Berichten: 17
kenny schreef:
Ik neem gewoon een slotje mee

W_H schreef:
Inderdaad, op te lossen met een slotje.


Met een slotje bedoelen jullie toch een 'masterlink'?

W_H schreef:
Wanneer ik een nieuwe ketting leg en deze moet inkorten leg ik het stukje langs de kant of in mijn toolbox. Je weet nooit wanneer het van pas komt, zoals in dit geval.

Ik heb nu het kapotte deel thuis vervangen door het stuk dat ik overhad bij de installatie, zo komt het inderdaad nog van pas :-)

Maar, de vraag is eigenlijk wat jullie meenemen op ritten? Indien je een extra slotje meeneemt dan ook een kettingpons toch? Want in de situatie die ik had zou deze twee keer gebroken moeten worden om een 'slotje' tussen te kunnen plaatsen.. In dat geval zou de ketting wat te klein zijn, maar als ik niet in de uiterste versnellingen rij zou dat geen probleem mogen zijn (?). Toch genoeg om thuis te geraken...

Bericht wo 17 apr 2019 11:43
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3989
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Ik heb het al eens voorgehad op een steil klimmetje. Ik heb de tocht toen verder kunnen zetten door de ketting los te koppelen en ze tegengesteld te twisten door het imbus-tooltje als hefboom in de naastliggende schakel te steken.
Zoveel materiaal neem ik iig niet mee. Als je op alles moet voorbereid zijn, dan begin je met buitenbanden, kettingpons, spaken, spaaktool, enz.
Dat doe ik wel in geval van langere trektochten, niet op de occasionele ritten hier.
KMC?

Bericht wo 17 apr 2019 12:09
Real Epic '89 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 284
Mijn bike: Epic '89, XLM, MCM, √49, 5spot and one who has Soul
didius schreef:

Hoe zijn jullie voorzien op dit soort omstandigheden? Misschien met minder materiaal?


Ik heb altijd een nep Leatherman bij me van een €10. Ideaal voor dit soort klusjes. (Vast zittende ventielen en dergelijke.)

Ik zou dit onderweg gewoon terug buigen. Mocht het echt niet anders gaan doe ik er ook een link tussen.

Bericht wo 17 apr 2019 18:48
W_H Mountainbiker

Berichten: 44
didius schreef:
Maar, de vraag is eigenlijk wat jullie meenemen op ritten? Indien je een extra slotje meeneemt dan ook een kettingpons toch? Want in de situatie die ik had zou deze twee keer gebroken moeten worden om een 'slotje' tussen te kunnen plaatsen.. In dat geval zou de ketting wat te klein zijn, maar als ik niet in de uiterste versnellingen rij zou dat geen probleem mogen zijn (?). Toch genoeg om thuis te geraken...


Je kan inderdaad ook gaan rijden en de versnellingen waarvoor je ketting te kort is niet gebruiken. Dit jaar eens mijn versnellingspad kapot gehad. Normaal heb ik dat altijd bij, toen dus niet... Toen de ketting ingekort en op een tantje gelegd dat aanvaardbaar was. Zo geraak je ook thuis...

Ik gebruik de minitool 15 van pro https://www.pro-bikegear.com/global/en-gb/accessories/Mini_Tools/PRO_TL_MINI15
Hier kan je de meeste standaard dingen wel mee oplossen, ook met kettingpons en is een lichte tool.
verder heb ik meestal volgende zaken mee afhankelijk van het type rit of omstandigheden.
Hiermee raak je in 99% van de gevallen terug op je bestemming.

o Multitool (in mijn geval de bovengenoemde pro mini 15)
o Binnenband x 2
o Pompje
o Powerlink x 2 + stukje ketting
o Smeermiddel
o Plakgerief
o tubeless reapair kit
o WC-papier
o Remblokjes
o schoenplaatje met boutjes
o Derailleurhanger (=”patte”)
o Reddingsdeken (aluminiumfolie goud/zilver)
o * Noodverlichting
o * Derailleurkabel
o * Duct-tape – 1m (hier kan je ook scheuren in je buitenband voorlopig met repareren)
o * Colson bandjes
o * Leatherman (facultatief)

Bericht do 18 apr 2019 14:09
didius Mountainbiker

Berichten: 17
Dickie schreef:
Ik heb de tocht toen verder kunnen zetten door de ketting los te koppelen en ze tegengesteld te twisten door het imbus-tooltje als hefboom in de naastliggende schakel te steken.
...
KMC?


Dat is wel een goed idee om de naastliggende schakel te gebruiken als *hefboom*, ik heb zover niet gedacht op het moment :-)

En inderdaad, KMC ketting.


W_H schreef:
Hier kan je de meeste standaard dingen wel mee oplossen, ook met kettingpons en is een lichte tool.
verder heb ik meestal volgende zaken mee afhankelijk van het type rit of omstandigheden.
...

Wow, dat is een serieuze lijst! Lijkt me ook dubbel? Tubeless repair kit en 2 binnenbanden?

Bericht do 18 apr 2019 14:15
W_H Mountainbiker

Berichten: 44
[/quote]
Wow, dat is een serieuze lijst! Lijkt me ook dubbel? Tubeless repair kit en 2 binnenbanden?[/quote]

al die zaken vallen wel mee. Wat ga je doen als je vb ergens in de bergen pech hebt. Ik opteer om zoveel mogelijk zaken te kunnen oplossen. Al die zaken vallen best mee. Ik heb al vaak mensen kunnen helpen die niet meer verder konden. Voldoende water en voedsel wegen vele keren meer.

Als je buitenband is gescheurd, ben je niet veel met een tubeless repair kit. vandaar extra binnenbanden.


Keer terug naar Onderhoud en herstellingen