Speciaalzaak onderhoud allerlei lagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Speciaalzaak onderhoud allerlei lagers

Bericht door madskatingcow »

Keramische lagers voor de mtb hebben geen enkel nut. De hogere snelheden (vanaf 30km/h) waarbij enig voordeel zou zijn, zijn niet relevant.
Vaak zijn ze nog is slechter afgedicht en zit er minder lagervet in of is het vet vervangen door olie. Doe maar is de test met een gewoon lager waarbij je het vet door olie vervangt, draait evengoed als je keramische.
Het onderhoudsinterval is nog is stukken kleiner en bij de eerste 'vervuiling' draaien ze rauw. Zo geeft bv Chris King nieuw vet bij zijn keramische trapas om de 500km aan, bij de klassieke om de 1000km (zelf nog nooit nieuw vet in een klassieke moeten doen).
De eerste lager van Enduro met een lange levensduur moet ik nog tegenkomen, idem voor C-Bear.
Flappy1983
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: do 01 mei 2008 12:08
Rijdt met: Kona Honzo CR (2020) & Kona HeiHei Trail Deluxe (2016)

Re: Speciaalzaak onderhoud allerlei lagers

Bericht door Flappy1983 »

Aangezien ik de ZTR-NoTubes Iron Cross in de zomer gebruik voor op de weg, zijn de keramische lagers zeker de moeite. :lol:

Alles staat en valt met onderhoud, als je met een hoge drukstraal op de body richt, zal geen enkele lager dit kunnen verdragen. [-(
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Speciaalzaak onderhoud allerlei lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Keramische lagers zijn vooral een voordeel voor degene die ze verkoopt :)
Gelukkig voor hen zijn er mensen die enkele 100en euro's aan keramische derailleurwieltjes spenderen
Plaats reactie