Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Speciaalzaak onderhoud allerlei lagers

Speciaalzaak onderhoud allerlei lagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


madskatingcow Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 5629
Mijn bike: Scott Scale 900 RC WC 2017 - Scott Spark 900 RC WC 2017
Keramische lagers voor de mtb hebben geen enkel nut. De hogere snelheden (vanaf 30km/h) waarbij enig voordeel zou zijn, zijn niet relevant.
Vaak zijn ze nog is slechter afgedicht en zit er minder lagervet in of is het vet vervangen door olie. Doe maar is de test met een gewoon lager waarbij je het vet door olie vervangt, draait evengoed als je keramische.
Het onderhoudsinterval is nog is stukken kleiner en bij de eerste 'vervuiling' draaien ze rauw. Zo geeft bv Chris King nieuw vet bij zijn keramische trapas om de 500km aan, bij de klassieke om de 1000km (zelf nog nooit nieuw vet in een klassieke moeten doen).
De eerste lager van Enduro met een lange levensduur moet ik nog tegenkomen, idem voor C-Bear.

Flappy1983 Mountainbiker

Berichten: 53
Mijn bike: Kona HeiHei Trail Deluxe (2016) - Rose DXCross 4000 (2013)
Aangezien ik de ZTR-NoTubes Iron Cross in de zomer gebruik voor op de weg, zijn de keramische lagers zeker de moeite. :lol:

Alles staat en valt met onderhoud, als je met een hoge drukstraal op de body richt, zal geen enkele lager dit kunnen verdragen. [-(

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1375
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Keramische lagers zijn vooral een voordeel voor degene die ze verkoopt :)
Gelukkig voor hen zijn er mensen die enkele 100en euro's aan keramische derailleurwieltjes spenderen

Vorige

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen