Rockshox SID RL lockout

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Bontus
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: za 16 jun 2012 15:24
Rijdt met: Radon ZR Race 29" 8.0

Rockshox SID RL lockout

Bericht door Bontus »

Heb met mijn SID RL het probleem dat de remote lockout niet te bedienen valt.
Vrees dat ik eigenlijk permanent op lockout sta. Dat lijkt de standaard positie te zijn zonder spanning op de kabel? Dat had ik liever omgekeerd gezien.

Heb het kabeltje en hendeltje van de lockout volledig gedemonteerd en zelfs dan zit die remote lock hendel onbeweeglijk.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Rockshox SID RL lockout

Bericht door spaghetti_2 »

Dit is niet normaal, tijd voor een onderhoud. De poortjes van het olie circuit openen niet meer waarschijnlijk.
Bontus
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: za 16 jun 2012 15:24
Rijdt met: Radon ZR Race 29" 8.0

Re: Rockshox SID RL lockout

Bericht door Bontus »

spaghetti_2 schreef:Dit is niet normaal, tijd voor een onderhoud. De poortjes van het olie circuit openen niet meer waarschijnlijk.
De lockout hendel is een zuiver mechanisch mechanisme toch? Is gewoon een versnellingskabel lijkt mij.

Ik overweeg eigenlijk om deze eraf te laten en de vork te laten 'ombouwen' tot handmatig locken/unlocken. Er moet dan wel een simpel mechanisme op de vork gemonteerd worden. Zou dit bestaan?

Heb de indruk dat veel fietsenmakers helemaal niet geschoold zijn omtrent MTB vorken.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Rockshox SID RL lockout

Bericht door spaghetti_2 »

De lockout is inderdaad een zuiver mechanisch onderdeel. De draaibeweging van de lockout opent en sluit de interne poortjes van de oliedemper waardoor het oliecircuit net wel of niet kan circuleren. Wanneer de lockout aanblijft zijn er grosso modo dus twee opties: ofwel grijpt de lockout niet correct aan wordt het circuit niet geopend, ofwel opent het interne circuit niet door een of andere blokering.
TarmacPusher
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 sep 2018 16:11
Rijdt met: Canyon Exceed CF SL 6.9 2017

Re: Rockshox SID RL lockout

Bericht door TarmacPusher »

Bontus schreef:
spaghetti_2 schreef:Dit is niet normaal, tijd voor een onderhoud. De poortjes van het olie circuit openen niet meer waarschijnlijk.
De lockout hendel is een zuiver mechanisch mechanisme toch? Is gewoon een versnellingskabel lijkt mij.

Ik overweeg eigenlijk om deze eraf te laten en de vork te laten 'ombouwen' tot handmatig locken/unlocken. Er moet dan wel een simpel mechanisme op de vork gemonteerd worden. Zou dit bestaan?

Heb de indruk dat veel fietsenmakers helemaal niet geschoold zijn omtrent MTB vorken.

Ik ben ook van plan om de remote lockout op mijn Rockshox Reba aan te (laten) passen naar een manuele op de vorkpoot. Ik heb links en rechts bij enkele servicecenters al eens navraag gedaan. Volgens de ene moet het volledige binnenwerk vervangen worden (+-75€) volgens de andere enkele het blauwe hendeltje boven op de vork (+-25€). Iemand enig idee wat de juiste oplossing is?
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Rockshox SID RL lockout

Bericht door Jumping Jack »

Ik zit met het omgekeerde: heb een Reba zonder remote. Volgens tinternet kun je niet zomaar een remote plaatsen (of verwijderen) en moet er effectief intern een en ander aangepast worden...
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Rockshox SID RL lockout

Bericht door chrisper »

ik heb ook een reba
deze was met manuele lockout op de vork zelf.
ik wou deze ook met bediening op het stuur
dus heb ik een nieuwe damper gekocht
https://www.mantel.com/be/rock-shox-reb ... gKGgvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

even de andere demper eruit schroeven
geen olie lekken, of wat olie bijvullen.
en de nieuwe erin, en klaar.
Plaats reactie