Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen omschakelen body 3-pawl naar ratchet

omschakelen body 3-pawl naar ratchet

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Bericht di 26 maart 2019 17:17
theguy Mountainbiker

Berichten: 107
Hallo,

Ik heb net m'n achterwiel DT Swiss spline x1900 binnen gestoken bij een specialist omdat na ongeveer 800km de wiellagers en de lagers van de freehub body al versleten zijn (!!?).
Weet er iemand als het systeem van 3-pawl kan omgevormd worden naar een ratchet systeem door bvb een andere ring in de wielnaaf te draaien? Dus kant tandwiel, de ring tegen het lager in de wielnaaf te draaien.
Mss is dit het moment om te veranderen maar ik ben niet tevreden over de afdichting want er zat overal zand en water in. Mss ben ik wat te geweldig geweest met de hogedrukreiniger (om de 3 keer rijden eens met hoge druk gereinigd) maar 800km lijkt me wel heel weinig.

Alvast bedankt.

Grtz!

cuby Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 564
Kan me vergissen maar ik denk dat het met de 1900 niet mogelijk is.

dirkdierickx Mountainbiker

Berichten: 123
Mijn bike: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp
bij DT Swiss wisten ze mij te vertellen dat het niet mogelijk is van pawl naar ratchet om te bouwen.
je kan natuurlijk wel altijd andere hubs in je wielen steken (hoeveel dat allemaal gaat kosten is iets anders).

wat ik geleerd heb na mijn eerste jaar mtb is om de hogedrukreiniger links te laten liggen.
ik heb op toeren mijn emmertje met product, spons en borstels mee en was mijn fiets daar snel met de hand.
teveel kosten gehad door constant gebruik van de hdr na elke georganiseerde rit.

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1437
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik zie niet in waarom een ratchet hub betere afdichting zou hebben? Is gewoon een zwak punt van de DT Swiss naven naar mijn mening. Ik heb de naven van mijn X1700 wielen ook zeer veel mogen uitkuisen en smeren, en deze hebben een ratchet body. Momenteel rijd ik met Hope naven en dat is een zaligheid: geen omkijken naar. Afgelopen winter toch eens opengelegd voor onderhoud, en al het vet was gewoon nog proper zoals nieuw vet.

Tip: lagers kan je eenvoudig zelf vervangen. Koop ze bij een Nederlandse of Duitse webshop voor lagers (genre lagerboer), daar kosten die 1€/st voor exact dezelfde lagers als waar DT Swiss zelf 10-15€/st voor vraagt. En kwak een goeie laag vet op de afdichtingen.

KrulControl Mountainbiker

Berichten: 33
beetje laat natuurlijk, maar dit is exact de reden dat ik voor de crossmax van Mavic gekozen heb, en niet voor de X1900 spline van DT Swiss.

gekend probleem bij de 1900s; en de 1700s zijn dan weer een pak duurder.

theguy Mountainbiker

Berichten: 107
dirkdierickx schreef:
bij DT Swiss wisten ze mij te vertellen dat het niet mogelijk is van pawl naar ratchet om te bouwen.
je kan natuurlijk wel altijd andere hubs in je wielen steken (hoeveel dat allemaal gaat kosten is iets anders).

wat ik geleerd heb na mijn eerste jaar mtb is om de hogedrukreiniger links te laten liggen.
ik heb op toeren mijn emmertje met product, spons en borstels mee en was mijn fiets daar snel met de hand.
teveel kosten gehad door constant gebruik van de hdr na elke georganiseerde rit.


..en toevallig deze video gevonden bij zoektocht naar wisselstukken voor het 3-pawl systeem: https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4

Het lukt dus wel maar je heb de speciale tools nodig!

grtz!

Boebbel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 367
Mijn bike: Canyon Lux 6.0 2019
Het ziet er zelf poepsimple uit #-o Maar als je alle tools en vervangcomponenten optelt, zal je wel bijna een occasietje kunnen kopen, zeker?


Keer terug naar Onderhoud en herstellingen