Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen 11 speed Ultegra cassette ipv 11 speed slx cassette

11 speed Ultegra cassette ipv 11 speed slx cassette

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

rombaft Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0
Kan je een Ultegra 11 speed cassette (road casstte dus) plaatsen ipv een SLX 11 speed cassette ?

het is voor een baanfiets waar nu een slx groep opzit, met slx 11-42 cassette, maar de sprongen zijn me te groot.

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite

rombaft Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0
ok, is er een alternatief eigenlijk voor een 11 speed 11-42 cassette ?

ik zou graag 11-12-13-14-..... hebben

de sprong tussen de 11 en de 12 is echt te groot.

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Sunrace heeft een 11-36 in het gamma

funkstar Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Rocky mountain element 999 rsl
De achterste nokjes van je body wegvijlen. Of die van je cassette.
De 1,8 mm die een weg cassette breder is valt dan weg.
De cable pull is voor de weg wel net iets anders. Je gaat dus op 1 of 2 kransjes wat moeilijk op en af schakelen.

Sommige winkels passen zelf cassettes aan.
https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... -11-28-11v

Maar met een drempel kan je al ver komen.

Swannie Mountainbiker

Werkt nochtans perfect hoor.
Op zowel XT (10 en 11 speed ) als X.9 105 en Ultegra cassettes bij ons in de club.

triumph_st Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik
een 11 sp shimano road cassette (ultegra of 105) op een xt of slx 11sp mtb shifter dat werkt perfect.
Ditto met een ultegra 11sp ketting op een xt 11sp.

Hans wynants Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: NINER
kransjes staan NIET dichter bij elkaar, het enige anders is dat de alu blok bij een 11 speed road cassette breder is, daarom ook de bredere body .

2 opties :

1. body aanpassen of vervangen door 11 speed exemplaar (duurste optie)

2. cassette kopen road 11 speed die WEL op een 10 speed body past! shimano maakt dit zelfs in 105 ! speciaal voor de oudere wielsetjes en dus ook passend op de non road 11 speed body's.

https://www.deltabikes.nl/product/shimano-cassette-ultegra-6800-11-speed-speciaal-10-speed-body/

triumph_st Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik
rombaft schreef:
Kan je een Ultegra 11 speed cassette (road casstte dus) plaatsen ipv een SLX 11 speed cassette ?

het is voor een baanfiets waar nu een slx groep opzit, met slx 11-42 cassette, maar de sprongen zijn me te groot.

Dit was de vraag.
Dit is mijn antwoord: ja, je kan een 11sp ultegra plaatsen waar nu een 11sp SLX op staat.

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen