Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Sram dub press fit tool

Sram dub press fit tool

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Bericht zo 24 feb 2019 02:56
roderider Mountainbiker

Berichten: 124
Hallo, heeft iemand een idee waar je een press fit tool of drifts voor sram dub kan vinden? Dus voor bv cups van 41mm buitendiameter en 29.5 binnen. Die drift zou dus 28.99mm zijn. Ik heb een bbb BTL-95 pers maar de 30mm drift is te groot en 24mm te klein natuurlijk. (As van die tool is 10mm.)

Bericht zo 24 feb 2019 09:00
madskatingcow Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 5687
Mijn bike: Scott Scale 900 RC WC 2017 - Scott Spark 900 RC WC 2017
En wat wil je doen? Verwijderen of installeren?

Bericht zo 24 feb 2019 11:52
roderider Mountainbiker

Berichten: 124
Installeren. Verwijderen das geen probleem. Press fits zijn toch om weg te gooien na verwijderen

Bericht zo 24 feb 2019 23:14
madskatingcow Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 5687
Mijn bike: Scott Scale 900 RC WC 2017 - Scott Spark 900 RC WC 2017
Installeren gaat toch met de cups van de PF92? Die drukken gewoon op de buitenkant van het lager.

Je kan ook altijd 2 houten plankjes nemen aan elke kant, en er een gat doorboren waar de draadstang van je tool door past. Zet daar dan je huidige cups tegen, dan heb je een groot houten vlak om elk lager apart in het frame te draaien.

Bericht ma 25 feb 2019 04:23
roderider Mountainbiker

Berichten: 124
Met die voor de pf92 cups trokken de cups scheef bij het persen (doordat de binnenste schijf van de pf tool niet goed aansluit) je plankje idee ga ik eens proberen. Sms dat ze op het hout niet teveel kunnen verschuiven en ze zo recht blijven bij het persen. Ik ga ook eens kijken naar sluitingen van 10mm/30mm en proberen daar 1mm af te halen met een vijl om aan 29mm te geraken. En deze dan als binnenring gebruiken.

Bericht ma 25 feb 2019 10:59
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1419
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik heb nog nooit drifts gebruikt om pressfit te installeren. Met een beetje beleid en voorzichtigheid trekken die zichzelf recht, gewoon opletten dat je zo recht als mogelijk begint.

Bericht di 05 maart 2019 21:19
theguy Mountainbiker

Berichten: 91
Ik heb bij mijn eigen fiets de dub cups erin geperst met een draadstang en twee plankjes.
Om eerlijk te zijn had ik toch beter een tool gekocht want het eerst stuk heb ik ze beide schuin getrokken (eerst de ene cup erin, dan de andere). Het is gelukkig goed gekomen maar voor hetzelfde geld had ik prijs met krakende trapaslagers. De volgende keer doe ik dit met een pf92 tool. Dat zal al een heel stuk schelen (alhoewel men ze toch een beetje schuin kan trekken vanwege de verschillende asdiameters 24mm vs 28,99mm).
....En nu heb ik een probleem om de crank los te krijgen om het tandwiel te vervangen (ben duidelijk de enigste niet!!SRAM DUB!!!)....maar daar maak ik een nieuwe topic van.

Bericht zo 10 maart 2019 21:32
roderider Mountainbiker

Berichten: 124
Bij mij trokken ze vooral schuin omdat in mijn bottom bracket ook een interne geleide behuizing naar achterrem en casette loopt.
Die duwde dus tegen de cups.
Uiteindelijk zelf een drift gemaakt door een aantal rondellen van 30mm aan elkaar te kleven en daar met een bankslijpmolen 1mm af te halen.

Bericht ma 11 maart 2019 18:40
theguy Mountainbiker

Berichten: 91
Ik heb ondertussen nog eens gekeken (ook voor mezelf als het zo ver is) en alle tools die gebruikt worden om een BB30 (as diameter 30mm) press fit te verwijderen of in te persen kunnen ook gebruikt worden voor een DUB (heb ik ergens in een artikel gelezen maar vraag me niet waar). Dat klink logisch want het verschil is zeeeeeer klein.
Dit zijn tools die ik gevonden heb:
https://www.bikeinn.com/fiets/pro-bb-press/136929996/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=7478830&country=bl&gclid=CjwKCAiAiJPkBRAuEiwAEDXZZb160CB0YWrBFoQY80f0jhrykXzsl5hvgglUTQBpwcyHOsaUAexYHBoCESkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Gestest door iemand die er DUB BB cups zonder problemen heeft mee ingeperst: https://www.bikester.be/red-cycling-products-bb-installation-tool-fietsgereedschap-zwart-644831.html?gclid=CjwKCAiAiJPkBRAuEiwAEDXZZfsrve3imPiOCt5zdAhz5yI--Gbuj_JH5kXi9PWCHutmygt-JnqO_BoCsecQAvD_BwE&_cid=21_1_-1_9_1175_644831_335205597035_pla&ef_id=CjwKCAiAiJPkBRAuEiwAEDXZZfsrve3imPiOCt5zdAhz5yI--Gbuj_JH5kXi9PWCHutmygt-JnqO_BoCsecQAvD_BwE

https://www.bike-discount.de/en/buy/fsa-bearing-removal-tool-bb30-basic-38935

Duurder kan natuurlijk ook maar als je dat niet wekelijks nodig hebt....
Het belangrijkste, volgens mij, is dat de lagercups er recht ingeduwd worden.

Bericht ma 11 maart 2019 21:27
roderider Mountainbiker

Berichten: 124
Bij mij paste de 30mm er echt niet goed tussen. (zelfs niet na de drift een uur in de vriezer te leggen)
Het toch proberen zorgde ervoor dat het elastiekje dat binnenin de cup zit kapot ging.
(al had ik dat met wat gezond verstand gewoon dat rekkertje er eerst uitgehaald en de drift een nachtje in de vriezer laten liggen)
T kan natuurlijk ook dat de ene toot 30mm al wat ruimer neemt dan de andere

Volgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen