monteren schijfremmen op een oudere Trek 7000

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Rodolfo
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:24
Rijdt met: Specialized Levo Fattie

monteren schijfremmen op een oudere Trek 7000

Bericht door Rodolfo »

Ik overweeg een bikepacking tour te doen. Nu heb ik wel al een aantal fietsen: 2 racefietsen, een e-MTB , een tandem-mountainbike, en een oudere (1998) Trek 7000. Ik weet niet of ik dat veel ga doen in de toekomst , dus wil ik niet meteen investeren in nog een bikepacking fiets.

Ik zou de Trek 7000 van 1998 nu willen recupereren om er een trekkingsfiets van te maken. Het kader heeft namelijk her en der bevestigingsogen voor van alles en nog wat te kunnen monteren en een Alu-kader is eigenlijk wel aangewezen voor een bepakte fiets.

Op dit ogenblik heeft die Trek gewone 26-wielen die eigenlijk een beetje versleten zijn. Maar de tandem die ik heb (een sportieve offraod-versie met geveerde voorvork (richtprijs 3500 euro), niet zo een 'Hollandse') heeft eigenlijk prima compatibele MTB-26-wielen met schijfremmen van diameter 180 mm. (Shimano XTR), centerlock.

De Trek-kader van de Trek 7000 heeft nu weliswaar cantilever-velgremmen, maar de kader heeft bovendien zowel voor- als achteraan bevestigingsnokken voor schijfremmen.

Nu overweeg ik dus de sterke splinternieuwe tandem-26 wielen te gebruiken in de Trek 7000. De vraag is:

Zijn alle nokken voor schijfremmen aan kaders en vorken onderling gewoon compatibel? Maw als ik een schijfremset (remhendels, kabels en de cilinders) vooraan en achteraan zou kopen en monteren, komt dit in orde met de 180 mm schijven (of eventueel kleinere schijven) van de recente (3 jaar oud) 26-wielen.?

Of is in de loop der jaren de standaard voor bevestigen schijfremmen veel veranderd?

Het zou een leuk project betekenen!

Alvast bedankt voor de raad !
groeten, Rudy
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: monteren schijfremmen op een oudere Trek 7000

Bericht door kenny »

Standaarden veranderen ja maar gelukkig kan je altijd adaptors monteren. Jou kader zal nog IS standaard zijn terwijl tegenwoordig alles post mount of flat mount is. Wat de grootte an de schijf betreft zul je voor en tegenstanders vinden maar wat mij betreft moet die 180mm schijf lukken
Plaats reactie