Welk model Ogival ovaal mono tandwiel kiezen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Welk model Ogival ovaal mono tandwiel kiezen?

Bericht door theguy »

Hallo,

Na het lezen van https://www.mountainbike.be/nieuws/deta ... aar-ogival wil ik het Ogival tandwiel wel eens proberen.
Helaas is de vertaling naar het Nederlands op de Ogival website rampzalig en komt de website ook wat amateuristisch over.
Ik heb een mail gestuurd met de vraag welk tandwiel ik moet bestellen maar vermoedelijk geven ze zelf verkeerd koopadvies.

Ik heb een SRAM GX Eagle (boost) groupset met een DUB (nieuwe SRAM standaard) crank (direct mount mono tandwiel).

Het enige wat ik niet weet is welke offset ik moet kiezen. Dit is de lijst van de mono direct mount tandwielen: https://www.ogivalring.com/epages/fe4ec ... rect_mount

Na het doorgeven van de vraag aan Ogival met beschrijving van de groep krijg ik een voorstel om een tandwiel te gebruiken waar nergens bij staat dat het over een Eagle (12 kronen achteraan) gaat terwijl Ogival wel andere tandwielen aanbied waar dit specifiek bij staat?!

De offset heeft mss iets te maken met Boost waarvan dus de achternaaf breeder is en het tandwiel vooraan in het midden t.o.v. de cassette moet geplaatst worden.

...en ik krijg net een nieuw bericht terug dat het wel degelijk een direct mount tandwiel zonder Eagle (???) moet zijn met offset 0.

Is de ketting en tandwielen van een 11-speed cassette hetzelfde als deze van een 12 -speed cassette bij SRAM??

De bestelling komt met een niet-tevreden-geld-terug-garantie maar ik heb geen zin om eerst -tig tandwielen te monteren voor ik de juiste vast heb.

Alvast bedankt voor de commentaren.

Grtz
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Welk model Ogival ovaal mono tandwiel kiezen?

Bericht door theguy »

...en nog even een aanvulling op mn vorige tekst na wat opzoekwerk op de website van SRAM.

De Eagle groepsets hebben X-SYNC 2 tandwielen (dus ook vooraan) en X-SYNC 2 kettingen maar als men mij een niet-Eagle tandwiel aansmeert dan heb ik het volgende voor:
'Eagle is designed to be used as a system, you cannot run a current X-SYNC chainring with Eagle.' (met current bedoelen ze dus 'old' want dat is de oude standaard).

Ze zeggen wel dat een Eagle ketting (dus X-SYNC 2 ketting) kan gebruiken op niet-Eagle tandwielen maar dat is bij mij het geval niet.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Welk model Ogival ovaal mono tandwiel kiezen?

Bericht door _anonymus_ »

Ik ken Ogival als merk niet.
Maar als je ovaal wil proberen: koop Absolute Black.
Tandwielen zijn top, en de service is dat ook. Antwoorden heel snel op mails ook.
De info op hun site is ook veel duidelijker en in goed Engels.

Ik denk dat jij het volgend tandwiel nodig zult hebben, maar als je niet zeker bent, stuur hen een mailtje:
https://absoluteblack.cc/sram-oval-boos ... chainring/" onclick="window.open(this.href);return false;
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Welk model Ogival ovaal mono tandwiel kiezen?

Bericht door theguy »

ok, bedankt voor de tip!
Ik heb dat eens bekeken op die website en het is idd redelijk duidelijk. Voor een boost opstelling zou ik een offset van 3mm nodig hebben. Die offset word altijd door het tandwiel gemaakt.
Bij Ogival zijn ze redelijk stoicijns en blijven ze bij hun advies ondanks de SRAM info die ik doorgestuurd heb. Zo zullen ze na een tijd hun product mogen opdoeken terwijl het mss wel beter is dan alle andere ovale tandwielen (nog extremer ovaal). Ze spreken in de laatste mail ook van NarrowWide maar mijn expertise reikt niet ver genoeg om te weten wat ze daarmee bedoelen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Welk model Ogival ovaal mono tandwiel kiezen?

Bericht door _anonymus_ »

Die Ogivals zijn inderdaad een stuk ovaler dan Rotor, Absolute Black en aanverwanten.
Of je hier meer voordeel uit haalt zal ook wat afhangen van je rijstijl.
Ikzelf rij redelijk op souplesse en 'standaard ovaal' volstaat meer dan genoeg voor mij. Ik heb ovalen tandwielen van AB op zowel m'n racefiets (klein blad) als m'n MTB (1x11). Ik merk wel degelijk verschil met een rond blad, zeker op steile beklimmingen.
Zo'n extremer ovaal blad zal, zoals in het artikel staat, nuttiger voor 'stoempers' dan voor mensen die vooral op souplesse rijden. Ik zou het ook wel eens willen proberen, puur om te zien of het nu echt zo'n verschil is met de andere merken, maar zo te lezen hebben ze op marketing- en communicatievlak nog wat werk voor de boeg.
De prijs vind ik trouwens ook nogal aan de hoge kant, in het artikel spreken ze van 90 euro.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Welk model Ogival ovaal mono tandwiel kiezen?

Bericht door theguy »

_anonymus_ schreef:Die Ogivals zijn inderdaad een stuk ovaler dan Rotor, Absolute Black en aanverwanten.
Of je hier meer voordeel uit haalt zal ook wat afhangen van je rijstijl.
Ikzelf rij redelijk op souplesse en 'standaard ovaal' volstaat meer dan genoeg voor mij. Ik heb ovalen tandwielen van AB op zowel m'n racefiets (klein blad) als m'n MTB (1x11). Ik merk wel degelijk verschil met een rond blad, zeker op steile beklimmingen.
Zo'n extremer ovaal blad zal, zoals in het artikel staat, nuttiger voor 'stoempers' dan voor mensen die vooral op souplesse rijden. Ik zou het ook wel eens willen proberen, puur om te zien of het nu echt zo'n verschil is met de andere merken, maar zo te lezen hebben ze op marketing- en communicatievlak nog wat werk voor de boeg.
De prijs vind ik trouwens ook nogal aan de hoge kant, in het artikel spreken ze van 90 euro.
Ik rij nu al een tijdje met een ovaal van Absolute Black en uw bovenstaande tekst klopt volledig! Ik rij meer op souplesse en blijf zoveel mogelijk in het zadel tijdens het klimmen. Het maakt idd een verschil. Buiten de goeie prijs (ivm de concurrentie) lijken deze tandwielen ook behoorlijk slijtbestendig maar ik heb er nog niet echt mee in het slijk gereden. Ik ben momenteel mijn laatste ketting aan het oprijden voor ik de cassette moet vervangen en als het tandwiel er goed uit ziet mag deze nog een goeie 1000km blijven liggen.

dus thx!
Plaats reactie