Na ontluchten nog steeds remmen volledig inknijpbaar

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
koenvdv
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 jan 2019 16:35

Na ontluchten nog steeds remmen volledig inknijpbaar

Bericht door koenvdv »

Hallo iedereen,

Vandaag heb ik eens geprobeerd de 'sponzige' remmen te maken vd mtb, helaas zonder succes.
Het bleeden verliep oke en er kwamen enkele minuscule bubbeltjes bovenaan uit. Helaas is de rem nog even sponzig als voordat ik ermee begon.
Ik heb de manuel gevolgd die bij de bleedkit zat en lijkt ok zijn te gegaan:
-bovenaan reservoir
-onderaan bijspuiten tot er boven uitkomt
-onderaan afvoerslang aansluiten en 1 seconde terug bleednipple openzetten om licht langs onder eruit te laten gaan
-onderaan toedoen
-remmen (leverde geen extra bubbeltjes)
-bovenste reservoir eraf en aflsuitringetje er terug op

Heb ik iets misgedaan? Of moet ik nu de remmen nog afstellen (de brakepads dichter bij de disc zetten ofzo)?

ALvast bedankt voor de hulp.

Mvg,
Koen
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Na ontluchten nog steeds remmen volledig inknijpbaar

Bericht door Flip FSR »

Ik snap je werkwijze niet helemaal, maar ik vul altijd vanaf het laagste punt (remklauw) bij met het reservoir open totdat er geen lucht meer uit komt. Dan gewoon nippel aan caliper dicht met de druk nog op de spuit en klaar. Ik trek nooit aan de hendel tijdens dit proces.
Tot dusver leverde me dit steeds een perfect drukpunt op.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Na ontluchten nog steeds remmen volledig inknijpbaar

Bericht door kenny »

Eerst en vooral, over welke remmen gaat het hier?
koenvdv
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 jan 2019 16:35

Re: Na ontluchten nog steeds remmen volledig inknijpbaar

Bericht door koenvdv »

Dag Medefietsers,

Het is gelukt na nog een keer opnieuw proberen. Ik heb niet veel anders gedaan buiten de fiets op het achterste wiel te zetten en te laten op en neer stuiteren en nogeens tege alle kabels tikken. Heb er ook op gelet dat bij het toedoen vd leiding dat er niks uit gaat vanboven. Ik zit nu terug met remmen die ipv helemaal toe, tot meer dan halfweg pakken dus ik ben tevreden (o)
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Na ontluchten nog steeds remmen volledig inknijpbaar

Bericht door theguy »

...en als de fiets een tijdje op zn kant gelegen heeft zal dat opnieuw zo zijn (is bij mij altijd zo als deze op zn kant gelegen heeft in de bestelwagen). Na een tijdje rechtop en enkele keren remmen komt alles weer goed.
Ik heb laatst, na het inkorten van een remleiding, gewoon ontlucht door het vulpotje op de remhendel te schroeven, wat bij olie bij te gieten, en pompen met de rem tot er geen bubbels meer boven komen. Dus niet ontluchten door vanonder aan de remklauw olie bij te steken.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Na ontluchten nog steeds remmen volledig inknijpbaar

Bericht door Muntanya »

In principe is dat een gesloten circuit, dus mij lijkt er iets mis te zijn als dit niet meer werkt door schreef te liggen...
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Na ontluchten nog steeds remmen volledig inknijpbaar

Bericht door Flip FSR »

Muntanya schreef:In principe is dat een gesloten circuit, dus mij lijkt er iets mis te zijn als dit niet meer werkt door schreef te liggen...
Dat denk ik ook. Mijn Magura Louise schijfremmen gaan nu 13 jaar mee, nog nooit een lek, drukverlies of sponzig gevoel gehad.
Plaats reactie