Stuur inkorten

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
PieterDS
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 aug 2018 20:31
Rijdt met: Radon Jealous 9.0 ‘18 Orbea OIZ '23

Stuur inkorten

Bericht door PieterDS »

Dag allen,

Na jaren met een 26” te rijden heb ik net een 29”er gekocht. Had reeds de indruk dat het stuur nogal breed uitvalt en dan vooral op smalle paadjes tijdens TTs. Nu was ik wel een vrij smal stuur gewend +-57 cm op de 26” ipv 75cm nu. Heeft hier iemand reeds een stuur ingekort en zo ja, hoeveel cms en eventueel grote verandering qua rijgedrag?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Stuur inkorten

Bericht door TaurineR »

Pas het aan naar je zin, je zal er tevreden over zijn.
Laatst gewijzigd door TaurineR op do 25 mar 2021 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Stuur inkorten

Bericht door Boebbel »

Begin met kleine stukjes van een cm of zo langs elke kant en kijk eens wat het doet tijdens een tocht.

Zelf ben ik eerst op 66cm beland, maar rij nu een tijdje rond met 70cm (ander stuur :lol: ). 't Is nog niet dat, maar ik ben nog op zoek naar het ideale.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: Stuur inkorten

Bericht door Shreddie Mercury »

De indruk dat je stuur te breed is voor smalle paadjes op TT's is waarschijnlijk inderdaad slechts een indruk, aangezien er anno 2019 ongetwijfeld op die paadjes sturen passeren die nog een stuk breder zijn dan wat je nu hebt.

Ik zou breedte van het stuur en lengte van de stuurpen samen bekijken: hoe langer de stuurpen, hoe smaller het stuur en hoe korter de stuurpen, hoe breder het stuur. Door met beide variabelen te 'spelen', ga je de zitpositie vinden die JIJ optimaal vindt. Voor mij is dat dezer dagen een stuurpen van 50mm en een stuur van 750 (en ik ben absoluut niet breed van schouder.) Raak ik soms wel eens een boom of een poortje met mijn stuur? Ja, dat gebeurt, maar dat ligt dan aan mijn stuurmanskunsten hoor. :lol:
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Stuur inkorten

Bericht door dennisVO »

Op mijn eerste mtb stond een stuur van 70cm (29er ook) en dat voelde aan als met een camion sturen door het bos.
Dus heb die ingekort tot 64. Dat stuurde veel vinniger.

Nu zit ik op een trail-fiets met stuurpen van 40mm en stuur van 76cm.
Zalig :-)
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Stuur inkorten

Bericht door aresius »

Geef het wat tijd om te wennen.. je zal het sneller gewoon zijn dan je denkt.
Zeker terugkeren naar een smaller stuur doet heel vies.
Dus als je echt nog wil snijden niet teveel per keer.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Stuur inkorten

Bericht door Free_ltd »

Ik zou het ook laten wennen. Mijn eerste mtb waar ik zelden op reed, had iets van 60cm. Nu heb ik 74cm en zou zelfs niet smaller willen.
PieterDS
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 aug 2018 20:31
Rijdt met: Radon Jealous 9.0 ‘18 Orbea OIZ '23

Re: Stuur inkorten

Bericht door PieterDS »

Al bedankt voor de reacties (o) de meningen zijn wat verdeeld maar smaken verschillen nu eenmaal. Ik ga er dit weekend toch een stukje af doen en laat jullie weten wat het geeft na de zondagse TT. :-D
Frends
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 22:03

Re: Stuur inkorten

Bericht door Frends »

@PieterDS , wat is je ervaring geworden met stuur inkorten?
Ik zelf sta ook op punt van nieuwe mtb aan te schaffen en er zijn trails waar kameraden sukkelen met breed stuur. vandaar mijn vraag naar jouw ervaring
thx voor je feedback
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Stuur inkorten

Bericht door spaghetti_2 »

Niet te snel inkorten. Als je van een smal stuur komt, dan zal het best even wennen zijn. Geef dat zijn tijd. De sturen zijn breder geworden voor een reden. Uiteraard kan je dit afstellen naar je eigen lichaamsbouw, net zoals het aantal spacers boven of onder je stuur: een centimetertje meer of minder. Maar ik zou zeker niet zomaar teruggrijpen naar de breedte van je huidige stuur.

Aangezien je de fiets nog moet kopen, en je vraag gebaseerd is op de ervaring van anderen: geef het nog even zijn tijd ;)
Plaats reactie