Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Ervaring met tubeless op racefiets?

Ervaring met tubeless op racefiets?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Headshot Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3812
Mijn bike: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder
Iemand hier die tubeless rijdt op zijn racefiets?
Rij er al van int begin mee op de mtb en nu ik tubeless wielen op de racer heb wil ik de overstap wel eens wagen.

Bij mtb ben ik begonnen met gewone swalbes luchtdicht te maken. Zou dit ook lukken met een een gewone band op de racer of gebruik je beter een specifieke band?

Gr

IPPE Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1074
Mijn bike: TURNER 5SPOT & RFX
Ja en nee. Ttz, ik heb net de nieuwe Conti GP5000tl op mijn D-Force carbon wielen gelegd maar nog niet mee gereden. Ze gingen er redelijk gemakkelijk op en ik kon ze oppompen met een gewone pomp zonder de ventielkern te verwijderen. Ze blijven goed op druk zonder TL melk. Ik ben ook benieuwd naar de rijervaring, want het is ook nieuw voor mij.
Een gewone band gaat niet lukken vrees ik. Dacht ergens gelezen te hebben dat gewone banden niet op de velg blijven door een andere hiel. Als je toch TL wil rijden waarom dan niet ineens met de juiste banden.

dirkdierickx Mountainbiker

Berichten: 121
Mijn bike: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp
net zoals bij mtb moet je een wiel en band hebben dat tubeless ready is.
meer is er niet aan hoor.

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1434
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Ik ben een fervente aanhanger van tubeless op de mtb maar voor de weg ben ik er niet van overtuigd. De voordelen wegen imo niet op tegen de (kleine) nadelen. Met een goede buitenband (Vittoria Rubino, Continental GP 4000) rij ik zo goed als nooit lek. Pakweg 1x per jaar, op 14.000 km door weer en wind. Bovendien heb ik al meermaals gehoord dat gaatjes niet zo vlot dichten als in een mtb-band. De druk is vele malen hoger (5-6 bar itt 1.5 bar op de mtb) dus de latex wordt veel harder naar buiten geduwd, waardoor het moeilijker om het gat snel te dichten. Zo wordt het aantal pitstops dat je je bespaart door tubeless te rijden wel erg klein.

Daar waar je op de mtb gewicht bespaart door tubeless te rijden, zal dit op de weg niet zo zijn. Bv de Continental GP 5000 weegt 220g in de normale 25mm versie, en 300g in de TL versie. Ik ben geen grammenjager maar voor het gewicht moet je het dus niet doen. Tenslotte is het aantal TL banden redelijk beperkt in vergelijking met het gamma aan MTB banden, en de TL wegbanden zijn toch fors aan de prijs.

Jeroen D Mountainbiker

Berichten: 221
Mijn bike: Pikante speervis / genesis vagabond monster cross
Ik heb tubeless velgen/banden maar de tijd nog niet gehad om ze tubeless te maken.

Er bestaat wel melk met grotere kristallen om de gaten dus wel snel te dichten...

Ook benieuwd naar ervaringen.

Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1693
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
Ga dat even volgen. Op de MTB rij ik TL, maar voor de race heb ik toch mijn bedenkingen. Toevallig in mijn opgeving 2 mensen die ermee gesukkelt hebben als ze plat stonden en de band er moeilijk af kregen om een binnenband te steken.

Voor het gewicht moet ge het zeker niet doen en of de wrijving verschil maakt, geen idee.

Ben benieuwd naar de ervaringen

Headshot Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3812
Mijn bike: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder
dirkdierickx schreef:
net zoals bij mtb moet je een wiel en band hebben dat tubeless ready is.
meer is er niet aan hoor.


met een beetje geduld kon je zelfs de gewone schwalbes tubless leggen...



ivm met het gewicht, je spaart de binnenband wel weer uit, maar de latex weegt ook weer wat, ben er nog niet uit...

Edlisjas Avatar gebruiker
Moderator

Berichten: 3497
Mijn bike: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer
Ik rij sinds enkele maanden tubeless op mijn cannondale slate (gravelbike). Ik gebruik deze fiets voor woon-werkverkeer, er liggen 1.5 banden op en ik rij op 4 bar. De eerste rit 2 lekke banden op 5 km en de sealant kreeg het lek niet gedicht. Er zat een redelijke scheur in beide banden. Plug gestoken en verder. Ondertussen een 1000 km gereden en, hout vasthouden, geen probleem meer gehad.

Op de racer rij ik tubeless met mijn voorwiel, achterwiel kreeg ik niet dicht dus daar maar binnenband in gestoken. Op die fiets rij ik met 6 bar en nog niet lek gereden.

Pluggen vind ik een geweldige uitvinding, als je al lek rijdt en het gat is te groot, plug erin en verder.

Heb eens tubeless proberen te rijden met niet tubeless ready banden en dat was een fiasco. Na ca. 100 km ploften ze van het wiel...gevolg alles vol sealant... :-?

waarnaartoe Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 133
Mijn bike: Specialized Epic Marathon
Pluggen vind ik een geweldige uitvinding


Welke pluggen bedoel je dan? Zelfde plug als bij een autoband?

Heb je dan ook zo een setje mee?

Edlisjas Avatar gebruiker
Moderator

Berichten: 3497
Mijn bike: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer
waarnaartoe schreef:
Pluggen vind ik een geweldige uitvinding


Welke pluggen bedoel je dan? Zelfde plug als bij een autoband?

Heb je dan ook zo een setje mee?


Zelf gebruik ik Dynaplug, Google maar eens. Heb ik altijd bij, neemt nauwelijks plaats in.

Volgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen