1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max power

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Berrie Kane
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: di 09 mei 2017 13:51

1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max power

Bericht door Berrie Kane »

Ik heb sinds van de jaar al een 3de cassette 11-46 XT moeten steken omdat deze constant doorschiette op tanden 11 en 13 (de kleinste). ik zorg er zeer goed voor en bij elke cassette een nieuwe ketting geplaatst. mss heb ik nu atlijd te lang gewacht op dan terug een nieuwe op te plaatsen? ook heb ik nu de jockey wheels en voorblad (absoluteblack oval 34T) vervangen bij een nog 60% werkende cassette, schieten de kleinste terug door bij max power, of moet de ketting nog ingewerkt worden? ik gebruikte squirt, nu sinds vorige week toen ik alles vervangde gebruik ik gewone smeerolie.
Van de jaar heb ik met de MTB 8000km op de teller.

Alle feedback is welkom.

Mvg,
Berrie
remhendel
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 23 okt 2016 13:23

Re: 1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max po

Bericht door remhendel »

Beste Berrie, als jij 3 (dure XT) cassettes nodig hebt op 8000 Km dan wordt het wel een hele dure hobby.
Als je geen wedstrijdrijder bent dan zou je misschien beter een SLX cassette nemen ipv XT.

Maar hoe bedoel je, leg je een nieuwe ketting op een gebruikte cassette en schiet die dan door of schiet een nieuwe ketting op een nieuwe cassette ook door?

Rij je vaak op die kleine kroontjes of net niet? Wat is een 60% werkende cassette?
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: 1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max po

Bericht door kenny »

Is je ketting niet te lang? Mogelijk kan de derrie geen spanning genoeg zetten
Gebruikersavatar
Dieter ex Mx-er
Mountainbiker
Berichten: 649
Lid geworden op: za 12 mei 2007 07:08
Rijdt met: Cube AMS 100

Re: 1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max po

Bericht door Dieter ex Mx-er »

Ik ken er nog met dit probleem, constant op die 13 & 11 tanden rijden en bij de minste slijtage vd ketting schiet die over de tanden.
Ik zou zeggen een grotere chainring zodat je niet steeds op die kleine kransjes hoef te rijden of eventueel meer dan 1 ketting gebruiken
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: 1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max po

Bericht door kevx »

Koop u een 36t en 38t(indien mogelijk bij uw frame) blad bij en wissel naargelang het parcours.

Ik zou ook met 2 kettingen rijden...
Berrie Kane
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: di 09 mei 2017 13:51

Re: 1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max po

Bericht door Berrie Kane »

Hey, ja ik rij wel veel op de kleinste kroontjes zoals op de weg, ook woon ik in de vlaamse ardennen met best veel hoogtemeters. Ik leg altijd een nieuwe ketting (als oude ketting ongeveer over de helft zit, gemeten met zo'n toolke) op bij een gebruikte casette dan werkt het wel fkes maar dan schiet hij terug door bij max power wat enorm irritant is.. ik zou een 36 of 38 chainring kunnen plaatsen, zie ik dan niet meer af bij extreme klimmen? Met 60% bedoel ik de staat van de casette. Of gebruik ik best 2 of meerdere kettingen dan? Dus mijn kleinste kroontjes zijn dan niet meer ok nu? Mvg, berrie
remhendel schreef:Beste Berrie, als jij 3 (dure XT) cassettes nodig hebt op 8000 Km dan wordt het wel een hele dure hobby.
Als je geen wedstrijdrijder bent dan zou je misschien beter een SLX cassette nemen ipv XT.

Maar hoe bedoel je, leg je een nieuwe ketting op een gebruikte cassette en schiet die dan door of schiet een nieuwe ketting op een nieuwe cassette ook door?

Rij je vaak op die kleine kroontjes of net niet? Wat is een 60% werkende cassette?
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: 1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max po

Bericht door Byorka »

Dus je hebt na 8.000 km de derde cassette erop gelegd?
Het voorblad in die tijd nooit vervangen?
Gebruikersavatar
Dieter ex Mx-er
Mountainbiker
Berichten: 649
Lid geworden op: za 12 mei 2007 07:08
Rijdt met: Cube AMS 100

Re: 1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max po

Bericht door Dieter ex Mx-er »

Berrie Kane schreef:Hey, ja ik rij wel veel op de kleinste kroontjes zoals op de weg, ook woon ik in de vlaamse ardennen met best veel hoogtemeters. Ik leg altijd een nieuwe ketting (als oude ketting ongeveer over de helft zit, gemeten met zo'n toolke) op bij een gebruikte casette dan werkt het wel fkes maar dan schiet hij terug door bij max power wat enorm irritant is.. ik zou een 36 of 38 chainring kunnen plaatsen, zie ik dan niet meer af bij extreme klimmen? Met 60% bedoel ik de staat van de casette. Of gebruik ik best 2 of meerdere kettingen dan? Dus mijn kleinste kroontjes zijn dan niet meer ok nu? Mvg, berrie
remhendel schreef:Beste Berrie, als jij 3 (dure XT) cassettes nodig hebt op 8000 Km dan wordt het wel een hele dure hobby.
Als je geen wedstrijdrijder bent dan zou je misschien beter een SLX cassette nemen ipv XT.

Maar hoe bedoel je, leg je een nieuwe ketting op een gebruikte cassette en schiet die dan door of schiet een nieuwe ketting op een nieuwe cassette ook door?

Rij je vaak op die kleine kroontjes of net niet? Wat is een 60% werkende cassette?
kleinste kroontjes een beetje versleten en ketting een beetje, das genoeg om erover te vliegen.
Berrie Kane
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: di 09 mei 2017 13:51

Re: 1x11 XT 11-46 doorschieten op kleinste tanden bij max po

Bericht door Berrie Kane »

Byorka schreef:Dus je hebt na 8.000 km de derde cassette erop gelegd?
Het voorblad in die tijd nooit vervangen?
Ja idd.. maar voorblad zag er wel nog OK uit hoor, redelijk platte tanden ipv scherp. Nu wel vervangen door een oval 34t. Ook een 38t van wolftooth besteld, voor de winter wat door te komen (platte vtt's,etc)
Plaats reactie