Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Tubeless

Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Bericht wo 19 dec 2018 16:12
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1791
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
Ik heb al met Rocket Ron's gereden, eentje van Michelin en nu heb ik Onza Canis liggen. Ook op de X1700 trouwens.
Wat mij betreft heb ik geen slechte ervaringen met geen enkele van hen. Enkel die Michelin die had zijn noppen aan de zijkant wat ver naar buiten staan, waardoor die in de bocht op asfalt zeer zenuwachtig werd.

Bericht wo 19 dec 2018 17:07
mountainollie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 94
Mijn bike: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"
Het is vooral de liteskin die me zorgen maakt. Ik lees daar niet veel goeds over.
Ik zal nog eens gaan naar de winkel misschien hebben ze toch de snakesin liggen en staat het niet op hun website

Bericht wo 19 dec 2018 17:23
Jeroen D Mountainbiker

Berichten: 224
Mijn bike: Pikante speervis / genesis vagabond monster cross
Wat nog niemand hier gezet heeft is de binnenkant van je banden eerst ontvetten voor montage, met alcohol of dergelijke.
Sommige banden blijven lossen als je dit niet doet.

Bericht wo 19 dec 2018 18:34
kevx Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1746
Mijn bike: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO
aresius schreef:
Zo vaak?
Ik wilde net naar dat product overschakelen...

Met welke banden rij je?


Racing Ralphs en Rocket Rons... Ik hoop dat het ligt aan het feit dat de banden nieuw waren en dat ze stillaan minder gaan zweten.

Over de werking ben ik wel content... De Rons waren niet TR en en waren van de 1e keer dicht.

Bericht wo 19 dec 2018 18:47
kevx Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1746
Mijn bike: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO
mountainollie schreef:
Het is vooral de liteskin die me zorgen maakt. Ik lees daar niet veel goeds over.
Ik zal nog eens gaan naar de winkel misschien hebben ze toch de snakesin liggen en staat het niet op hun website



Tubeless krijgen is niet echt het probleem. Probleem is dat die banden supersnel slijten en de flanken zijn niks waard.

Bericht wo 19 dec 2018 19:08
chrisper Mountainbiker

Berichten: 1044
mijn werkwijze (steeds met de gewone voetpomp, heb geen compressor)

- banden vanbinnen goed ontvetten
- op de velgen leggen
- oppompen met vloerpomp (snel proberen pompen, en terwijl op de buitenband duwen aan het ventiel zodat de lucht er goed inga en niet direct ontsnapt)
- blijven pompen tot +/- 4 bar (je hoor een paar luide knallen als de band hem zet in de velg)
- zo laat ik deze even staan (omdat de band hem goed zou zetten)
- lucht aflaten
- melk toevoegen via verwijderbaar ventielkern
- terug oppompen
- wiel goed draaien en schudden in alle richtingen
en voila, werkt altijd perfect en direct alles goed dicht, nog nooit problemen gehad
moet er wel bijvertellen, ik gebruik crest velgen die naar t schijnt beter zouden tubeless leggen (geen ervaring met andere)

Bericht do 20 dec 2018 09:09
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1547
Mijn bike: big wheels - steel is real
Nog een extra tip:
Ik heb al veel banden gehad die met bovenstaande werkwijze (binnenventiel eruit en compressor erop) direct goed in de randen ploffen, maar er zijn ook banden die wat losser om de velg liggen waarmee dit niet meteen lukt.
Als je dit voor hebt, kan je eerst een binnenband steken en deze oppompen tot 4 bar, zodat de hiel van de buitenband langs beide kanten goed in de velg is gesprongen. Dan haal je de binnenband eruit (maar één kant van de buitenband losmaken van de velg!). Nu is de hiel van de buitenband aan één kant al goed in de velg gesprongen, en zal het veel makkelijker gaan om ook de andere kant te laten springen.

Qua dichtingsmiddel heb ik jaren Notubes gebruikt en daar ben ik eigenlijk steeds tevreden over geweest. Nu ben ik eens overgeschakeld op de sealant van Squirt en ik merk wel dat deze banden dicht die ik met Notubes al had afgeschreven: ik heb bijvoorbeeld een band met een gescheurde zijnop liggen die de Notubes-sealant niet meer dichtte maar de Squirt krijgt het wel dicht.

Bericht do 20 dec 2018 09:58
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1791
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
Jeroen D schreef:
Wat nog niemand hier gezet heeft is de binnenkant van je banden eerst ontvetten voor montage, met alcohol of dergelijke.
Sommige banden blijven lossen als je dit niet doet.


Eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit gedaan en ook nog geen problemen mee gehad. Maar wel een goede tip.

Ik moet wel zeggen dat ik liever nieuwe banden TL leg, dan dat ik de melk vernieuw :lol: Want dan moet ik de hele band en vooral de rand terug zuiver maken. :lol:

Die maat die laatst dacht dat hij er jaren mee kon rijden, had ik al spijt van dat ik de banden eraf had gehaald, want alles was al opgedroogd en gewoon nieuwe melk erbij doen, had al geholpen :lol:

Bericht do 20 dec 2018 09:59
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1791
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
_anonymus_ schreef:
Qua dichtingsmiddel heb ik jaren Notubes gebruikt en daar ben ik eigenlijk steeds tevreden over geweest. Nu ben ik eens overgeschakeld op de sealant van Squirt en ik merk wel dat deze banden dicht die ik met Notubes al had afgeschreven: ik heb bijvoorbeeld een band met een gescheurde zijnop liggen die de Notubes-sealant niet meer dichtte maar de Squirt krijgt het wel dicht.


Ik zelf ben begonnen met Blue Doc van Schwalbe, maar op 3 ritten 3 x lek en de melk spoot me rond de oren. Werkte van geen kanten.
Dan van een forummer hier Orange Seal gekocht en sindsdien niet meer lek gereden. Denk dat die Blue Doc al wat te lang in de winkel stond en niet meer goed was. Was alsof het alleen maar melk was, zonder korrels.

Maar goed dat we er hierover beginnen, want mijne is volledig op en moet weer eens gaan zien of er iets te scoren valt. Die Orange Seal is blijkbaar niet zo makkelijk te vinden. :lol:

Bericht do 20 dec 2018 12:18
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4120
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Ik leg de vouwbanden eerst een dag mooi open, onze vloerverwarming helpt daarbij. Dat spaart soms de poespas om eerst een binnenband te moeten steken, want de band legt zich al mooi rond de velg, zonder vouwen en bulten.
Daarna de werkwijze zoals hierboven al beschreven.
Alles hangt af van type velg en band, mijn Eastons zijn de moeilijkste.
Rocket Rons 2.1 Liteskins zijn momenteel mijn favoriete bandjes. het luistert wel nauw om de optimale druk te bepalen. Voor mijn 80kg rij ik nu vooraan op 1.3 bar en achteraan 1.8, de sweetspot. ben er wel al eens mee plat gereden, sneetje in loopvlak.
Ze bieden meer grip op zepige tracks dan Racing Ralph en rollen goed op hardere ondergronden.

VorigeVolgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen