Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Tubeless

Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Bericht wo 19 dec 2018 00:59
mountainollie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 94
Mijn bike: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"
Ik zal binnenkort nieuwe banden halen en zou eens tubeless willen proberen.
Ik heb gehoord dat je dan best de banden oppompt met een compressor. Is dit noodzakelijk? Of is een gewone voetpomp ook voldoende?

Nog een vraag: moet je die keihard oppompen om de band goed te dichten? En dan later de gewenste druk geven?

Iemand ervaring met deze: Hutchinson Protect’Air Max om banden tubeless te maken?

Als je nog tips hebt, zeg maar want heb het nog nooit gedaan!
Bedankt

De banden die ik zou leggen zijn de schwalbe rocket ron 2.1 liteskin

Bericht wo 19 dec 2018 07:49
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1791
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
Op het net voldoende uitleg over te vinden.

Ik heb het ooit met een gewone pomp geprobeerd en is me niet gelukt. Ge krijgt niet snel genoeg de lucht erin om de randen laten aan re sluiten.

Bericht wo 19 dec 2018 10:26
aresius Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3186
Mijn bike: Cannondale Habit & Ragley BigWig
Met een hoog volume vloerpomp en ingezeepte randen is het me ooit gelukt.
Maar veel zal van de velg en de band afhangen. Met Hutchinson heb ik geen ervaring.

Als je geen compressor wil of kan gebruiken best investeren in een Schwalbe tire booster (of airshot). Daarmee gaat het heel gemakkelijk.

En nee de band moet niet keihard opgepompt worden, gewoon blijven pompen tot de hiel van de band goed in de velgrand zit. Dat merk je door die plopgeluiden.

Bericht wo 19 dec 2018 10:39
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1791
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
Om mijn werkwijze te te beschrijven dat ik via google en youtube heb en zeker en vast werkt:

1. Band erop leggen
2. Band met compressor oppompen tot 4 bar (dan heeft hij normaal gezien overal geploft)
3. Band aflaten
4. Bovenste stukje van ventiel eraf
5. 60ml per band latexmelk erin doen via het ventiel
6. Band oppompen tot 2 bar
7. Wiel horizontaal (lichtjes schuin waarbij het stuk tegen uwe buik ietske lager zit zodat de melk er zit) houden en schudden en zo telkens 15cm draaien en schudden
8. Eens rond, het wiel omdraaien en nog eens schudden.
9. Wielen monteren en dan eventueel een proefritje doen of hem op de standaard de wielen wat laten draaien.
10. Dan de druk nog ietske verlagen naar wens (bij mij staat de fiets meestal na het monteren een week stil, waardoor de druk dan al naar 1.8 bar is)

Kan zijn dat de band dan nog wat afloopt, maar normaal gezien zou dat over moeten zijn na 1 à 2 ritten. Teken dat de band niet 100% aansluit aan de velg en dat daar de melk nog moet geraken. Dat gebeurt dan wel tijdens een rit. Zelf nog niet voor gehad, maar ne maat van mij heeft tijdens de eerste rit nog 2 x moeten bijpompen. (waren niet door mij geplaatst) :lol:

Dat is mijn methode, maar ieder zal zo zijn eigen methode hebben.

Bericht wo 19 dec 2018 12:34
mountainollie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 94
Mijn bike: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"
Free_ltd schreef:

Dat is mijn methode, maar ieder zal zo zijn eigen methode hebben.


Waauw mega uitleg, bedankt.
Hoe lang kan je daarmee rijden verondersteld dat je geen gaten rijdt?

Bericht wo 19 dec 2018 13:10
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1791
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
mountainollie schreef:
Free_ltd schreef:

Dat is mijn methode, maar ieder zal zo zijn eigen methode hebben.


Waauw mega uitleg, bedankt.
Hoe lang kan je daarmee rijden verondersteld dat je geen gaten rijdt?


De melk zou 4 tot 6 maanden goed zijn. Zelf wissel ik om de 6 maanden. Vrienden van mij zeiden dat het bullshit was en dat dit lang goed blijft, totdat er ene het een jaar niet vernieuwd had en uiteindelijk op een TT platte band had omdat er geen vloeibare melk meer in zat :lol:

Bericht wo 19 dec 2018 13:10
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1791
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
Hetgeen ik u nog niet heb horen vermelden, is of uw velgen TL Ready zijn? Want niet elk velg is geschikt voor TL.
Laatst bijgewerkt door Free_ltd op wo 19 dec 2018 16:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht wo 19 dec 2018 14:56
kevx Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1746
Mijn bike: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO
Free_ltd schreef:
mountainollie schreef:
Free_ltd schreef:

Dat is mijn methode, maar ieder zal zo zijn eigen methode hebben.


Waauw mega uitleg, bedankt.
Hoe lang kan je daarmee rijden verondersteld dat je geen gaten rijdt?


De melk zou 4 tot 6 maanden goed zijn. Zelf wissel ik om de 6 maanden. Vrienden van mij zeiden dat het bullshit was en dat dit lang goed blijft, totdat er ene het een jaar niet vernieuwd had en uiteindelijk op een TT platte band had omdat er geen vloeibare melk meer in zat :lol:


Hangt af van welk soort melk je gebruikt...

Rij sinds kort met caffelatex en moet om de 2 maand zeker bijvullen.

Bericht wo 19 dec 2018 15:03
aresius Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3186
Mijn bike: Cannondale Habit & Ragley BigWig
Zo vaak?
Ik wilde net naar dat product overschakelen...

Met welke banden rij je?

Bericht wo 19 dec 2018 15:52
mountainollie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 94
Mijn bike: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"
Free_ltd schreef:
Hetgeen ik u nog niet heb horen vermelden, is of uw velgen TL Ready zijn? Want niet elk velf is geschikt voor TL.


Inderdaad vergeten te melden. Mijn velgen: DT Swiss x1700 Die zijn zeker TL ready

Banden twijfel ik nog. Nu liggen er Racing ralph en racing ray op. Nu zou ik die willen verwisselen met een ander setje, want het is niet meer te doen bij natte omstandigheden. ik heb een geschenkbon gekregen om te gebruiken bij mijn lbs maar de enige die me wat aanstaan zijn de rocket ron banden. Maar hij heeft die enkel in Liteskin.
Ik lees daar teveel slechte ervaringen mee om die tubeless te krijgen

Volgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen