Verkeerde BB gekocht - welke nodig?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Verkeerde BB gekocht - welke nodig?

Bericht door Thibault »

Tijdje geleden zijn cranks kapot gegaan: viewtopic.php?f=5&t=147715" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze zitten nog steeds bij Canyon / Race Face

In de tussentijd heb ik de Shimano XT M8000 crankset gekocht.
Daarvoor heb ik deze Bottom Bracket gekocht: Shimano XT Hollowtech II Press Fit Bottom Bracket BB-MT800-PA
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... -pa-449971" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn frame is de Canyon Exceed SLX modeljaar 2016

Wanneer ik Canyon contacteerde over de defecte cranks boden ze mij ook de XT M8000 aan en zeiden dat ik een andere BB nodig zou hebben (niet gespecifieerd).

Op Black Friday dus de crankset en die BB gekocht. Ik dacht dat het de juiste was.
Echter als ik de rechterzijde door het frame wil duwen (met de sleeve / plastic tube aan), blokkeert de boel na anderhalve cm. De sleeve past er gewoon niet in.

Verkeerde BB gekocht?

Ik stuur dit ook naar Canyon, maar 't is zondag en wilde hem vandaag monteren :)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Verkeerde BB gekocht - welke nodig?

Bericht door spaghetti_2 »

Hoi, je hebt een pressfit BB. Zoals de naam al zegt moet dit met specifiek gereedschap in je bracket geperst worden. Het is normaal dat je niet zomaar in je bracket geduwd krijgt met de hand. Je kan langsgaan bij je lokale fietsenwinkel, of eens googlen op home made pressfit tool :)
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Re: Verkeerde BB gekocht - welke nodig?

Bericht door Thibault »

Haha, zó dom ben ik ook niet! :-D

Ik heb een pers liggen.
Het is de 'sleeve', die je normaal gezien volgens mij gewoon zonder problemen door je shell zou moeten kunnen duwen die blokkeert.

Ik heb Canyon gevraagd wat er precies gaande is.

Ik kan niet uitmaken of de indentering deel is van het frame / BB shell; of dat dat de sleeve is van de vorige BB. Het zit alleszins muurvast, dus dat zou me vreemd lijken.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Verkeerde BB gekocht - welke nodig?

Bericht door spaghetti_2 »

Sorry, dat had ik dus verkeerd begrepen :) het zijn niet de kabels die in de weg zitten? Buiten het afschermen van de kabels en wat beschermen tegen vocht en vuil heeft die sleeve wel geen technische functie.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Verkeerde BB gekocht - welke nodig?

Bericht door funkstar »

Ik ken de details van de fiets niet, maar mischien heb je een 73mm BB ipv 92mm.
Plaats reactie