Slecht schakelen door Squirt Lube?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door Nielsnh »

Hallo allemaal,

ik rijd sinds maart met een SRAM GX Eagle (1x12) setup. De eerste paar maanden schakelde de achterderailleur zonder probleem en was er niks te horen. Ik smeer voor elke zondagse rit met Squirt Lube. Na een val begon de derailleur wat minder goed te schakelen en bleef hij vooral in het midden van de cassette meer en meer te haperen. Na zelf proberen af te stellen zonder resultaat de fiets binnengedaan bij de lbs. Deze heeft kabels vervangen, pat nagekeken, maar wist na een week geen oplossing te bieden en gingen we ervan uit dat de derailleur geraakt was door de val en daardoor het schakelen minder goed ging.

Ik heb me dus maar een nieuwe derailleur en ketting aangeschaft en deze gemonteerd. De eerste paar ritjes was er geen probleem, nu begint alles weer stilaan te haperen, weer in het midden van de cassette. Als hij niet naar beneden wil schakelen, moet ik nog eens extra naar beneden schakelen en dan terug naar boven. Waarom is mij dus een raadsel. Maar nu vroeg ik mij af of de Squirt Lube niet te dik is als smeermiddel en de derailleur daarom moeite heeft met de kleinere sprongen bij een 1x12? Misschien loopt de Squirt Lube in de derailleur en schakelt hij daardoor minder vlot?

Heeft iemand hier al hetzelfde meegemaakt of weet iemand hoe dit zou kunnen komen? Voor ik een ander smeermiddel gebruik, had ik graag geweten of het daaraan wel ligt.


Niels
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door madskatingcow »

Squirt zit daar voor niks tussen.

Als de derailleurpad recht is en de derailleur onbeschadigd, moet je fietsenmaker is betere kabels gebruiken : Shimano SIS SP41 buitenkabels, Jagwire Elite Ultra Slick binnenkabels. Een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door Dickie »

Nielsnh schreef:Maar nu vroeg ik mij af of de Squirt Lube niet te dik is als smeermiddel en de derailleur daarom moeite heeft met de kleinere sprongen bij een 1x12? Misschien loopt de Squirt Lube in de derailleur en schakelt hij daardoor minder vlot?
Zo'n wax smeermiddel hoort iig niet op een dera
Heeft de lbs ook de buitenkabels vervangen?
Vuile kabels lijken me niet de oorzaak, we hebben een uitzonderlijk droog seizoen achter de rug.
Tenzij je met de hoge drukspuit veel aan het werk bent?
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door Nielsnh »

Nee, ik kuis mijn mtb nooit met hogedruk, enkel met emmertje, spons en zeep. :-D

Het is inderdaad wel zo dat ik het gevoel heb dat er wat tijdsverschil zit tussen het schakelen en het verspringen. Maar hij zei dat hij de kabels had vervangen. Misschien toch niet het geval dan. Maar hij heeft er ook niks voor aangerekend, omdat hij het probleem niet heeft kunnen oplossen.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door madskatingcow »

Goedkope binnenkabels zijn 'ruw' en blijven makkelijk haperen bij het terugschakelen, de duurdere zijn voorzien van een PTFE coating of gepolijst.
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door Nielsnh »

Dus de standaard kabels van SRAM GX Eagle zijn eigenlijk ook niet wat ze moeten zijn?

Is een 1.1 mm kabel in een behuizing van 1.2 mm een probleem?
Gebruikersavatar
cuby
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 15 apr 2004 21:54

Re: Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door cuby »

Kan wel gebeuren hoor, als je elke rit wax aanbrengt dat er teveel opeen hoopt in de cassette. Even met een stijf borsteltje door de cassette gaan en is ok. Heb dat zelf ook al meegemaakt vroeger.
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door Nielsnh »

Ok, bedankt. Ik zal de cassette nog eens extra onder handen nemen. Het is inderdaad wel zo dat die Squirt Lube veel dikker is dan een ander smeermiddel.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door madskatingcow »

Nielsnh schreef:Dus de standaard kabels van SRAM GX Eagle zijn eigenlijk ook niet wat ze moeten zijn?
Enkel bij de Eagle X01 & XX1 zijn het standaard gepolijste Jagwire's.
Nielsnh schreef: Is een 1.1 mm kabel in een behuizing van 1.2 mm een probleem?
Nope
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: Slecht schakelen door Squirt Lube?

Bericht door R1ALAIN »

Je wilt de flessen "Squirt" die ik al in 5-6 jaar heb gebruikt, niet zien denk ik. Soms is mijn ketting en cassette helemaal wit. Nog NOOIT enige weigering gehad bij het schakelen (heb XX1, X01-12sp en XX1-12 sp). Het zal wel aan de kabeltjes liggen en/of de derrie-pad vrees ik.
Plaats reactie