Schijfrem remt niet goed bij eerste knijp

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
D2Thav
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 14 okt 2009 08:13
Rijdt met: Kona Howler

Schijfrem remt niet goed bij eerste knijp

Bericht door D2Thav »

Ik heb daarstraks mn xt schijfremmen ontlucht want de remkracht was volledig verdwenen.
Heb dit gedaan zoals shimano het voorschrijft en zag er wel wat lucht uitkomen ook. Als ik nu mijn rem induw, remt deze goed, maar moet ze wel volledig einde slag inknijpen zodat ze goed remt, als ik vlak erna dan nog eens rem, remt ze veel korter en directer. Als ik ze dan 5 seconden of langer terug gebruik is de eerste knijp weer volledig einde slag voordat ze deftig remt.
Heb ze voor de zekerheid nog eens extra en heel grondig ontlucht, zeker 4 spuiten olie doorgeduwd dus in mijn ogen kan het daar zeker niet aan liggen. Als het lucht zou zijn geweest zou de remkracht elke keer afwezig zijn en dat is nu enkel bij de eerste keer knijpen en daarna niet meer.
Ze werkt wel naar behoren, remt tot slippen, maar zou toch liever hebben dat ze vanaf de eerste knijp kort remt en niet na de tweede knijp direct erna, want ik rem nooit in twee keer :-) .
Iemand die hier verklaring of nog beter een oplossing voor weet/heeft?
Merci!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Schijfrem remt niet goed bij eerste knijp

Bericht door Free_ltd »

Laatst dacht ik ook lucht bij mij. Eerste keer dat ik zelf ontlucht, mislukt dan ook nog :lol:
Dus naar LBS het over laten doen en dat lukte. Echter nog niet tevreden over de remkracht. Desondanks de blokjes nog maar half waren, heb ik toch nieuwe gestoken en toen was het ineens wel goed.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Schijfrem remt niet goed bij eerste knijp

Bericht door kevx »

Klinkt toch nog altijd alsof er lucht in de leiding zit...

Kijk eens naar uw pistons als je je rem indrukt. Vanaf dat de hendel wordt ingedrukt moet er beweging zijn van de pistons.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Schijfrem remt niet goed bij eerste knijp

Bericht door funkstar »

Free stroke niet volledig ingeraaid bij het ontluchten?
Net als de hendel op de uiterste postitie gezet?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Schijfrem remt niet goed bij eerste knijp

Bericht door spaghetti_2 »

Hoe oud is de set? Gekend probleem bij XT sets van circa 2j oud. Het internet staat er vol van en ik heb zelf ook zo 2 setjes gehad. Bij eerste keer remmen kon ik hendel bijna tot aan stuur trekken, pas na 2-3x pompen beschikte ik over de volle remkracht. En ik heb ze altijd goed ontlucht, daar lag het niet aan. Zeer vervelend want een noodrem in volle afdaling zit er niet in. Heb ze van mijn fiets gesmeten en rij nu tevreden rond met Formula Cura. Op de huidige XT sets zou het probleem verholpen zijn heb ik horen zeggen. Op m'n volgende fiets staan er opnieuw XT remmen, ik ben eens benieuwd..
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Schijfrem remt niet goed bij eerste knijp

Bericht door KrisMaes76 »

spaghetti_2 schreef:Hoe oud is de set? Gekend probleem bij XT sets van circa 2j oud. Het internet staat er vol van en ik heb zelf ook zo 2 setjes gehad. Bij eerste keer remmen kon ik hendel bijna tot aan stuur trekken, pas na 2-3x pompen beschikte ik over de volle remkracht. En ik heb ze altijd goed ontlucht, daar lag het niet aan. Zeer vervelend want een noodrem in volle afdaling zit er niet in. Heb ze van mijn fiets gesmeten en rij nu tevreden rond met Formula Cura. Op de huidige XT sets zou het probleem verholpen zijn heb ik horen zeggen. Op m'n volgende fiets staan er opnieuw XT remmen, ik ben eens benieuwd..
had ook dat probleem bij mn achterrem, binnengestoken bij de shimano stand op de roc d'azur en ze hebben de hendel gratis vervangen
Plaats reactie