Achtervering instellen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mountainollie
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"

Achtervering instellen

Bericht door mountainollie »

Weet iemand een tabel of richtlijn op hoeveel bar je de voor- en achtervering instelt?
Mijn achtervering is een fox performance elite float dps.
Mijn voorvering is een fox performance elite 34 step cast.

Moet je die ook ontluchten? Heb dat ergens gehoord. Hoe doe je dit?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Achtervering instellen

Bericht door aresius »

Veringen instellen doe je op basis van de SAG.
Dat is is de hoeveelheid dat je vork/demper inzakt als je in neutrale fietshouding op je fiets zit of staat op de trappers.
Richtlijn is dit rond de 20% van de totale veerweg.

Ontluchten hoeft niet
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Achtervering instellen

Bericht door _anonymus_ »

Aan de hand van de sag zet je inderdaad de basis, dit is op basis van je gewicht. Je kan hier al wat mee spelen: meer druk gaat een wat hardere vork geven, minder druk maakt je vork meer 'plush'. Te weinig druk en je gebruikt al je veerweg al bij de minste schok, dat is ook niet goed.
Met de rebound-knop kan je instellen hoe snel je vork terug keert na een schok. Te veel rebound en je vork gaat stuiteren (keert dan te snel terug), te weinig rebound en je vork blijft te lang ingeveerd en heeft niet meer de tijd om terug te keren voor het opvangen van de volgende schok.
En dan heb je nog 'low speed compression', dit bepaalt hoe gevoelig de vork is voor kleine schokjes. Te weinig hiervan en je vork zal hard aanvoelen en enkel op grotere schokken reageren, te veel hiervan en je vork zal bij het minste dat je remt helemaal induiken en niet meer goed terugkeren naar z'n volledige veerweg.

Hier kan je de voorschriften van Fox voor je vork terugvinden:
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=919" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier voor de demper:
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=940" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mountainollie
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"

Re: Achtervering instellen

Bericht door mountainollie »

Waauw mega uitleg. Bedankt. Kzal eens kijken
Plaats reactie