advies remmen; herstellen of vervangen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
stijnmtb
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 01 okt 2008 22:10
Rijdt met: custom granville & cannondale race fiets

advies remmen; herstellen of vervangen?

Bericht door stijnmtb »

Hallo,

ik heb een setje hope pro evo 2 race remmen op mijn mtb. Ik schat dat ze nu 5 jaar oud zijn, maar wel zeer weinig kilometers hebben gezien (<1000km)...

Het onderliggende probleem is dat de fiets en remmen eigenlijk bijna na elke TT een onderhoud krijgen bij mijn fietsenmaker. Ik kom zeer weinig aan rijden toe, en heb geen conditie. Maar in verhouding is het goed / duur materiaal en verwacht ik daarom dat het vlekkeloos zou werken...

Enkele weken terug heb ik het hele remsysteem laten servicen en afstellen. Vorige week bij een eerste rit (20km) merkte ik echter dat de achterste rem aansleepte. De caliper staat centraal en de schijf is niet krom.
Zover ik kan zien is dat de piston van de remhendel, dewelke de olie dus door de leiding zal gaan duwen, niet terug los schuift wanneer de remhendel terug losgelaten werd. Pas na een paar minuten komt die piston terug op zijn normale positie en loopt mijn wiel terug vrij.

Onderstaand een foto, het gaat om de grijze piston voor mijn vinger:
Afbeelding

Ik heb de psiton proberen te smeren, maar dat helpt niet veel. Hebben jullie tips om dit te herstellen? Ik zou het graag zelf aan de praat krijgen en morgen alsnog gaan rijden...
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: advies remmen; herstellen of vervangen?

Bericht door Wacky-S »

Ik vrees dat als je er het materiaal/kennis niet voor hebt (ontluchtingsset en remolie) dat je er niet veel zelf aan kan doen.
Als je net de remmen hebt laten servicen mag je verwachten dat alles werkt en zou ik gewoon teruggaan en vragen voor kostenloos herstel.

Wat gebeurt er als je een tijdje met de remmen pompt? (laat wel je wiel erin zitten!)

Maar waarom laat je je fiets na iedere TT door je fietsenmaker onderhouden?
stijnmtb
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 01 okt 2008 22:10
Rijdt met: custom granville & cannondale race fiets

Re: advies remmen; herstellen of vervangen?

Bericht door stijnmtb »

Wacky-S schreef:Ik vrees dat als je er het materiaal/kennis niet voor hebt (ontluchtingsset en remolie) dat je er niet veel zelf aan kan doen.
Als je net de remmen hebt laten servicen mag je verwachten dat alles werkt en zou ik gewoon teruggaan en vragen voor kostenloos herstel.

Wat gebeurt er als je een tijdje met de remmen pompt? (laat wel je wiel erin zitten!)

Maar waarom laat je je fiets na iedere TT door je fietsenmaker onderhouden?
Op zich ben ik erg handig maar ik heb eigenlijk niet de tijd om ook aan mijn fiets te sleutelen. Ik rijd dermate weinig (0 tot 3x per jaar) en wil dan gewoon dat alles perfect werkt, vandaar dat ik hem bijna voor elke rit binnen breng. Swoit.

De voorbije uren ben ik toch zelf aan het klussen gegaan. Het probleem is volgens mij dat de pistons niet goed uitkomen / weer intrekken. In het begin bleef 1piston gewoon vast zitten... met wat peots en smeer werk is het wat beter, maar de pistons komen nog steeds niet gelijkmatig uit. Intrekken loopt al helemaal niet goed.

Ik vermoed dat de seals enz vervangen mogen worden. Zal het wel hiren van de fietsenmaker dinsdag. Gewoon jammer omdat ik morgen nog eens had willen gaan rijden
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: advies remmen; herstellen of vervangen?

Bericht door Muntanya »

Ben ik de enige die dit niet normaal vindt?
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: advies remmen; herstellen of vervangen?

Bericht door kevx »

Heb je remolie staan thuis?
De caliper losmaken, blokken er uit en de pistons er een beetje laten uitkomen.

Dan wat remolie op een wattenstaafje doen en de pistons rondom wat insmeren.

Nu kan je met een plastic hulpstuk de pistons volledig terugduwen en ze een paar keer in en uit laten komen.

Dat heeft bij mijn Hope remmen gewerkt...
Plaats reactie