Inrijden nieuwe ketting nodig & cass vervangen ??

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Inrijden nieuwe ketting nodig & cass vervangen ??

Bericht door zaskar72 »

Als je een nieuwe ketting legt op de MTB moet je die dan eerst deftig inrijden of kan je direct gaan knallen ? En moet je de cass mee vervangen of kan je 2 kettingen verslijten op 1 cass?

De cass is een SRAM XX1 11sp dus kost wel wat tov een ketting. :wink:
Laatst gewijzigd door zaskar72 op vr 05 okt 2018 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Inrijden nieuwe ketting nodig ??

Bericht door aresius »

Niet inrijden, direct gewoon rijden.
Let wel op dat je niet te lang met een versleten ketting rijdt. Deze vreet de tandwielen en cassette op.
Als de tandwielen versleten zijn zal een nieuwe ketting niet goed werken.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Inrijden nieuwe ketting nodig ??

Bericht door Mister No Chaïn »

Het beste is om vanaf het begin met 2 kettingen te rijden en deze regelmatig wisselen. Als je ze aan een nagel ophangt zie je gemakkelijk welke de kortste is, met die rijd je dan.
Op de koersfiets leg ik soms later wel een nieuwe ketting maar een mtb ziet zoveel meer af dat het al snel problemen geeft.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Inrijden nieuwe ketting nodig & cass vervangen ??

Bericht door zaskar72 »

Ben effe langs de LBS geweest en die vond ketting nog best OK.

Ik heb momenteel met de 10-42 cass zo een 7.500km

Deze lijkt ook nog deftig, kan ik daar dus een nieuw SRAM PC XX 1 ketting opleggen ?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Inrijden nieuwe ketting nodig & cass vervangen ??

Bericht door spaghetti_2 »

Gewoon doen, als het niet gaat dan zal je het wel merken. Best inderdaad kettingen afwisselen indien je levensduur van de cassette wilt rekken, maar 7500 km is al zéér mooi vind ik.

Ik variëer tussen 3 kettingen op een Sram GX cassette en zelfs na 200 km merk ik al dat een andere ketting een beetje kraakt in het begin. Na een tijd fietsen gaat dat dan weer weg.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Inrijden nieuwe ketting nodig & cass vervangen ??

Bericht door zaskar72 »

spaghetti_2 schreef:Gewoon doen, als het niet gaat dan zal je het wel merken. Best inderdaad kettingen afwisselen indien je levensduur van de cassette wilt rekken, maar 7500 km is al zéér mooi vind ik.

Ik variëer tussen 3 kettingen op een Sram GX cassette en zelfs na 200 km merk ik al dat een andere ketting een beetje kraakt in het begin. Na een tijd fietsen gaat dat dan weer weg.

Dus toch inrijden ? Ik doe nooit olie op ketting maar wax. En dacht ik steek nieuwe ketting ( ontvet en dan waxen) voor een grote belangrijke toertocht dit weekend. Zou niet graag hebben dat mijn ketting breekt dus steek nieuwe maar dat is blijkbaar niet zo een goed idee dan als ik met gekraak ga zitten ?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Inrijden nieuwe ketting nodig & cass vervangen ??

Bericht door spaghetti_2 »

Hangt er vanaf wat je inrijden noemt. Dat gekraak is enkel en geluid en technisch schakelt alles perfect, ketting zit immers ook nog ruim onder slijtage grens. Als je cassette te versleten is, dan is er het risico dat een nieuwe ketting zal doortrappen. En dit los je uiteraard niet op met inrijden.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Inrijden nieuwe ketting nodig & cass vervangen ??

Bericht door zaskar72 »

Nieuwe ketting ligt er op …. idd een ferm gekraak bij optrekken en bergop...


Heb ze nog is goed in de wax gezet en ga nu is testritje doen mss is het dan beter …. [-o< want zo is het echt ni te doen als ik op de TT een ferme klim moet doen en da kraakt als een gek das ni fijn ..
Als het ni weg is leg ik terug oude ketting er op .
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Inrijden nieuwe ketting nodig & cass vervangen ??

Bericht door Free_ltd »

Die Sram kettingen zijn die steeds met sluittschakel of hoe doen jullie dat met wisselen?

Reed voorheen met XT met KMC ketting en sunrace casette. Wisselde steeds wat versleten was. De ene keer wad het een ketting met sluitschakel, de andere keer eentje om te persen. Die om te persen nunt ge niet meer ongeschonden uit mekaar halen.

Ook al eens gekeken bij mijn regular online shop Bike-Discount voor zo een tang om de ketting te openen en te sluiten. Maar telkens van 8x tot 11x. Zou dat toevallig dan ook voor 12x gaan?
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Inrijden nieuwe ketting nodig & cass vervangen ??

Bericht door kevx »

Free_ltd schreef:Die Sram kettingen zijn die steeds met sluittschakel of hoe doen jullie dat met wisselen?

Reed voorheen met XT met KMC ketting en sunrace casette. Wisselde steeds wat versleten was. De ene keer wad het een ketting met sluitschakel, de andere keer eentje om te persen. Die om te persen nunt ge niet meer ongeschonden uit mekaar halen.

Ook al eens gekeken bij mijn regular online shop Bike-Discount voor zo een tang om de ketting te openen en te sluiten. Maar telkens van 8x tot 11x. Zou dat toevallig dan ook voor 12x gaan?
https://m.aliexpress.com/item/328122572 ... 2812257234" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb deze een jaar geleden besteld en werkt zonder problemen, ook voor men 12 speed kettingen.
Plaats reactie